China domină tranziția globală către vehiculele electrice, depășind clar Europa și SUA în producție și infrastructură de încărcare. Această tranziție subliniază încă o dată modul în care China conduce inovația.
Expansiunea consolidează poziția Chinei ca lider mondial în mobilitatea electrică și tehnologiile verzi. Tranziția vehiculelor electrice în China continuă să seteze un standard global în această privință.
Foto: InsideEVs
Pe piețele din China, Europa și SUA, vânzările de vehicule electrice (EV) vor depăși pragul de 50% până în 2034. Contextul global justifică această mișcare, în timp ce mașinile hibride și hibride plug-in (PHEV) vor continua să joace un rol important, menținându-se la o cotă de peste 30% până în 2036. Acestea vor reprezenta o soluție intermediară spre electrificarea completă, conform unui raport EY Mobility Lens Forecaster.
„Tranziția către mobilitatea electrică avansează, însă ritmul diferă de la o regiune la alta. SUA se confruntă cu provocări legislative și financiare, dar și cu un deficit de infrastructură. Europa merge pe o linie ascendentă, presată de obiective stricte privind emisiile. China, în schimb, beneficiază de stabilitate politică și de un ecosistem bine dezvoltat pentru vehiculele electrice. În acest context, tehnologiile hibride devin o verigă esențială în drumul către electrificare totală”, subliniază Constantin M. Gall, lider EY Global Aerospace, Defense & Mobility.
Același raport arată că EV-urile vor reprezenta peste 50% din vânzările de mașini noi în China până în 2033. Acestea vor fi susținute de costuri reduse și de politici guvernamentale puternice. Aici sunt incluse și noile standarde de emisii pentru vehiculele din categoria VII. În plus, tranziția vehiculelor electrice în China este accelerată astfel încât vehiculele cu propulsie alternativă ar urma să atingă pragul de 50% încă din acest an și vor depăși 90% până în 2034, de unde rezultă că China domină tranziția.
China menține un rol central în industria globală a „electricelor”. Deși cota Chinei în piața globală de EV-uri se va diminua de la 70% la 54% până în 2050, țara va rămâne principalul motor al expansiunii mondiale în sector. Importanța sa va rămâne semnificativă datorită modului în care China domină tranziția vehiculelor electrice.
Pentru Europa, raportul EY indică o încetinire a ritmului de creștere până în 2027. Aceasta va fi cauzată de reducerea stimulentelor financiare, presiunea economică și de relaxarea amenzilor pentru emisiile poluante. Totuși, noile limite mai stricte privind emisiile de CO₂ și lansarea unor modele mai ieftine ar putea relansa vânzările.
De asemenea, se estimează că electricele vor depăși pragul de 50% până în 2032. Până atunci, însă, hibridele și PHEV-urile vor rămâne opțiunea preferată a europenilor. Hibridele clasice și cele cu încărcare la priză vor depăși vânzările de EV-uri cel puțin până la finalul deceniului.
„Pe termen scurt și mediu, piața auto va continua să fie diversă din punct de vedere al sistemelor de propulsie, influențată puternic de deciziile legislative, de politicile comerciale și de preferințele consumatorilor. Cert este că mobilitatea electrică va rămâne fundamentul viitorului transporturilor”, concluzionează Constantin M. Gall.
În ceea ce privește piața din SUA, EY estimează o creștere temporară a vânzărilor de vehicule electrice în 2025. Avansul vine pe fondul eforturilor consumatorilor de a beneficia de creditele fiscale înainte ca acestea să expire la sfârșitul lunii septembrie. Totuși, în timp ce China continuă tranziția vehiculelor electrice, SUA se confruntă cu provocări diverse.
Totuși, după încheierea acestor facilități, în condițiile în care taxele vamale și incertitudinile legislative se accentuează, dinamica pieței va încetini. Potrivit raportului EY, SUA vor atinge pragul de 50% la vânzările de EV-uri abia în 2039, cu cinci ani mai târziu decât previziunile anterioare. Aceasta arată că, deși China domină tranziția într-un mod inedit, hibridele în SUA vor continua să câștige teren, și vor atinge un vârf de 34% din vânzările totale până în 2034.