Zoox, compania de vehicule autonome deținută de Amazon, a inaugurat în California prima sa fabrică dedicată exclusiv producției de robotaxiuri.
Noua facilitate reprezintă un pas esențial în strategia startup-ului american de a lansa propriul serviciu comercial de ride-hailing în SUA, începând chiar din acest an.
Noua unitate de producţie este amplasată în orașul californian Hayward și are o suprafaţă de 20.000 de metri pătraţi. În prezent, Zoox produce un robotaxi pe zi, dar intenționează ca în noul sit de producție să crească treptat ritmul și să atingă pragul de 10.000 de unități anual, lodată ce va ajunge la capacitate maximă.
Modelul său autonom adoptă un design perfect simetric, nu are volan, măsoară 3,63 metri în lungime și poate transporta până la patru pasageri, relatează Electrive. CEO-ul Aicha Evans a subliniat faptul că Zoox nu intenționează să comercializeze aceste vehicule, ci să le folosească exclusiv în propriul serviciu de transport urban, ceea ce schimbă logica producției față de constructorii tradiționali.
Deja testate în orașe precum Foster City, San Francisco și Las Vegas, robotaxiurile Zoox vor fi operate în flote de 500 până la 1.000 de unități în orașe mici și medii. Las Vegas va fi primul în care vor fi oferite astfel de curse, după care vor urma San Francisco, în 2026, și mai târziu Austin și Miami.
Rivalul principal al Zoox este Waymo (Alphabet), care operează deja peste 250.000 de curse autonome săptămânal în patru orașe din SUA. Între timp, și cei de la Tesla se pregătesc să lanseze propriul robotaxi Cybercab, iar Elon Musk a anunțat că startul operațiunilor va avea loc pe 22 iunie, la Austin.
Fabrica Zoox din Hayward a fost ridicată pe o fostă unitate a producătorului de autobuze Gillig și are o suprafață echivalentă cu trei terenuri de fotbal. Pe lângă cei 100 de angajați, linia de asamblare californiană integrează mai mulți roboți, care îndeplinesc sarcini precum aplicarea de adeziv pentru geamuri sau mutarea vehiculelor între stații.
Fiecare robotaxi trece prin teste riguroase, de la calibrarea senzorilor și testarea trenului de rulare, până la simularea unei ploi pentru detectarea eventualelor scurgeri. Înainte de a fi declarat apt pentru a ieși pe străzi, fiecare vehicul face mai multe ture pe pista de testare aflată în interiorul fabricii, transmite CNBC.
Costurile de producție sunt deocamdată ridicate, dar CTO-ul Jesse Levinson estimează că acestea vor scădea odată cu extinderea flotei. Zoox se aprovizionează în proporție de 50% cu piese de la furnizori americani, restul provenind din țări precum China și Italia. De asemenea, compania ia în calcul extinderea rețelei de producție în alte orașe din SUA sau chiar în afara țării, în funcție de cerere.