Prima pagină » 20 de ani de la noul regim de politică monetară a BNR: țintirea inflației

20 de ani de la noul regim de politică monetară a BNR: țintirea inflației

20 de ani de la noul regim de politică monetară a BNR: țintirea inflației

Anul 2025 marchează două decenii de la introducerea noului regim de politică monetară, de către Banca Națională a României (BNR) – ţintirea inflaţiei.

După anul 2005, inflaţia a rămas la o singură cifră până în 2022, când a revenit la două cifre.

În 2024 inflaţia a scăzut spre 5%, iar pentru finalul anului 2025 BNR prognozează o inflaţie de 3,5%.

Anul 2024 a adus continuarea scăderii inflaţiei spre 5%. BNR a anunţat la prezentarea raportului trimestrial asupra inflaţiei, din noiembrie 2024, noile prognoze de inflaţie, de 4,9% pentru finalul anului 2024 şi 3,5% pentru anul 2025

De când a adoptat strategia de ţintire a inflaţiei ca principal obiectiv monetar, în august 2005, BNR a ratat de mai multe ori ţinta de inflaţie, dar a şi atins acest obiectiv în unii ani, precum 2006, 2011 sau 2013, la fel ca şi alte bănci centrale care au urmat regimuri monetare de ţintire a inflaţiei.

BNR a urmat şi o politică de flotare controlată a cursului de schimb.

Anul 2014 a adus inflaţia anuală la un minim istoric neaşteptat, de mai puţin de 1%, iar în anii 2015 şi 2016, rata anuală a inflaţiei a marcat noi minime, coborând chiar în teritoriu negative.

După Revoluţie, BNR a avut nevoie de două decenii pentru a învinge inflaţia – stabilitatea preţurilor fiind principalul obiectiv scris în statutul BNR.

Începând cu anul 2005, odată cu denominarea (lansarea leului nou), BNR a trecut şi la un nou regim de politică monetară – ţintirea inflaţiei. Anul 2025 marchează astfel 20 de ani de la implementarea regimului de ţintire a inflaţiei în România.

Strategia de ţintire a inflaţiei presupune practic asumarea periodică de către BNR a unor obiective anuale de scădere a inflaţiei (de obicei) şi capacitatea instituţiei de a face piaţa să creadă în atingerea obiectivelor respective.

Ţinta anuală de inflaţie asumată de banca centrală este de 2,5% plus/minus 1 punct procentual. Şi, în fiecare an, BNR indică ce inflaţie prognozează pentru finalul anului.

Evoluţia inflaţiei a luat prin surprindere chiar şi banca centrală uneori, care a operat în unii ani mai multe ajustări ale prognozei.

Privind evoluţia inflaţiei din ultimele două decenii vedem că, după anul 2005, inflaţia a rămas la o singură cifră până în anul 2022 când a revenit la două cifre, apropiindu-se de 17%.

Şi în prima jumătate a anului 2023 inflaţia anuală a rămas la două cifre, pentru ca în decembrie 2023 să coboare la 6,6%.

 

Alte articole importante
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
La un deceniu după ce s-a aflat pe buza prăpastiei, în pragul destrămării economice, Grecia a reușit o redresare spectaculoasă, se arată într-o analiză Fiancial Times. În 2011, Grecia se afundase în cea mai gravă recesiune cunoscută de o economie dezvoltată în timp de pace. Sunt încă vii – și unele au rămas până acum […]
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Companii
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Wegovy, medicamentul inovativ pentru slăbit dezvoltat de compania daneză Novo Nordisk, se confruntă cu o avalanșă de imitații ilegale pe piața americană, iar efectele încep să se resimtă direct la bursă. Grupul farmaceutic, cunoscut la nivel mondial pentru tratamentele sale revoluționare în domeniul diabetului și al pierderii în greutate, trece printr-o perioadă de tranziție intensă […]
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Cash stuffing-ul, cunoscut și sub denumirea de metoda plicurilor, a devenit rapid una dintre cele mai populare strategii de bugetare, grație viralității pe TikTok. Videoclipuri cu plicuri frumos etichetate, dosare de buget și bancnote împărțite cu grijă pe categorii domină rețelele sociale, oferind o imagine atrăgătoare a controlului financiar. Însă, dincolo de estetica sa atrăgătoare […]
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Analize
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Timp de 18 luni, trei studenți britanici au adresat aproape 12.000 de întrebări chatbot-ului de inteligență artificială ChatGPT. L-au consultat pentru eseuri, rețete, cariere, dragoste, sănătate mintală, costume de Halloween și sensul vieții. Ce au învățat profestorii din conversațiile lor?  Într-o lume universitară tot mai competitivă și anxioasă, în care presiunea de a obține note […]
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]