Prima pagină » Analiză Cushman & Wakefield Echinox: Expunerea sectorului bancar faţă de sectorul imobiliar comercial

Analiză Cushman & Wakefield Echinox: Expunerea sectorului bancar faţă de sectorul imobiliar comercial

Analiză Cushman & Wakefield Echinox: Expunerea sectorului bancar faţă de sectorul imobiliar comercial

Analiză Cushman & Wakefield Echinox: Expunerea sectorului bancar faţă de sectorul imobiliar comercial din România este printre cele mai reduse din Europa, reflectând un echilibru între prudenţă şi potenţial de creştere.

Expunerea sectorului bancar asupra pieţei imobiliare comerciale (excluzând segmentul rezidenţial) a depăşit 100 de miliarde de lei în septembrie 2024, reprezentând jumătate din totalul creditelor acordate companiilor nefinanciare, ca urmare a utilizării proprietăţilor drept garanţii, arată o analiză a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Aproape 60% din aceste credite sunt garantate cu proprietăţi imobiliare, restul fiind expuneri directe către companiile din sector. Expunerea directă a băncilor a crescut cu 10% în 2024, faţă de o creştere de 6% a expunerii indirecte.

Expunerea sectorului bancar faţă de firmele active în construcţii şi imobiliare în România este de 21%, printre cele mai reduse atât din Europa, cât şi din Europa Centrală şi de Est.

Comparativ cu ţări precum Cehia (35%), Polonia (24%), Ungaria (22%) şi mai ales cu ţări din nordul Europei cu expunere mult mai mare (Suedia – 62%, Norvegia – 49%, Danemarca – 47%), poziţia României indică o piaţă mai puţin expusă la riscuri sistemice. În schimb, ţările din sudul Europei (Grecia – 10%, Malta – 14%, Italia – 15%) înregistrează o expunere semnificativ mai redusă.

„Cu o expunere bancară de doar 21% în construcţii şi imobiliare, România se poziţionează strategic într-un punct de echilibru între prudenţă şi oportunitate. Această indicator, printre cele mai scăzute din Europa, sugerează un potenţial semnificativ de creştere şi dezvoltare, oferind spaţiu pentru investiţii şi inovaţie în piaţa imobiliară, fără a suprasolicita sistemul bancar. Creşterea constantă a creditării în acest sector ilustrează o încredere crescândă şi un apetit robust pentru proprietăţile comerciale, promiţând un viitor dinamic pentru piaţa imobiliară din România.”, a precizat Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox.

Deşi calitatea portofoliului de credite acordate sectorului imobiliar continuă să fie inferioară celei aferente portofoliului companiilor nefinanciare la nivel agregat, aceasta s-a situat pe o tendinţă de îmbunătăţire continuă, spun consultanţii.

Astfel, rata creditelor neperformante din sectoarele construcţii şi imobiliare se situa la 4,3% în septembrie 2024 (-0,1 puncte procentuale în termeni anuali şi -4,5 puncte procentuale faţă de septembrie 2019), iar cea asociată creditelor cu garanţii imobiliare (altele decât cele acordate sectoarelor construcţii şi imobiliare) a coborât la 4,9% în septembrie 2024 de la 6,1% în urmă cu un an.

De asemenea, majoritatea covârşitoare a creditelor din acest segment (86%) au asociat un grad de acoperire a serviciului datoriei de peste 2, ceea ce indică faptul că firmele care au contractat creditele respective sunt capabile să acopere cel puţin dublul valorii anuale a serviciului datoriei.

Conform celor mai recente evaluări ale vulnerabilităţilor din sectorul imobiliar comercial din România riscurile se menţin la un nivel gestionabil şi pe o tendinţă de îmbunătăţire, date fiind semnalele de revenire a activităţii pe piaţa imobiliară comercială.

Sectoarele construcţii şi imobiliare sunt importante pentru stabilitatea financiară atât datorită dimensiunii acestora, cât şi interconexiunilor cu sistemul financiar şi cu economia reală.

Aşadar, valoarea adăugată brută aferentă acestor sectoare ca pondere din PIB se situează la nivelul de 15,3% (T2 2024), în creştere în ultimii ani de la 13,8% în T2 2022, indicând atât relevanţa acestui sector pentru stabilitatea financiară şi economică, dar şi un risc substanţial de contagiune către economia reală.

Comparativ cu situaţia la nivel european, în România activitatea de construcţii şi imobiliare se situează peste media UE (14,9% din PIB în T2 2024), dar şi la un nivel superior celui întâlnit în Bulgaria şi Polonia, unde contribuţia sectorului la PIB este de 10,8%, respectiv 11,2%.

Firmele care activează în sectoarele construcţii şi imobiliare reprezintă 15% din totalul companiilor nefinanciare (aproximativ 126.000, date la nivelul anului 2023), angajează 12% din numărul salariaţilor din economie (circa 486.000) şi deţin 20% din activele aferente companiilor nefinanciare.

Companiile care operează în sectoarele construcţii şi imobiliare au un grad de îndatorare mai ridicat comparativ cu întregul sector al companiilor nefinanciare, însă pe o tendinţă descendentă în ultimii ani. Astfel, gradul de îndatorare (datorii raportate la capitalul propriu) se situa la 181,7% în 2023 (faţă de 158,2% pentru întregul sector nefinanciar), în scădere de la 210,6% în 2022.

 

Alte articole importante
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]
Cum au ajuns videoclipurile cu pisici să aibă încasări de milioane de dolari și să spargă box office-ul
Analize
Cum au ajuns videoclipurile cu pisici să aibă încasări de milioane de dolari și să spargă box office-ul
Într-o industrie cinematografică dominată de supereroi, francize și efecte speciale, nimeni nu se aștepta ca niște pisici năzdrăvane să concureze serios la box office. Și totuși, asta a reușit să facă CatVideoFest, un lungmetraj compus integral din videoclipurile cu pisici de pe internet, selectate cu migală de Will Braden, un editor pasionat care, începând cu […]
Spotify înregistrează pierderi uriașe: 86 de milioane de euro pierduți în doar trei luni, din cauza scăderii veniturilor din publicitate
Spotify înregistrează pierderi uriașe: 86 de milioane de euro pierduți în doar trei luni, din cauza scăderii veniturilor din publicitate
Gigantul global al streamingului muzical, Spotify, a raportat o pierderi uriașe de 86 milioane de euro în al doilea trimestru din 2025, înregistrând o scădere semnificativă a veniturilor din publicitate și o reacție negativă din partea pieței, care a dus la o prăbușire cu 11% a acțiunilor companiei. Spotify se confruntă cu pierderi uriașe care […]
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
Tehnologie
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
China accelerează în cursa globală pentru supremația în AI și lansează GLM-4.5, un model revoluționar dezvoltat de startup-ul Z.ai (fost Zhipu). Noua tehnologie este de două ori mai compactă decât DeepSeek, consumă mai puține resurse și este semnificativ mai ieftină, punând presiune pe competiția internațională și pe liderii tradiționali ai industriei. China accelerează în cursa […]
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Companii
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Waymo, divizia de conducere autonomă a grupului Alphabet, a anunțat că își va lansa propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026, primul oraș fiind Dallas. Decizia marchează o etapă majoră în extinderea transportului autonom comercial în Statele Unite și vine într-un moment în care competiția în acest sector devine tot mai acerbă. După Tesla, și Waymo […]