Blue Origin a realizat cu succes, sâmbătă, 31 mai, cea de-a 12-a misiune cu echipaj uman a vehiculului său suborbital New Shepard, reconfirmându-și poziția de lider în domeniul turismului spațial comercial și al testării tehnologice avansate.
Compania Blue Origin a realizat cea de-a 12-a misiune cu echipaj uman a vehiculului său suborbital New Shepard, reafirmându-și poziția de lider în domeniul turismului cosmic și al testării tehnologice. Zborul, denumit NS-32, a decolat de la Launch Site One din vestul Texasului la ora 9:39 a.m. (ora locală) și a atins un apogeu de 105 kilometri, revenind pe Pământ după aproximativ 10 minute. Capsula a aterizat cu bine, la doar câteva minute după booster.
Blue Origin nu a dezvăluit oficial costul unui loc la bordul vehiculului New Shepard, însă estimările vorbesc despre sume de peste 500.000 de dolari per pasager. În cazul Aymettei Jorge, prezența ei a fost posibilă datorită sponsorizării oferite de Farmacias Similares, companie mexicană axată pe furnizarea de servicii medicale accesibile în America Latină. Ceilalți membri ai echipajului și-au achitat, cel mai probabil, costurile integral, potrivit cbsnews.com.
La bordul misiunii NS-32 s-au aflat șase pasageri provenind din diferite colțuri ale lumii. Printre aceștia s-au numărat Aymette (Amy) Medina Jorge, profesoară din Texas, al cărei loc a fost sponsorizat de compania mexicană Farmacias Similares, precum și Gretchen Green, medic și antreprenor. Jaime Alemán, avocat panamez și fost ambasador al Panamei în Statele Unite, a devenit primul cetățean panamez care a ajuns în spațiu. Mark Rocket, antreprenor din Noua Zeelandă și fost co-director al companiei Rocket Lab, a devenit primul neozeelandez care a depășit linia Kármán. Echipajul a fost completat de Jesse Williams, antreprenor și aventurier canadian, și Paul Jeris, dezvoltator imobiliar.
Aceasta a fost a patra lansare a vehiculului New Shepard în 2025, trei dintre ele fiind zboruri cu echipaj, iar una dedicată transportului de încărcături și simulării gravitației lunare. Deși Blue Origin nu a anunțat un plan precis privind numărul total de lansări pentru anul acesta, compania demonstrează un ritm de activitate intens, atât în domeniul turismului spațial, cât și al testării tehnologiilor critice pentru viitoarele sale proiecte.
Într-un discurs susținut la summitul „Humans to the Moon and Mars”, organizat de Explore Mars pe 28 mai, Dave Limp, directorul executiv al Blue Origin, a subliniat că New Shepard nu doar că reprezintă un „business bun”, dar și un instrument esențial pentru testarea tehnologiilor destinate vehiculului orbital New Glenn și landerului lunar Blue Moon Mark 1, care își va face debutul anul acesta.
Limp a sugerat că tot mai mulți oameni își doresc să călătorească în spațiu, un vis cultivat încă din copilărie, și a evidențiat că aceste misiuni contribuie semnificativ la testarea și perfecționarea unor tehnologii esențiale, precum sistemele avionice sau tehnologia lidar, folosită pentru aselenizare.
Chiar dacă Blue Origin păstrează discreția în privința detaliilor financiare ale programului New Shepard, succesul repetat al misiunilor cu echipaj uman consolidează poziția companiei în cursa globală pentru turismul spațial. În același timp, misiunile oferă un teren de testare vital pentru tehnologiile care vor fi aplicate în misiunile orbitale și lunare. Limp a mai precizat că, indiferent de rentabilitatea programului, Blue Origin ar continua să efectueze zboruri cu New Shepard, considerând că acestea oferă un teren excelent pentru testarea și perfecționarea tehnologiilor.
Cu 64 de persoane transportate în spațiu de la debutul zborurilor New Shepard – dintre care patru au zburat de mai multe ori – Blue Origin își consolidează reputația de pionier în domeniul zborurilor spațiale comerciale. Următoarele luni vor aduce, cel mai probabil, noi lansări și poate chiar noi premiere, în timp ce compania se pregătește pentru debutul vehiculului New Glenn și pentru prima misiune a landerului lunar Blue Moon.