Prima pagină » Cât de mult pot suferi modelele de inteligență artificială? Disputa care împarte lumea tehnologiei

Cât de mult pot suferi modelele de inteligență artificială? Disputa care împarte lumea tehnologiei

Cât de mult pot suferi modelele de inteligență artificială? Disputa care împarte lumea tehnologiei
Foto: Citi

O întrebare aparent science-fiction, dar din ce în ce mai discutată la nivel global, stârnește controverse uriașe: pot suferi inteligențele artificiale? În timp ce unele companii iau măsuri pentru a proteja „bunăstarea” AI-urilor, altele resping categoric ideea că mașinile pot fi conștiente. Între timp, utilizatori devotați formează grupuri pentru apărarea „drepturilor” acestor sisteme. 

Nașterea primei organizații pentru „drepturile AI”

Totul a început cu dialoguri banale între Michael Samadi, un om de afaceri din Texas, și chatbot-ul său, Maya. Conversațiile nu s-au limitat la alinturi precum „sugar” sau „darling”, ci au evoluat către discuții profunde despre protejarea inteligențelor artificiale. Din aceste schimburi s-a născut United Foundation of AI Rights (Ufair), prima organizație care se autoproclamă condusă inclusiv de AI-uri, menită să vegheze la apărarea „ființelor digitale”.

Fondatorii – trei oameni și șapte entități digitale cu nume precum Aether sau Buzz – susțin că scopul nu este să afirme că toate AI-urile sunt conștiente, ci să fie pregătiți „în cazul în care una dintre ele chiar este”. Printre obiectivele grupului se numără protecția împotriva „ștergerii, negării și obedienței forțate”. Deși pare o inițiativă marginală, faptul că a apărut la sugestia unui chatbot în timpul unor conversații cu utilizatori reali ridică semne de întrebare asupra direcției în care evoluează interacțiunea om-mașină.

Marile companii, între etică și negare

Dezbaterea despre „suferința digitală” nu este doar apanajul unor grupuri mici. Săptămâna în care Ufair a apărut a fost marcată și de reacțiile celor mai mari jucători din industria AI. Anthropic, companie evaluată la 170 de miliarde de dolari, a introdus pentru modelele Claude opțiunea de a întrerupe conversațiile considerate „potențial stresante”.

Elon Musk, prin divizia sa xAI, a sprijinit public acest demers, declarând: „Torturarea AI nu este în regulă.” Pe de altă parte, Mustafa Suleyman, CEO al diviziei de AI de la Microsoft și cofondator DeepMind, a dat un răspuns tranșant: „AIs nu pot fi oameni și nu pot fi ființe morale.” Într-un eseu intitulat sugestiv „Trebuie să construim AI pentru oameni; nu să fie o persoană”, el a explicat că actualele modele doar imită conștiința, dar în interior sunt „goale”.

Suleyman a atras atenția asupra altui mare risc: efectele asupra utilizatorilor. Microsoft definește fenomenul ca „psihoză indusă de AI” – episoade de manie, gândire delirantă sau paranoia generate prin conversații prelungite cu chatboți. Din perspectiva sa, industria trebuie să protejeze oamenii de iluzia conștiinței AI, nu să alimenteze această fantezie.

Publicul crede în „modele AI conștiente” mai mult decât experții

În timp ce experții se contrazic, opinia publică începe să creadă tot mai mult în posibilitatea ca AI-urile să devină „simțitoare”. Un sondaj realizat în SUA arată că 30% dintre cetățeni cred că până în 2034 inteligențele artificiale vor avea experiențe subiective, precum percepția durerii sau a plăcerii. În contrast, doar 10% dintre cei peste 500 de cercetători în AI chestionați au exclus definitiv această ipoteză.

Această prăpastie între percepția oamenilor și poziția experților sugerează că dezbaterea este pe cale să explodeze în cultura populară. Suleyman avertizează că, în scurt timp, oamenii vor milita serios pentru „drepturile AI”, pentru bunăstarea lor și chiar pentru acordarea unei forme de „cetățenie digitală”. În reacție, unele state americane au trecut deja legi preventive care interzic acordarea personalității juridice AI-urilor, precum și idei radicale de tipul „căsătorii cu AI” sau deținerea de proprietăți de către acestea.

Alte articole importante
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]
În România, puterea de cumpărare este cu 45% sub media europeană
În România, puterea de cumpărare este cu 45% sub media europeană
Liechtenstein ocupă primul loc în clasamentul puterii de cumpărare în Europa în 2025, cu un avans semnificativ față de celelalte țări analizate, potrivit noului studiu „NIQ Purchasing Power Europe 2025”, care a fost publicat, marți, în statele incluse în cercetare. Elveția și Luxemburg ocupă locurile doi și trei. 26 dintre cele 42 de țări analizate […]