Prima pagină » Corporațiile, marii eroi în lupta contra schimbărilor climatice, par să abandoneze planurile

Corporațiile, marii eroi în lupta contra schimbărilor climatice, par să abandoneze planurile

Corporațiile, marii eroi în lupta contra schimbărilor climatice, par să abandoneze planurile

În ultimele decenii, tot mai multe companii de renume au fost percepute ca fiind adevărați „cavaleri” în lupta contra schimbărilor climatice, asumându-și angajamente importante pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Însă, în ciuda acestor declarații și inițiative aparent ambitioase, un număr semnificativ dintre ele au început să abandoneze planurile inițiale. În multe cazuri, discursul din sălile de consiliu a depășit cu mult acțiunile concrete și investițiile reale. Acum, un val de retrageri și slăbiri ale țintelor climatice amenință să compromită eforturile globale.

O analiză Bloomberg ne arată un tablou detaliat asupra celor mai importante companii care și-au redus sau abandonat angajamentele climatice.

Sectorul petrolier și gazier: promisiuni spulberate

Exxon Mobil

Martie 2018: Exxon anunța că va produce 10.000 de barili pe zi de biocombustibil din alge până în 2025, iar un om de știință al companiei declara: „Într-o zi, s-ar putea să mă numiți fermier energetic.”

Februarie 2023: Compania a renunțat discret la acest obiectiv, tăind finanțarea pentru proiectele de cercetare în domeniul algelor. Vijay Swarup, director senior pentru strategie climatică, a spus că „algele mai necesită multă muncă”.

BP

August 2020: BP promitea reducerea producției de combustibili fosili cu 40% până în 2030, accelerând tranziția către energie regenerabilă. CEO-ul Bernard Looney avertiza: „Bugetul global de carbon este limitat și se epuizează rapid.”

Februarie 2025: BP a redus ținta în 2023, apoi a abandonat-o complet în 2025. Noul CEO, Murray Auchincloss, a declarat că s-a mers „prea departe, prea repede”. Compania intenționează acum să crească investițiile în petrol și gaze, reducând semnificativ fondurile pentru energia curată.

Equinor

Iunie 2021: Compania norvegiană promitea să investească mai mult în energie curată decât în combustibili fosili până la finalul deceniului. CEO Anders Opedal spunea că vor „crea valoare ca lider în tranziția energetică.”

Februarie 2025: Equinor a abandonat obiectivul pentru 2030 și a redus planurile de investiții în regenerabile, invocând „ritmul inegal al tranziției energetice.”

Eneos Holdings

Mai 2023: Rafinăria japoneză Eneos anunța un plan ambițios de a furniza până la 4 milioane de tone de hidrogen până în 2040.

Mai 2025: Compania a renunțat la ținta privind hidrogenul, CEO Tomohide Miyata afirmând că tranziția către o societate neutră din punct de vedere carbon pare să încetinească.

Shell

Februarie 2021: Compania petrolieră a promis că va reduce intensitatea emisiilor de carbon din energia pe care o vinde cu 45% până în 2035.

Martie 2024: Compania a anulat acest obiectiv, invocând „incertitudinea privind ritmul schimbărilor în tranziția energetică.”

Sectorul bancar: amânări și renunțări la ținte

HSBC

Octombrie 2020: Banca britanică se angaja să elimine emisiile de gaze cu efect de seră din operațiunile sale până la finalul deceniului.

Februarie 2025: HSBC a amânat ținta net-zero până în 2050, invocând schimbări economice.

Wells Fargo

Martie 2021: Banca promitea eliminarea emisiilor generate de activitățile de creditare până în 2050. CEO Charlie Scharf spunea că schimbările climatice sunt „una dintre cele mai urgente probleme de mediu și sociale ale timpului nostru.”

Februarie 2025: Wells Fargo a abandonat planurile de „verde” pentru activitățile de creditare, alegând să sprijine clienții „unde se află în strategiile lor energetice și de tranziție.”

Royal Bank of Canada

Februarie 2021: CEO Dave McKay anunța un angajament de a acorda credite în valoare de 500 miliarde CAD pentru proiecte sustenabile până în 2025.

Aprilie 2025: Banca a renunțat la acest obiectiv, invocând modificări în practicile industriei și reglementările guvernamentale.

UBS

Aprilie 2021: Banca și-a propus să elimine emisiile operaționale până în 2025. „Vrem să stabilim standardul industriei pentru sustenabilitate,” spunea atunci CEO-ul Ralph Hamers.

Martie 2025: UBS a amânat ținta până în 2035, după achiziția Credit Suisse.

Transporturi: promisiuni neîndeplinite

Delta Air Lines

Februarie 2020: Delta anunța o investiție de 1 miliard de dolari pe zece ani pentru a deveni neutră din punct de vedere carbon. CEO Ed Bastian spunea: „Nicio provocare nu necesită mai multă inovație decât sustenabilitatea mediului.”

Martie 2022: Delta a renunțat la practica controversată a compensării emisiilor și și-a mutat obiectivul de neutralitate până în 2050.

Air New Zealand

August 2022: Compania și-a propus o reducere de 16% a emisiilor totale până în 2030.

Iulie 2024: A renunțat la această țintă, invocând întârzieri în reînnoirea flotei, dar încă vizează 10% din combustibil provenit din surse sustenabile până la sfârșitul deceniului.

FedEx

Martie 2021: FedEx promitea ca jumătate din noile camioane de livrare să fie electrice până în 2025.

Mai 2024: A anunțat că este puțin probabil să atingă acest obiectiv, din cauza necesității unor progrese tehnice suplimentare.

Retail: ținte ratate și renunțări

Walmart

Septembrie 2020: Walmart se angaja să reducă emisiile operaționale cu 35% până în 2025 și cu 65% până în 2030.

Decembrie 2024: Retailerul a recunoscut că probabil nu va atinge aceste obiective, invocând lipsa tehnologiilor eficiente din punct de vedere al costurilor.

Tractor Supply

Septembrie 2021: Compania promitea neutralitate carbonică până în 2040. CEO Hal Lawton declara: „Suntem o companie cu un scop clar.”

Iunie 2024: Tractor Supply a renunțat la obiectivele de reducere a emisiilor și la inițiativele de diversitate, echitate și incluziune, recunoscând dezamăgirea clienților.

Amazon

Februarie 2019: Amazon lansa „Shipment Zero,” cu scopul ca jumătate din livrări să fie fără emisii până în 2030.

Mai 2023: A abandonat acest obiectiv, promițând în schimb să elimine toate emisiile până în 2040, considerând că un obiectiv separat pentru livrări „nu mai are sens.”

Alimentație și băuturi: promisiuni slăbite

Coca-Cola

Februarie 2021: Compania, care produce anual peste 137 miliarde de sticle de plastic, promitea să reducă cu 3 milioane tone utilizarea plasticului virgin până în 2025.

Decembrie 2024: Coca-Cola a renunțat la acest obiectiv, stabilind ținte mai slabe pentru folosirea materialelor reciclate. Bea Perez, responsabilă cu sustenabilitatea, a spus: „Știm că mai avem multe capitole de scris și că nu putem face asta singuri.”

JBS

Martie 2021: Cel mai mare procesator de carne din lume promitea să elimine sau să compenseze amprenta de carbon până în 2040. CEO Gilberto Tomazoni spunea: „Trebuie să acționăm urgent împotriva efectelor negative ale încălzirii globale.”

Ianuarie 2025: Un responsabil de sustenabilitate al companiei a declarat pentru Reuters că acest obiectiv „nu a fost niciodată o promisiune.”

PepsiCo

Ianuarie 2021: PepsiCo și-a propus neutralitate carbonică până în 2040 și reducerea utilizării plasticului virgin. CEO Ramon Laguarta declara: „Reflectă o nouă realitate de business, în care consumatorii sunt tot mai interesați de viitorul planetei.”

Mai 2025: Din cauza „realităților externe și creșterii afacerii,” compania a amânat obiectivul până în 2050 și a slăbit angajamentul privind plasticul.

Alte articole importante
Arabia Saudită vrea să devină noul gigant mondial al inteligenței artificiale
Tehnologie
Arabia Saudită vrea să devină noul gigant mondial al inteligenței artificiale
Arabia Saudită își transformă averea acumulată din petrol într-o nouă sursă strategică de putere – inteligența artificială. Regatul condus de prințul moștenitor Mohammed bin Salman lansează un plan uriaș pentru a face din țară al treilea pol global al AI, după Statele Unite și China. Proiectul este condus de compania Humain şi are o valoare […]
Black Friday 2025: eMAG estimează vânzări de 940 milioane de lei
Companii
Black Friday 2025: eMAG estimează vânzări de 940 milioane de lei
eMAG, cel mai mare retailer din comerțul electronic din România, vizează vânzări record de 940 de milioane de lei de Black Friday 2025. Această estimare reflectă atât creșterea continuă a interesului consumatorilor pentru ofertele de sezon, cât și amploarea campaniilor promoționale desfășurate de retailer. Black Friday 2025 la eMAG: Promoții masive la peste 2,2 milioane […]
eMAG lansează primul agent AI de shopping din România. Ce știe să facă și cum va schimba experiența de cumpărături
Tehnologie
eMAG lansează primul agent AI de shopping din România. Ce știe să facă și cum va schimba experiența de cumpărături
eMAG, cel mai mare retailer online din România, anunță lansarea primului agent de shopping bazat pe inteligență artificială dezvoltat integral în România. Noul instrument va combina funcționalitatea aplicației clasice cu puterea conversațională a AI. eMAG devine primul retailer român care integrează un agent AI Luni, în cadrul unui eveniment oficial, Tudor Manea, CEO-ul eMAG, a […]
M&S lansează boxeri masculini cu „susținere secretă” care oferă purtătorilor o „ridicare discretă”
M&S lansează boxeri masculini cu „susținere secretă” care oferă purtătorilor o „ridicare discretă”
Retailerul britanic Marks & Spencer, lider pe piața lenjeriei din Regatul Unit, a lansat o nouă gamă de boxeri masculini. Aceștia sunt concepuți pentru a oferi „un plus de încredere purtătorilor”, conform reclamelor. Noutatea, prezentată ca echivalentul masculin al sutienului push-up, a fost anunțată sub denumirea de „pantaloni de susținere secretă/secret support pants”. Produsele sunt […]
ANALIZĂ
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
Sphere Las Vegas, locul unde trăiești senzația că ești în mijlocul filmului. Fiecare explozie și rafală de vânt se simt în sală
În Las Vegas, cinefilii descoperă cum Sphere schimbă complet modul în care prosperă filmele. Locul promite senzații unice și tehnologie impresionantă. Sphere în Las Vegas, locul Evenimentul are loc în Las Vegas, orașul jocurilor de noroc. Nu în Los Angeles, unde cinematograful clasic și videotecile încă există. Sphere este o arenă uriașă, cu formă sferică, […]
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]