Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au continuat trendul ascendent în luna mai, înregistrând o creștere semnificativă, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Cea mai solidă piață a fost China, ceea ce evidențiază rolul esențial pe care aceasta îl joacă în dinamica globală a industriei auto electrice. În alte regiuni, creșterile au fost mai temperate.
În luna mai a acestui an, vânzările globale de vehicule electrice (EV) și hibride plug-in (PHEV) au crescut cu 24% față de aceeași perioadă a anului trecut, susținute în principal de piața din China. Cea mai mare piață de mașini electrificate din lume a compensat evoluția mai modestă din America de Nord (+7%), relevă datele recente ale firmei de cercetare Rho Motion.
Pentru prima dată, în China a fost depășit pragul de un milion de vehicule electrice vândute într-o singură lună, performanță impulsionată de cererea internă robustă și de extinderea exporturilor către piețe emergente, precum Mexic, Asia de Sud-Est și Uzbekistan. Producătorul chinez BYD a jucat un rol important în această creștere, intensificându-și prezența globală.
În Europa, vânzările au fost stimulate de noile subvenții acordate flotelor în Germania și de o cerere solidă în sudul continentului, în timp ce în America de Nord, cererea a fost afectată de expirarea subvențiilor în Canada și de taxele vamale ridicate impuse de SUA, după cum subliniază Charles Lester, analist șef la Rho Motion.
Pe fondul incertitudinilor legate de politicile comerciale și de standardele privind emisiile de CO2 din SUA, producătorii auto își revizuiesc estimările pentru acest an, iar tensiunile comerciale continuă să afecteze ritmul vânzărilor pe piața nord-americană. Totodată, în Europa, stimulentele pentru flote, mai ales în Germania, se preconizează că vor susține creșterea pieței în a doua jumătate a anului curent.
Conform datelor Rho Motion, în luna mai s-au vândut la nivel global aproximativ 1,6 milioane de EV-uri și PHEV-uri. China a raportat un avans de peste 24%, cu peste 1,02 milioane unități comercializate, în timp ce, în Europa, s-a consemnat o majorare de 36,2%, până la 330.000 de unități. În schimb, pe piața din America de Nord, creșterea a fost moderată, de 7,5% (160.000 de unități). În restul lumii s-a raportat o creștere de 38%, cu 150.000 de unități vândute, potrivit aceluiași raport Rho Motion.
„Diferența de ritm între creșterea rapidă a pieței chineze și cererea mai redusă din America de Nord rămâne factorul definitoriu al pieței globale de vehicule electrice”, a declarat Charles Lester, citat de Reuters.
Cifrele de vânzări de vehicule electrice la nivel global în primele cinci luni din 2025, comparativ cu același interval de anul trecut, au fost de 7,2 milioane, cu 28% mai mult. Din acest total, 4,4 milioane de automobile cu emisii zero au fost comercializate doar în China (+33%), urmată de Europa, cu 1,6 milioane de unități (+27%), America de Nord, cu 0,7 milioane (+3%), și de restul piețelor, cu 0,6 milioane de unități (+36% ).
Pe fondul acestei dinamici, guvernele continuă să implementeze politici de stimulare a vânzărilor de electrice, în timp ce provocările comerciale și încetinirea generală a piețelor auto pot conduce la restructurări în industrie, inclusiv închideri de fabrici și reduceri de personal.