Giganții auto europeni Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană. Cele două companii fac presiuni la Bruxelles pentru crearea unei noi categorii de mașini electrice mici, mai puțin reglementate, care să le permită să concureze cu vehiculele chinezești low-cost. Această propunere controversată vizează reducerea costurilor prin eliminarea unor cerințe de siguranță – o idee care a stârnit deja un val de critici și temeri privind siguranța rutieră în UE.
Piața auto europeană se confruntă cu o provocare strategică majoră. În contextul pătrunderii agresive a producătorilor chinezi, precum BYD, care lansează mașini electrice mici cu dotări premium la prețuri sub 20.000 de euro, marii jucători europeni se văd presați să găsească soluții rapide. Stellantis și Renault, două dintre cele mai influente companii din industrie, au lansat o campanie de lobby către Comisia Europeană pentru crearea unei noi categorii de mașini electrice urbane, cu reglementări mai permisive privind siguranța și echiparea.
Conceptul urmărit? O variantă europeană a faimoaselor „kei cars” din Japonia – vehicule ultra-compacte, eficiente și accesibile, concepute special pentru mediul urban. CEO-ul Renault, Luca de Meo, și președintele Stellantis, John Elkann, susțin că Europa nu își permite să ignore acest segment vital, abandonat în ultimii ani din cauza reglementărilor stricte care au transformat mașinile mici în opțiuni neprofitabile.
Noua propunere presupune relaxarea Regulamentului General de Siguranță 2, care în prezent impune dotări precum airbaguri laterale, senzori de somnolență sau avertizoare de părăsire a benzii. Potrivit unor estimări din interiorul industriei, aceste cerințe adaugă între 850 și 1.400 de euro la costul de fabricație al unei mașini. Lobby-ul industriei argumentează că astfel de norme, gândite pentru vehicule de mare viteză, nu sunt necesare pentru mașini mici destinate exclusiv orașelor.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile susține inițiativa și propune crearea unei categorii complet noi – M0, dedicată mașinilor electrice urbane. Cu toate acestea, experții în siguranță avertizează că o astfel de mutare riscă să slăbească standardele de protecție a consumatorilor. Matthew Avery de la Euro NCAP, instituția care evaluează siguranța vehiculelor, a declarat că ideea că mașinile de oraș nu sunt implicate în accidente este pur și simplu „un nonsens”.
În timp ce europenii cer reglementări mai lejere, BYD lansează mașini mici care respectă toate normele UE și obțin evaluări de cinci stele la testele Euro NCAP. Emmanuel Bret, directorul adjunct al BYD Franța, a declarat tranșant că ideea conform căreia Uniunea face mașinile inaccesibile este „doar o scuză”. „Lăsați clienții să aleagă!”, a spus el, mizând pe faptul că siguranța va rămâne o prioritate pentru consumatorii europeni.