Prima pagină » Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană și propun o nouă categorie de mașini ieftine pentru a atrage clienții cu bugete reduse

Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană și propun o nouă categorie de mașini ieftine pentru a atrage clienții cu bugete reduse

Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană și propun o nouă categorie de mașini ieftine pentru a atrage clienții cu bugete reduse

Giganții auto europeni Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană. Cele două companii fac presiuni la Bruxelles pentru crearea unei noi categorii de mașini electrice mici, mai puțin reglementate, care să le permită să concureze cu vehiculele chinezești low-cost. Această propunere controversată vizează reducerea costurilor prin eliminarea unor cerințe de siguranță – o idee care a stârnit deja un val de critici și temeri privind siguranța rutieră în UE.

Stellantis și Renault vor să transforme piața auto europeană: criza mașinilor mici lovește din plin

Piața auto europeană se confruntă cu o provocare strategică majoră. În contextul pătrunderii agresive a producătorilor chinezi, precum BYD, care lansează mașini electrice mici cu dotări premium la prețuri sub 20.000 de euro, marii jucători europeni se văd presați să găsească soluții rapide. Stellantis și Renault, două dintre cele mai influente companii din industrie, au lansat o campanie de lobby către Comisia Europeană pentru crearea unei noi categorii de mașini electrice urbane, cu reglementări mai permisive privind siguranța și echiparea.

Conceptul urmărit? O variantă europeană a faimoaselor „kei cars” din Japonia – vehicule ultra-compacte, eficiente și accesibile, concepute special pentru mediul urban. CEO-ul Renault, Luca de Meo, și președintele Stellantis, John Elkann, susțin că Europa nu își permite să ignore acest segment vital, abandonat în ultimii ani din cauza reglementărilor stricte care au transformat mașinile mici în opțiuni neprofitabile.

Siguranță vs. accesibilitate: cât de departe pot merge producătorii europeni?

Noua propunere presupune relaxarea Regulamentului General de Siguranță 2, care în prezent impune dotări precum airbaguri laterale, senzori de somnolență sau avertizoare de părăsire a benzii. Potrivit unor estimări din interiorul industriei, aceste cerințe adaugă între 850 și 1.400 de euro la costul de fabricație al unei mașini. Lobby-ul industriei argumentează că astfel de norme, gândite pentru vehicule de mare viteză, nu sunt necesare pentru mașini mici destinate exclusiv orașelor.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile susține inițiativa și propune crearea unei categorii complet noi – M0, dedicată mașinilor electrice urbane. Cu toate acestea, experții în siguranță avertizează că o astfel de mutare riscă să slăbească standardele de protecție a consumatorilor. Matthew Avery de la Euro NCAP, instituția care evaluează siguranța vehiculelor, a declarat că ideea că mașinile de oraș nu sunt implicate în accidente este pur și simplu „un nonsens”.

Războiul mașinilor mici: Europa sau China?

În timp ce europenii cer reglementări mai lejere, BYD lansează mașini mici care respectă toate normele UE și obțin evaluări de cinci stele la testele Euro NCAP. Emmanuel Bret, directorul adjunct al BYD Franța, a declarat tranșant că ideea conform căreia Uniunea face mașinile inaccesibile este „doar o scuză”. „Lăsați clienții să aleagă!”, a spus el, mizând pe faptul că siguranța va rămâne o prioritate pentru consumatorii europeni.

Alte articole importante
Dacia, în pericol în 2026? Sindicaliștii trag un semnal de alarmă
Companii
Dacia, în pericol în 2026? Sindicaliștii trag un semnal de alarmă
Sindicaliștii Dacia avertizează că reducerea producției anunțată pentru 2026 ar putea declanșa un val de probleme economice și sociale. Aceștia spun că diminuarea ritmului de fabricație riscă să afecteze locurile de muncă, investițiile și stabilitatea uneia dintre cele mai importante ramuri industriale ale României. Sindicaliștii Dacia cer explicații pentru scăderea producției începând cu ianuarie 2026 […]
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Tehnologie
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Numărul de centre de date din România este în continuă creștere, pe fondul dezvoltării puternice a sectorului IT. Deși nu ne aflăm în topul mondial, România ocupă totuși un loc important în clasamentele globale, datorită infrastructurii competitive și interesului tot mai mare pentru investiții în acest domeniu. România se află pe locul 29 în lume […]
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA au anunțat că vor anula taxele vamale aplicate anumitor produse agricole importate din Brazilia pentru a proteja producătorii interni. Măsura afectează exporturile braziliene și ar putea avea implicații semnificative asupra comerțului bilateral și prețurilor la nivel global. SUA renunță la taxele aplicate produselor agricole din Brazilia Guvernul american a decis să elimine taxele vamale […]
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis şedinţa de tranzacţionare în scădere puternică, cu corecţii de până la 5% pe acţiunile blue-chip. Valul de vânzări de pe Wall Street şi tensiunile care au afectat bursele europene s-au propagat rapid şi pe piaţa locală, accentuând presiunea asupra investitorilor. Şoc la deschidere pe BVB: scăderi de până […]
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Companii
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Conform unui studiu EY, denumit „Entrepreneurship Barometer”, 60% dintre antreprenorii români intenționează să investească în inovație. Această tendință reflectă spiritul antreprenorial activ și interesul pentru tehnologii și soluții care să susțină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor. Pe de altă parte, evidențiază o dorință puternică de adaptare la schimbările pieței și de creștere a competitivității. Studiu EY: […]
China cumpără aur pe ascuns și nu raportează oficial. Cum dă această mișcare peste cap economia globală
China cumpără aur pe ascuns și nu raportează oficial. Cum dă această mișcare peste cap economia globală
China cumpără aur într-un mod care depășește cu mult datele oficiale, ridicând provocări pentru traderii de metale prețioase. Analiștii estimează că achizițiile nepublicate ar putea fi de zece ori mai mari decât cifrele oficiale, scrie FT. Această strategie are scopul de a diversifica rezervele în afara dolarului american. În acest context, sursele reale de cerere […]