Flota din umbră a Rusiei a ajuns ținta unei anchete internaționale privind emiterea de documente false pentru zeci de nave, printr-o companie de asigurări înregistrată în Norvegia.
Investigația comună realizată de NRK și Dossier Center a scos la iveală că autoritățile ruse ar fi facilitat întreaga operațiune, scrie TheMoscowTimes.
Investigația se concentrează asupra RoMarine AS, înregistrată într-un birou prestigios al Norwegian Shipowners’ Association din Oslo. Auditul Finanstilsynet a demonstrat că firma nu a operat efectiv acolo și vindea polițe false de la distanță. În martie 2025, autoritatea financiară a cerut RoMarine să înceteze imediat activitatea și a sesizat poliția.
Două persoane din Norvegia, un bulgar și un rus, sunt acuzate că au pus la cale schema infracțională. Proprietarul RoMarine, Andrei Mochalin, este originar din Sankt Petersburg. Documentele bancare ale structurii sale din Rusia arată că întreaga fraudă ar fi fost imposibilă fără implicarea autorităților ruse.
Serviciile RoMarine au fost folosite de companii și instituții precum NOVATEK, Rosneft și Ministerul Apărării din Rusia. Polițele fictive au fost emise pentru cel puțin 256 de nave, inclusiv 76 de petroliere din flota din umbră. Inspecțiile din Marea Baltică au descoperit șapte petroliere prezentând polițe false. Formal, navele aveau o „adresă norvegiană”, dar nu aveau acoperire reală.
Experții consideră cazul un exemplu flagrant de ocolire a sancțiunilor internaționale.
„Asigurarea falsă reprezintă o încălcare directă a convențiilor internaționale și o amenințare pentru toată lumea”, spune Craig Kennedy, cercetător la Center for Russian and Eurasian Studies, Harvard University.
„Această practică subminează întregul sistem de securitate maritimă”, adaugă Christina Maria Siig, profesor și doctor în drept la University of Southern Denmark. Cazul RoMarine arată cum documentele false pot facilita operațiuni ilegale și riscuri pentru întreaga industrie navală.
Finanstilsynet și autoritățile norvegiene investighează în continuare RoMarine AS. Decizia de a sesiza poliția reflectă gravitatea fraudei, iar ancheta urmărește să stabilească răspunderea fiecărei persoane implicate.
Flota din umbră rămâne sub supravegherea experților și autorităților internaționale, pentru a preveni repetarea unor fraude similare. Emisiile de polițe false riscă să compromită încrederea în sistemul de asigurări maritime și să creeze vulnerabilități în transportul maritim global.
Specialiștii în drept maritim și cercetătorii în securitate avertizează că implicarea autorităților și a companiilor de stat rusești amplifică riscurile. Documentele false pot fi folosite pentru a evita sancțiuni și pentru a desfășura operațiuni ilegale sub acoperire aparent legală.
Anchetele internaționale urmăresc să stabilească mecanisme clare de control asupra companiilor de asigurări și să împiedice apariția unor structuri similare. Flota din umbră și cazuri precum RoMarine devin un punct central în discuțiile privind securitatea maritimă și respectarea reglementărilor internaționale.