Geely Automobile, unul dintre principalii producători auto din China, a decis să retragă de pe bursă Zeekr, divizia premium de vehicule electrice, care este evaluată la 6,83 miliarde de dolari.
Măsura vine la mai puțin de un an și jumătate după listarea publică a Zeekr în Statele Unite și semnalează o schimbare majoră de direcție în strategia gigantului asiatic.
Foto: Zeekr
Potrivit acordului dezvăluit, marți, Geely Automobile Holdings Ltd intenționează să cumpere participația pe care nu o deține deja în cadrul Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd, la un preț de 2,687 dolari per acțiune sau 26,87 dolari pentru fiecare acțiune depozitară americană (ADS).
Această ofertă presupune o primă de aproape 19% față de ultima cotație a acțiunilor din 6 mai, dată la care titlurile Zeekr au fost tranzacționate ultima oară. Finalizarea tranzacției este estimată pentru ultimul trimestru din 2025, potrivit Reuters.
În prezent, Geely deține aproximativ 62,8% din acțiunile Zeekr. În luna mai, grupul a lansat o ofertă inițială de 2,2 miliarde de dolari pentru restul titlurilor, dar ulterior a majorat suma la aproximativ 2,4 miliarde de dolari. Într-un comunicat oficial, Geely precizează că această decizie are drept scop „optimizarea structurii corporative și o mai bună aliniere a resurselor interne pentru a face față provocărilor din piața vehiculelor electrice”.
Creat în 2021, brandul Zeekr a fost conceput ca o marcă premium în portofoliul Geely, axându-se pe integrarea celor mai noi tehnologii dezvoltate intern, de la platforme dedicate vehiculelor electrice, la soluții software și sisteme de baterii.
Zeekr a fost listat în mai 2024 la bursa din SUA, fiind prima companie auto chineză care a realizat o listare de anvergură peste Ocean după o pauză de aproape trei ani, moment în care a fost evaluată la circa 6,8 miliarde de dolari.
Retragerea Zeekr reflectă o schimbare de amploare în strategia grupului-mamă, Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd, care în ultimii ani a redus achizițiile externe și s-a concentrat pe consolidarea eficienței interne. Grupul resimte presiunea scăderii marjelor de profit, cauzată de intensificarea competiției și de războiul prețurilor din sectorul vehiculelor electrice.
Pentru a răspunde acestor provocări, Geely și-a structurat activitatea în două divizii principale: Geely Auto, axată pe segmentul de masă, și Zeekr Group, dedicată modelelor premium. În martie, compania a fuzionat trei entități specializate în dezvoltarea de cockpit digital într-o singură echipă, formată din aproximativ 2.000 de ingineri, pentru a accelera inovarea și a reduce costurile, relatează Economic Times.
Chiar dacă delistarea Zeekr ar putea părea un pas înapoi, analiștii cred că această mișcare va permite Geely mai multă libertate în administrarea resurselor și implementarea planurilor de investiții pe termen lung, fără constrângerile impuse de statutul de companie listată în SUA. Tranzacția este supusă aprobărilor necesare și se estimează că va fi finalizată până la sfârșitul anului. Reprezentanții Geely nu au oferit încă detalii despre viitorul Zeekr după încheierea procesului de retragere de la bursă.