Politica tarifară agresivă a administrației Trump în ceea ce privește importurile la mașinile de lux din afara SUA, afectează vânzările globale ale producătorilor auto.
Mărci de prestigiu precum Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover (JLR) și Porsche au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor pe piața nord-americană, una dintre cele mai importante pentru segmentul premium.
Foto: Mercedes-Benz
Spre exemplu, constructorul german a înregistrat o scădere de 9% a vânzărilor globale în cel de-al doilea trimestru al anului până la 547.100 de vehicule. De asemenea, vânzările din SUA s-au diminuat cu 12%, până la 74.600 de vehicule, în timp ce pe o altă mare piață a sa, China, vânzările au scăzut cu 19%, la 140.400 de automobile, arată datele oficiale, preluate de publicația The Wall Street Journal. În schimb, Europa a oferit un ușor sprijin, cu o creștere modestă de 1%, Germania remarcându-se cu un avans de 7%.
În ceea ce privește situația din Statele Unite, oficialii Mercedes-Benz au pus această scădere pe seama efectelor generate de tarifele vamale impuse de administrația Trump, care au modificat condițiile de livrare și costurile de operare în piețele internaționale.
Reprezentanții companiei germane au declarat că livrările către dealeri au fost „atent calibrate pentru a naviga prin noile politici tarifare globale”, sugerând o strategie de adaptare la regimul tarifar impredictibil.
Segmentul electric al mărcii din Stuttgart a fost și mai afectat, înregistrând o scădere de 24% a vânzărilor în perioada aprilie-iunie. În ciuda scăderii generale a vânzărilor, acțiunile Mercedes au crescut ușor după anunțul privind rezultatele financiare, susținute de așteptările analiștilor privind îmbunătățirea condițiilor, anunță CBT News.
Foto: Jaguar Land Rover
Într-o situație similară se află și Jaguar Land Rover, companie deținută de conglomeratul indian Tata Motors. Marca britanică a raportat o scădere de 10,7% a vânzărilor în al doilea trimestru. Astfel, doar 87.286 de unități au fost comercializate în perioada analizată comparativ cu aceeași perioadă din anul anterior.
Impactul tarifelor impuse de Casa Albă a fost atât de sever încât, în aprilie, JLR a suspendat temporar exporturile către piața americană, ca reacție directă la decizia administrației Trump de a aplica o taxă de 25% pe autoturismele importate, transmite Reuters.
JLR nu deține nici o uzină în Statele Unite, ceea ce înseamnă că toate modelele destinate pieței americane sunt supuse acestor tarife punitive. Spre exemplu, SUV-ul Land Rover Defender, care este produs în Slovacia, este vizat de tariful de 25%, în timp ce modelele Range Rover, fabricate în Marea Britanie, sunt supuse doar unei taxe de 10%.
Vânzările de sedanuri, SUV-uri și mașini sport ale Jaguar au scăzut cu aproape 72%, ajungând la doar 2.339 de unități, ca parte a unei eliminări treptate care a durat ani, înainte de transformarea într-o marcă complet electrică în 2026. Excluzând performanța Jaguar, vânzările JLR au scăzut cu 5,1%.
Aproximativ două treimi din totalul veniturilor companiei-mamă Tata Motors provin din vânzările realizate de JLR, iar în acest context, politicile tarifare americane pun o presiune majoră pe profitabilitatea grupului. Totodată, compania britanică a indicat că scăderea vânzărilor se datorează în parte și eliminării treptate a vechilor modele Jaguar, în cadrul unei strategii de repoziționare a mărcii pe segmente electrice și moderne.
Producătorul german de mașini sport de lux Porsche a anunțat marți că vânzările sale globale au scăzut în prima jumătate a anului. Reprezentanții companiei pun această scădere pe seama condițiilor dificile de piață și a concurenței acerbe, care au dus la un declin de 28% pe piața din China. La nivel global, vânzările constructorului din Zuffenhausen au scăzut cu 6%, până la 146.391 de vehicule în întreaga lume.
Cu toate acestea, livrările în America de Nord, care este cea mai mare piață a companiei, au crescut cu 10%. Dintre vehiculele livrate până în luna iunie a acestui an, 36% au fost electrificate, ceea ce reprezintă o creștere de 14,5% față de anul trecut.
„Creșterea se datorează în principal disponibilității mai mari a produselor pe piață și protecției prețurilor oferite în prima jumătate a anului din cauza creșterii tarifelor de import”, a precizat Porsche într-un comunicat, citat de Reuters.