Prima pagină » SUA vor elimina toate subvențiile pentru vehiculele electrice. Când intră în vigoare măsura?

SUA vor elimina toate subvențiile pentru vehiculele electrice. Când intră în vigoare măsura?

SUA vor elimina toate subvențiile pentru vehiculele electrice. Când intră în vigoare măsura?
Foto: Freepik

SUA au decis să elimine toate subvențiile pentru achiziția de vehicule electrice, conform noii legislaţii fiscale şi bugetare aprobată în Congres.

Această schimbare legislativă vine într-un moment dificil pentru întreaga industrie auto, aflată în plin proces de electrificare și de reducerea a emisiilor de CO2.

SUA opresc toate subvențiile pentru vehiculele electrice de la 30 septembrie

SUA va elimina toate subvențiile pentru vehiculele electrice. Când intră în vigoare măsura?

Foto: Tesla

Președintele SUA, Donald Trump, a promulgat la 4 iulie pachetul de reformă fiscală și de cheltuieli – „The One Big Beautiful Bill”, în urma aprobării de către Camera Reprezentanților și Senat.

Astfel, toate subvențiile pentru vehiculele electrice (EV) vor fi eliminate la 30 septembrie 2025. Este vorba despre creditele fiscale de 7.500 de dolari oferite pentru achiziția sau leasingul de vehicule electrice noi, și de sprijinul de 4.000 de dolari destinat cumpărării de mașini electrice second-hand.

Această măsură face parte dintr-un nou pachet legislativ fiscal și bugetar adoptat recent de Congresul american și marchează o schimbare radicală în strategia de stimulare a tranziției spre transportul electric, relatează Electrive. În urma dezbaterilor din Congres s-a stabilit că subvențiile vor fi eliminate la data de 30 septembrie care, potrivit parlamentarilor din ambele camere, era cel mai apropiat termen posibil.

Creditele fiscale pentru EV-uri au fost introduse pentru prima dată în 2008 și au jucat un rol esențial în promovarea acestei tehnologii. Reforma din 2022 din timpul administrației Joe Biden a extins aplicabilitatea acestor beneficii la vehiculele aflate în leasing și a eliminat plafonul de 200.000 de unități per producător. Aceste măsuri au contribuit la creștereaa vânzărilor de vehicule electrice în SUA.

Vânzările de EV-uri vor crește pe moment

Organizația Electrification Coalition, una dintre cele mai vocale grupări de advocacy în domeniul mobilității sustenabile, a criticat dur această decizie, avertizând că retragerea sprijinului federal riscă să lase SUA în urmă față de rivalii globali.

„Pe măsură ce vehiculele electrice ocupă o cotă tot mai mare pe piața globală, este clar că viitorul transportului este electric. Acest proiect de lege cedează rolul de lider al Americii în favoarea Chinei”.

În paralel cu eliminarea stimulentelor pentru EV-uri, noua lege aduce o serie de avantaje producătorilor auto tradiționali. Cea mai importantă este renunțarea la penalizările pentru nerespectarea standardelor privind consumul mediu de combustibil. Acest lucru oferă libertate mai mare companiilor care produc mașini pe benzină sau diesel și reduce presiunea pentru adoptarea tehnologiilor verzi.

Potrivit analistului Dan Levy de la Barclays, aceste modificări vor genera o creștere de moment a cererii pentru vehicule electrice, deoarece clienții vor dori să profite de creditele fiscale înainte de expirarea lor. Însă, această „fereastră de oportunitate” va fi urmată de o scădere abruptă a vânzărilor.

„Această lege confirmă încetinirea adoptării vehiculelor electrice în SUA. Sunt reduse atât «morcovul» (stimulentele), cât și «bățul» (constrângerile legislative)”, a precizat Levy într-o notă de cercetare, citată de Reuters.

Economie de 169 de miliarde de dolari

Un studiu al Universității Harvard, publicat în martie, estimează că retragerea acestor credite va încetini adoptarea vehiculelor electrice cu aproximativ 6% până în 2030. În schimb, guvernul federal ar economisi circa 169 de miliarde de dolari în următorii zece ani.

În trecut, marile companii auto americane au fost nevoite să plătească sume uriașe pentru nerespectarea standardelor de eficiență energetică. Astfel, Stellantis, care deține și marca americană Chrysler, a plătit 190,7 de milioane de dolari pentru anii 2019-2020, după alte aproape 400 de milioane pentru perioada 2016-2019. De asemenea, General Motors a achitat 128,2 de milioane de dolari pentru anii 2016 și 2017.

Noile prevederi legislative elimină aceste constrângeri, încurajând indirect revenirea la producția de vehicule mai poluante, în contradicție cu trendurile globale. În forma finală a legii a mai fost eliminată și taxa anuală de 250 de dolari pentru vehiculele electrice, menită să finanțeze întreținerea drumurilor.

Alte articole importante
Instagram devine „mai deștept”: Meta adaugă AI în Stories
Tehnologie
Instagram devine „mai deștept”: Meta adaugă AI în Stories
Meta face un pas important în direcția conținutului generat cu ajutorul tehnologiei, integrând instrumente AI direct în Instagram Stories. Noua funcționalitate le va permite utilizatorilor să editeze, să transforme și să personalizeze imaginile sau videoclipurile în timp real, fără a părăsi aplicația. Meta integrează instrumentele AI de editare direct în Instagram Stories Funcțiile de editare […]
Economia SUA, trasă în sus de AI și Big Tech, dar prăpastia fața de micile afaceri se adâncește
Tehnologie
Economia SUA, trasă în sus de AI și Big Tech, dar prăpastia fața de micile afaceri se adâncește
Investițiile uriașe în AI continuă să alimenteze economia SUA și să aducă noi recorduri pe piețele bursiere. Însă, milioane de firme mici din Statele Unite se confruntă cu dificultăți tot mai mari. Acestea încearcă să reziste între tarife împovărătoare, costuri aflate în creștere accelerată și consumatori deveniți mai prudenți la cheltuieli. AI-ul și giganții tech […]
AI la MAI. Ministerul va cheltui 2,6 milioane de euro pe un chatbot. Ce va discuta „polițistul” virtual cu cetățenii
Tehnologie
AI la MAI. Ministerul va cheltui 2,6 milioane de euro pe un chatbot. Ce va discuta „polițistul” virtual cu cetățenii
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) introduce servicii bazate pe tehnologii de inteligență artificială (IA) în relația cu cetățenii. MAI va investi peste 2,6 milioane de euro într-un sistem IT de asistență conversațională (chatbot) care va răspunde la întrebările românilor legate de introducerea cărții de identitate electronice. Potrivit caietului de sarcini, chatbotul va suplini „deficitul de personal […]
Carrefour se retrage din România. Bomba de pe piața de retail, anunțată inițial de presa străină
Carrefour se retrage din România. Bomba de pe piața de retail, anunțată inițial de presa străină
Carrefour se retrage din România după aproape un sfert de secol de activitate. Decizia grupului francez marchează o schimbare semnificativă în peisajul comerțului local. Gigantul de retail a mandatat banca BNP Paribas să găsească un cumpărător pentru operațiunile sale din România. Informația a fost publicată de presa franceză, care citează surse din interiorul companiei. Carrefour […]
Startup-ul care vrea să răcească planeta a atras o finanţare de 60 de milioane de dolari
Tehnologie
Startup-ul care vrea să răcească planeta a atras o finanţare de 60 de milioane de dolari
O companie israeliano-americană a strâns cea mai mare finanțare de până acum pentru o tehnologie de geoinginerie solară. Aceasta este menită să reflecte lumina soarelui și să reducă încălzirea globală. Specialiștii avertizează însă că proiectul poate avea consecințe grave asupra climei și geopoliticii mondiale. Un plan „SF” care devine realitate Startup-ul israelian Stardust Solutions, cu […]
Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
Tehnologie
Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
Motoarele și tehnologiile care au făcut posibil succesul SpaceX nu s-au născut în garajele companiei lui Elon Musk, ci în laboratoarele finanțate de NASA și de armata americană. Odată cu bugetul agenției spațiale tăiat drastic, viitorul inovației publice care a susținut Starship și Falcon 9 este din ce în ce mai incert.  Cum a ajuns […]