SUA au decis să elimine toate subvențiile pentru achiziția de vehicule electrice, conform noii legislaţii fiscale şi bugetare aprobată în Congres.
Această schimbare legislativă vine într-un moment dificil pentru întreaga industrie auto, aflată în plin proces de electrificare și de reducerea a emisiilor de CO2.
Foto: Tesla
Președintele SUA, Donald Trump, a promulgat la 4 iulie pachetul de reformă fiscală și de cheltuieli – „The One Big Beautiful Bill”, în urma aprobării de către Camera Reprezentanților și Senat.
Astfel, toate subvențiile pentru vehiculele electrice (EV) vor fi eliminate la 30 septembrie 2025. Este vorba despre creditele fiscale de 7.500 de dolari oferite pentru achiziția sau leasingul de vehicule electrice noi, și de sprijinul de 4.000 de dolari destinat cumpărării de mașini electrice second-hand.
Această măsură face parte dintr-un nou pachet legislativ fiscal și bugetar adoptat recent de Congresul american și marchează o schimbare radicală în strategia de stimulare a tranziției spre transportul electric, relatează Electrive. În urma dezbaterilor din Congres s-a stabilit că subvențiile vor fi eliminate la data de 30 septembrie care, potrivit parlamentarilor din ambele camere, era cel mai apropiat termen posibil.
Creditele fiscale pentru EV-uri au fost introduse pentru prima dată în 2008 și au jucat un rol esențial în promovarea acestei tehnologii. Reforma din 2022 din timpul administrației Joe Biden a extins aplicabilitatea acestor beneficii la vehiculele aflate în leasing și a eliminat plafonul de 200.000 de unități per producător. Aceste măsuri au contribuit la creștereaa vânzărilor de vehicule electrice în SUA.
Organizația Electrification Coalition, una dintre cele mai vocale grupări de advocacy în domeniul mobilității sustenabile, a criticat dur această decizie, avertizând că retragerea sprijinului federal riscă să lase SUA în urmă față de rivalii globali.
„Pe măsură ce vehiculele electrice ocupă o cotă tot mai mare pe piața globală, este clar că viitorul transportului este electric. Acest proiect de lege cedează rolul de lider al Americii în favoarea Chinei”.
În paralel cu eliminarea stimulentelor pentru EV-uri, noua lege aduce o serie de avantaje producătorilor auto tradiționali. Cea mai importantă este renunțarea la penalizările pentru nerespectarea standardelor privind consumul mediu de combustibil. Acest lucru oferă libertate mai mare companiilor care produc mașini pe benzină sau diesel și reduce presiunea pentru adoptarea tehnologiilor verzi.
Potrivit analistului Dan Levy de la Barclays, aceste modificări vor genera o creștere de moment a cererii pentru vehicule electrice, deoarece clienții vor dori să profite de creditele fiscale înainte de expirarea lor. Însă, această „fereastră de oportunitate” va fi urmată de o scădere abruptă a vânzărilor.
„Această lege confirmă încetinirea adoptării vehiculelor electrice în SUA. Sunt reduse atât «morcovul» (stimulentele), cât și «bățul» (constrângerile legislative)”, a precizat Levy într-o notă de cercetare, citată de Reuters.
Un studiu al Universității Harvard, publicat în martie, estimează că retragerea acestor credite va încetini adoptarea vehiculelor electrice cu aproximativ 6% până în 2030. În schimb, guvernul federal ar economisi circa 169 de miliarde de dolari în următorii zece ani.
În trecut, marile companii auto americane au fost nevoite să plătească sume uriașe pentru nerespectarea standardelor de eficiență energetică. Astfel, Stellantis, care deține și marca americană Chrysler, a plătit 190,7 de milioane de dolari pentru anii 2019-2020, după alte aproape 400 de milioane pentru perioada 2016-2019. De asemenea, General Motors a achitat 128,2 de milioane de dolari pentru anii 2016 și 2017.
Noile prevederi legislative elimină aceste constrângeri, încurajând indirect revenirea la producția de vehicule mai poluante, în contradicție cu trendurile globale. În forma finală a legii a mai fost eliminată și taxa anuală de 250 de dolari pentru vehiculele electrice, menită să finanțeze întreținerea drumurilor.