Pentru directorii executivi din întreaga Americă, Warren Buffett nu este doar un investitor de neegalat. Oracolul din Omaha este o sursă constantă de înțelepciune managerială de care liderii de afaceri se inspiră de zeci de ani.
Warren Buffett nu s-a sfiit să-și împărtășească opiniile despre modul în care ar trebui să funcționeze companiile. El a criticat vehement birocrația corporatistă, disprețuind prezentările PowerPoint, ședințele, membrii consiliului de administrație supraplătiți și ceea ce a descris drept „activități de lucru” în cadrul companiilor. La cea mai recentă întâlnire de la Berkshire Hathaway, el a numit din nou birocrația periculoasă și a spus că multe companii mari ar putea fi conduse mai bine.
David Novak, fost CEO al Yum Brands, își amintește de o întrebare simplă pusă de Buffett care a schimbat modul în care a condus gigantul fast-food din spatele Pizza Hut, Taco Bell și KFC.
„Vorbești vreodată despre ce ar putea merge prost?”, l-a întrebat Buffett în timpul prânzului la un KFC din Omaha. „Rareori”, a răspuns Novak. Buffett a sugerat că a fi sincer cu privire la potențialele provocări ar putea construi încredere.
De atunci încolo – la sfârșitul prezentărilor pentru investitori și alte persoane – Novak spune că a împărtășit adesea două sau trei potențiale capcane cu care se confrunta compania.
„Odată ce am început să fac asta, mi-am dat seama că avea 100% dreptate”, a spus Novak pentru Wall Street Journal.
Prima întâlnire a lui Jim Weber cu Buffett a avut loc în jurul anului 2011, iar Brooks era o filială a Fruit of the Loom, o companie din Berkshire. Timp de trei ore petrecute în biroul lui Buffett din Omaha, Weber a analizat strategia și ambițiile companiei.
„De ce nu te strivește Nike pur și simplu?”, l-a întrebat Biffet pe Weber.
Weber a explicat că Brooks își construise o bază de clienți fideli, formați din alergători de performanță, care aveau tendința să cumpere mai multe perechi de pantofi sport Brooks pe an. Luni mai târziu, Buffett a decis să separe Brooks din Fruit of the Loom și să transforme propria unitate din Berkshire.
Când WSJ a relatat că Mark Zuckerberg, pe atunci în vârstă de 27 de ani, își schimbase pantofii sport de la Adidas la Brooks, Buffett i-a trimis articolul lui Weber cu un mesaj: „Jim, este minunat. Avem nevoie doar de încă câteva milioane de clienți.”
Cea mai mare lecție pe care i-a dat-o Buffett? Să se concentreze pe termen lung. Când un dolar mai puternic însemna că Brooks câștiga mai puțini bani pe încălțămintea vândută în Europa, Weber l-a sunat pe Buffett pentru ajutor. „După ce a ascultat, Buffett a spus: ”Ignoră toate astea, pentru că nu poți face nimic în privința asta”, își amintește Weber. „El a mai adăugat: ”Dacă aș fi în locul tău, m-aș concentra pe clientul tău.”
Larry Culp, CEO al GE Aerospace a vorbit cu Buffett la începutul deciziei GE de a se diviza în trei companii independente.
„Mi-a dat două sfaturi care au fost esențiale pentru succesul nostru”, a spus Culp. „În primul rând, și cel mai important, alege liderii potriviți – nu doar pentru abilitățile lor, ci și pentru valorile lor. Și în al doilea rând, stabilește așteptări ambițioase, dar nu nerezonabile.”
William C. Foote, fost CEO al USG și fost președinte al consiliului de administrație al Băncii Rezervei Federale din Chicago povestește cum în timpul cinei la unul dintre restaurantele preferate ale lui Buffett din Nebraska, un fan s-a apropiat de Buffett pentru a-i da un autograf pe o bancnotă de un dolar, dar avea doar una de 20 de dolari.
Buffett a i-a întrebat pe cei de la masă dacă cineva avea o bancnotă de 1 dolar, spunând: „Nu vreau ca tipul ăla să irosească 19 dolari”, a povestit Foote. „Deși o celebritate capitalistă cu adevărat unică, a fost foarte modest și abordabil.” David Novak, fostul CEO al Yum Brands.
David Novak, fostul CEO al Yum Brands povestește că, de obicei, invita directorii performanți Yum din întreaga lume la un prânz cu Warren Buffet. Întrebările detaliate ale oracolului din Omaha despre afacerile și piețele lor au fost o clasă de măiestrie în transformarea curiozității într-o forță inovatoare. „Învață constant”, a povestit Novak. „El este definiția unei minți curioase.”
Un alt sfat pe care Novak spune că l-a adoptat: Buffett își redactează scrisoarea anuală către investitori ca și cum ar fi fost adresată surorii sale, Bertie, care era inteligentă, dar nu era interesată de subiecte financiare. În 2002, Buffett i-a trimis lui Novak un bilet după ce a citit scrisoarea sa în raportul anual al Yum.
„Sora mea Bertie ar fi mândră de tine”, a scris Buffett.
Berkshire Hathaway este un investitor de lungă durată în Coca-Cola, iar Buffett a făcut parte din consiliul său de administrație timp de 17 ani.
„Nu numai că a susținut fiecare inițiativă și achiziție strategică majoră, dar a oferit și perspective și sfaturi perfect sincronizate. Cel mai important dintre toate a fost modul său unic de a gândi și de a face lucrurile”, spune Muhtar Kent. „Simplu, discret și eficient”, a spus Muhtar Kent, fost președinte și CEO Coca-Cola.
„Într-una dintre primele mele vizite la Omaha, în 2006, m-a dus cu mașina personal la clubul său, unde am luat prânzul, apoi m-a dus la aeroport. Fără șofer, fără pază.”
Warren Buffett se ridică la înălțimea mărcii sale, spune Kent: „Excede cu simplitate și umor.”
Kyle H. David, CEO al KDG, conduce compania de servicii tehnologice din Pennsylvania cu aproximativ 60 de angajați și participă la reuniunea anuală a Berkshire Hathaway de 19 ani.
David, care a fost din nou în Omaha sâmbătă, spune că propria sa conducere a fost ghidată în liniște de un singur concept Buffett: „Absența prostiei valorează mai mult decât prezența geniului.”
„Este o reamintire a faptului că succesul durabil nu înseamnă întotdeauna strălucire – ci evitarea erorilor neforțate. E despre a rămâne umili și despre construirea de sisteme care ne împiedică să ne întrecem pe noi înșine”, a mai spus Kyle H. David.
Tracy Britt Cool, co-fondatoare Kanbrick, s-a alăturat Berkshire în 2009, la vârsta de 25 de ani, proaspăt absolventă a Harvard Business School. Inițial a lucrat ca asistentă financiară a lui Buffett, obținând postul după ce i-a scris o scrisoare lui Buffett – și a apărut la biroul lui cu porumb și roșii.
După un deceniu la Berkshire, unde a ocupat funcția de CEO al companiei de articole de gătit Pampered Chef și președinte al producătorului de vopsele Benjamin Moore, și-a lansat propria firmă de investiții împreună cu un fost coleg în 2020.
Buffett a învățat-o importanța gândirii pe termen lung, a găsirii de afaceri de înaltă calitate și a parteneriatelor cu oameni de înaltă calitate, a spus Cool într-un interviu acordat Journal în 2022. „Când aceste trei lucruri sunt făcute corect, poți construi ceva cu adevărat uimitor”, a spus ea.”