Piața muncii din România se întoarce rapid la vechiul model: biroul. Doar 4% dintre locurile de muncă disponibile mai oferă opțiunea de a lucra de acasă. În paralel, angajatorii cresc exigențele, iar candidații fără experiență sunt tot mai greu acceptați.
În primele nouă luni ale anului, angajatorii au scos pe piață aproape 200.000 de joburi noi, potrivit datelor platformei eJobs. Aproximativ 93% dintre acestea au fost publicate de companii din România, restul de 7,2% provenind de la firme din străinătate.
Luna iulie a fost cea mai activă, cu circa 25.000 de locuri de muncă disponibile, în timp ce media pentru restul perioadei a fost de 20.000 de poziții pe lună.
Specialiștii subliniază însă că procesul de recrutare devine mai lent, iar angajatorii solicită tot mai multă experiență, chiar și pentru pozițiile entry-level.
„Chiar și pentru joburile de început, companiile preferă candidați care să mai fi lucrat undeva înainte. Se dorește reducerea riscului de fluctuație și a timpului de acomodare”, a explicat Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs.
Astfel, deși există oferte, tinerii aflați la primul loc de muncă sunt dezavantajați. Pe de altă parte, cei cu măcar un minim de experiență găsesc mai ușor oportunități.
Analiza arată că retailul conduce detașat piața, cu aproape 50.000 de joburi noi în primele trei trimestre. Sectorul și-a menținut planurile de expansiune indiferent de schimbările economice și fiscale din acest an.
Pe locul doi se află serviciile, cu 27.000 de poziții deschise, urmate de call center / BPO, cu același volum de oferte. Industria alimentară a generat 22.000 de locuri de muncă. În plus, peste 15.000 de poziții au apărut în transport și logistică, producție, turism și sectorul financiar-bancar.
Cei mai căutați candidați sunt în continuare cei din zona entry-level, cu maximum doi ani de experiență. De asemenea, și cei din segmentul mid-level, care au între doi și cinci ani vechime sunt la fel de căutați.
Unul dintre cele mai surprinzătoare trenduri este scăderea drastică a joburilor remote. Dacă în 2021 și 2022 telemunca era o regulă în multe companii, în 2025 doar 4% dintre pozițiile disponibile mai permit această opțiune.
„Este cel mai mic nivel al ultimilor ani. Angajatorii vor stabilitate și preferă ca oamenii să fie la birou. Peste 80% dintre locurile de muncă sunt full-time, doar 10% part-time și restul sunt proiecte sezoniere sau internshipuri”, a precizat Roxana Drăghici.
Printre puținele domenii care continuă să ofere muncă de la distanță se numără call-center, retail, advertising, marketing, PR, asigurări și educație.
Această schimbare vine în contrast cu dorința candidaților. Din cele 8 milioane de aplicări înregistrate în primele nouă luni, 1,1 milioane au vizat joburile remote, semn că cererea rămâne ridicată.