Ministerul Finanțelor propune o reformă majoră a Codului de procedură fiscală, care ar putea transforma modul în care firmele, investitorii și multinaționalele interacționează cu ANAF. Noile reguli aduc mai multă claritate în controale, șanse mai mari de a evita litigiile și protecție reală împotriva dublei impuneri, scrie Puterea.
Una dintre cele mai importante noutăți din proiectul Ministerului Finanțelor este extinderea și clarificarea mecanismului acordurilor de preț în avans (APA – Advance Pricing Agreements). Aceste acorduri permit companiilor, mai ales celor din grupuri internaționale, să stabilească dinainte, împreună cu ANAF, cum vor fi tratate fiscal anumite tranzacții între entitățile din același grup, ceea ce elimină incertitudinile privind prețurile de transfer.
Noua reglementare propune posibilitatea aplicării retroactive a acestor acorduri pentru până la cinci ani fiscali anteriori – o măsură cunoscută la nivel internațional ca „roll-back APA”. Astfel, o firmă care obține un acord de preț în avans va putea corecta și litigiile mai vechi, scutindu-se de procese și penalități costisitoare.
Un alt punct crucial din proiectul de ordonanță este suspendarea automată a inspecțiilor fiscale aflate în desfășurare dacă, în paralel, compania a solicitat un acord de preț în avans. Această măsură elimină riscul ca două direcții diferite din cadrul ANAF – cea de inspecție fiscală și cea care emite APA-uri – să dea decizii contradictorii în același caz.
În practică, suspendarea controalelor fiscale pe durata soluționării cererii de APA oferă contribuabililor un respiro esențial și asigură un tratament unitar din partea autorităților. Până acum, această pauză era limitată la șase luni. Acum, inspecția poate fi oprită până la finalizarea completă a procedurii, fără limită de timp.
Ministerul Finanțelor vizează și modificarea procedurii amiabile de soluționare a conflictelor fiscale internaționale, un pas esențial pentru modernizarea legislației și pentru a face România mai competitivă pe scena globală.
Noutățile includ:
posibilitatea ca un contribuabil să inițieze procedura amiabilă chiar înainte ca prejudiciul să devină efectiv;
un termen limită de trei ani pentru deschiderea procedurii, în linie cu recomandările OCDE;
posibilitatea emiterii unei decizii administrative care să reflecte soluția amiabilă agreată între autorități;
suspendarea sau anularea deciziilor fiscale deja emise, dacă ele contravin rezultatului convenit între state.
Mai mult, dacă tratatele bilaterale nu reglementează complet situația, România va fi obligată să accepte arbitrajul internațional, ceea ce asigură transparență și echitate în cazurile de dubla impunere.