Timpul mediu petrecut zilnic în fața ecranelor a ajuns la aproape 7,5 ore, arată un nou studiu IPA. Cercetarea a fost realizată în Marea Britanie, dar cifrele sunt asemănătoare și în alte țări, urmărind, cel mai probabil, o tendință generalizată. Pentru prima dată de la colectarea acestui tip de date, adulții din Marea Britanie petrec mai mult timp zilnic pe telefoanele mobile decât în fața televizorului tradițional, potrivit celui mai recent raport TouchPoints, publicat de Institute of Practitioners in Advertising (IPA) și citat de The Guardian. Pentru economia digitală și pentru industria media, datele IPA sunt semnalul unei transformări structurale: telefonul mobil a devenit principalul ecran al vieții cotidiene, cu implicații asupra publicității, sănătății mintale, formelor de socializare și modului în care tinerii se raportează la realitate și la informație.Un moment de cotitură în consumul media
Timpul total dedicat zilnic activităților în fața unui ecran – de la smartphone și laptop, până la televizor – a atins o medie zilnică de 7 ore și 29 de minute, în creștere față de 6 ore și jumătate în urmă cu un deceniu. În 2024, britanicii au petrecut în medie 3 ore și 21 de minute pe mobil, comparativ cu 3 ore și 16 minute în fața televizorului, marcând o schimbare istorică de comportament. Dacă utilizarea televizorului a rămas relativ constantă în ultimii 10 ani, cea a telefonului mobil s-a triplat, crescând de la o medie de 1 oră și 17 minute pe zi în 2015.
„Aceste date marchează un moment esențial în evoluția consumului media”, a declarat Dan Flynn, director adjunct de cercetare al IPA. „Telefonul mobil a devenit media omniprezentă, mereu la îndemână, mereu activ, central în modul în care ne informăm, comunicăm și ne relaxăm”, spune sursa citată.
Fotografii: Unsplash
Generațiile tinere sunt principalii factori ai acestei schimbări. Potrivit sondajului IPA, tinerii sub 24 de ani petrec 4 ore și 49 de minute pe telefonul mobil – cu aproape 50% mai mult decât media națională – și doar 1 oră și 49 de minute urmărind televiziunea tradițională.
Tendința este alimentată de preferința tot mai pronunțată pentru platforme de streaming și rețele sociale precum YouTube, TikTok, Instagram sau Netflix, în detrimentul televiziunii clasice.
Pe lângă comportamentul de consum, studiul analizează și impactul emoțional al diferitelor forme de media. Participanții au raportat că sunt cu 55% mai predispuși să se simtă triști atunci când urmăresc conținut video pe telefon, față de televiziune. În schimb, televizorul este asociat cu o stare de relaxare – cu 52% mai mare decât în cazul utilizării mobile.
„Folosim televizorul și telefonul pentru scopuri fundamental diferite”, a comentat Lindsey Clay, CEO al Thinkbox, organism de monitorizare a industriei TV din Marea Britanie. „Problema e că mare parte din timpul pe mobil este consumat pe platforme toxice de social media, care alimentează criza de sănătate mintală în rândul tinerilor”.
Potrivit studiului citat, distribuția activităților pe telefon arată că:
49% din timp este dedicat rețelelor sociale și mesajelor
20% este petrecut ascultând radio sau servicii audio
15% merge către vizionarea de video sau TV