Piața auto din România s-a remarcat în luna mai prin cea mai mare scădere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi în Europa, în pofida unei reveniri a industriei la nivel continental.
În acest context contrastant, marca Dacia continuă să câștige teren pe piața europeană, înregistrând o creștere semnificativă a vânzărilor și consolidând poziția companiei-mamă Renault.
Foto: Dacia
Deși piața auto europeană a revenit pe creștere în luna a cincea lună a anului, piața auto locală a înregistrat cel mai mare recul din Europa în ceea ce privește înmatriculările de mașini noi, principala cauză fiind întârzirea și, apoi, blocarea programului Rabla Auto.
Potrivit datelor publicate, miercuri, de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de autoturisme în Europa (UE, Marea Britanie și țările EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) au crescut cu 1,9% în mai, până la 1,11 milioane de unități. În cadrul Uniunii Europene, piața auto s-a majorat cu 1,6%, atingând nivelul de 926.582 de autoturisme înmatriculate.
Piața din România, în schimb, a avut cea mai severă contracție din Europa, cu o scădere de 32,7% față de aceeași lună a anului trecut. Au fost comercializate doar 10.521 de mașini noi în mai față de cele 15.643 de unități vândute în aceeași lună din 2024. Acest recul vine într-un moment în care tendința generală în Europa este una de redresare și de electrificare accelerată a parcului auto.
Totuși, într-un climat regional dificil, Dacia continuă să performeze pe piețele externe, în special în Europa de Vest. În cadrul grupului Renault, care a înregistrat o creștere de 4,6% a înmatriculărilor în luna mai (111.395 de unități), marca autohtonă a fost responsabilă pentru o parte semnificativă a acestei evoluții pozitive, cu o creștere de 13,2%, până la 49.415 de automobile înmatriculate doar în luna mai.
Pe ansamblu, în primele cinci luni ale anului curent, Dacia a livrat 249.593 de vehicule în Europa, în creștere cu 1,8% față de aceeași perioadă a anului precedent. Cota de piață a constructorului de la Mioveni a urcat la 4,5%, semn că își păstrează atractivitatea în fața consumatorilor europeni, mai ales datorită raportului calitate-preț și a modelelor adaptate la tendințele de mobilitate ecologică.
Și pentru că suntem într-o eră a tranziției către electromobilitate, trebuie spus că ponderea vehiculelor electrificate (electrice cu baterie, plug-in hybrid și hibride clasice) a continuat să crească în UE. Astfel, acest segment a atins 58,9% din totalul înmatriculărilor în luna mai, față de 48,9% în mai 2024, o dinamică ce va influența decisiv și strategia mărcii românești în următorii ani.