Într-un peisaj dominat de scumpiri semnificative în sectorul auto, Dacia a avut vânzări în creștere pe cea mai mare piață din Europa, deși a majorat prețurile cu aproape 50%.
Prețurile mașinilor noi au crescut semnificativ în Europa în ultimii ani, iar tot mai mulți cumpărători se confruntă cu dificultăți în a accesa modele convenabile.
În 2025, cumpărarea unei mașini noi este o provocare tot mai mare pentru europeni, inclusiv pentru români. Prețurile au crescut accelerat în ultimii ani, iar Germania, care este cea mai mare piață auto de pe continent, oferă un exemplu clar. Mai exact, între 2019 și 2024, costul mediu al unui autoturism nou a crescut cu aproximativ 40%, potrivit unei analize realizată de Jato Dynamics, principalul furnizor de date și analize pentru industria auto globală.
Deși salariile s-au majorat în Germania cu circa 24% în aceeași perioadă, accesibilitatea a scăzut cu 11%, ceea ce a dus la o contracție de 22% a pieței auto germane. Creșterea prețurilor este influențată de mai mulți factori, și anume inflația globală, scumpirea materiilor prime, costurile de transport, precum și investițiile impuse de noile standarde de emisii și tranziția accelerată spre electrificare. Interesant este că doar o treime din această scumpire este atribuită exploziei modelelor electrice, care sunt mai scumpe decât echivalentele lor termice.
Și, totuși, în acest context dificil, specialiștii de la Jato Dynamics notează că există un producător auto care a reușit să performeze peste așteptări. Deși raportul nu-l numește direct, toate datele ne spun că este vorba despre Dacia, singurul brand care, deși a crescut prețurile cu 48% în ultimii cinci ani, a reușit să își sporească vânzările în Germania cu 19%. Secretul? „Păstrarea unui preț mediu de tranzacționare accesibil, în jur de 15.000 de euro, o raritate pe o piață unde media a urcat spre 38.000 euro”.
Dacia a livrat anul trecut peste 71.000 de automobile în Germania, atingând o cotă de piață de 2,5%. În plan european, marca de la Mioveni și-a consolidat poziția cu o cotă de piață generală de 4,5%, iar pe segmentul vânzărilor către persoane fizice (retail) a depășit 8%, un record istoric pentru constructorul român, transmite Wall-Street.ro.
Interesant este faptul că mărcile premium au fost cel mai puțin afectate de scăderea generală a pieței, deoarece clienții cu venituri mari au rămas activi. În schimb, brandurile din zona de mijloc, cu prețuri de aproximativ 30.000 de euro, au fost cele mai afectate. Paradoxal, mărcile considerate accesibile, așa cum este cazul Dacia, au reușit să-și mențină sau chiar să-și crească vânzările, confirmând nevoia pieței pentru alternative mai ieftine, dar fiabile.
Această evoluție subliniază realitatea pieței auto în 2025. Deși electrificarea și noile reglementări împing costurile în sus, cererea pentru modele accesibile rămâne solidă, iar marca autohtonă este unul dintre puținii jucători care pot livra exact ceea ce consumatorii își permit încă să cumpere.