Pentru prima dată în două decenii, Programul Rabla Auto, una dintre cele mai populare inițiative guvernamentale din România a fost suspendat, cu doar o zi înainte de lansarea etapei dedicate persoanelor fizice.
Autoritățile au spus că măsura va fi valabilă până la învestirea noului Guvern. Însă, deși Executivul condus de Ilie Bolojan și-a intrat deja în pâine, încă nu se știe când sau dacă va fi reluat programul de finanțare, generând o stare de incertitudine în rândul cetățenilor și îngrijorare în industrie.
În contextul în care România se confruntă cu presiuni bugetare puternice și cu nevoia de a echilibra deficitul bugetar, Guvernul a decis să suspende temporar programul Rabla 2025, deși acesta a fost, timp de 20 de ani, motorul reînnoirii parcului național auto.
De la lansarea sa, în 2005, peste 700.000 de români au beneficiat de vouchere de până la 10.000 de euro pentru a-și cumpăra mașini noi prin acest program. De-a lungul timpului, peste un milion de mașini vechi au fost scoase din circulație. Anul trecut, însă, când valoarea primei pentru mașinile electrice a fost redusă la jumătate, piața acestora s-a diminuat cu 40%, un semn clar privind dependența de stimulentele de stat.
Suspendarea programului a venit cu 24 de ore înainte de cea mai așteptată etapă, și anume înscrierea persoanelor fizice, generând un val de reacții dure din partea celor mai mari asociații auto din România – Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România) – care vorbesc despre un „impact dezastruos” și despre o măsură „inacceptabilă”.
Pentru mii de români care își planificaseră achiziția unei mașini electrice, hibride sau pe benzină prin Rabla, opțiunile sunt în acest moment fie să aștepte reluarea programului, fie să renunțe la achiziție, relatează Hotnews.ro.
Noul Ministru al Mediului, Diana Buzoianu, a declarat după preluarea mandatului de la Mircea Fechet că toate programele AFM (Administrația Fondului pentru Mediu), cele care au fost blocate şi cele care urmau să fie lansate în perioada următoare, vor fi analizate, iar o decizie privind reluarea lor va fi anunțată „în curând”. Potrivit unor surse guvernamentale, cea mai optimistă dată pentru repornirea Rabla este sfârșitul lunii iulie.
În varianta inițială, programul Rabla 2025 ar fi trebuit să ofere următoarele stimulente financiare în valoare totală de aproximativ 610 milioane de lei pentru persoane fizice, după cum urmează:
În 2025 a fost pentru prima dată nu doar când programul a fost blocat, ci și prima dată când nu a început în februarie, așa cum s-a întâmplat în anii anteriori, dar nici în iunie, ca în 2016. O altă premieră în acest an este faptul că programul Rabla Auto nu mai acceptă mașini diesel, iar în următorii ani urmează să fie eliminate gradual și hibridele, pe fondul noilor politici de decarbonizare.