Prima pagină » Programul Rabla Auto 2025, în stand-by. Când ar putea fi reluat?

Programul Rabla Auto 2025, în stand-by. Când ar putea fi reluat?

Programul Rabla Auto 2025, în stand-by. Când ar putea fi reluat?
Fotografii: Shutterstock

Pentru prima dată în două decenii, Programul Rabla Auto, una dintre cele mai populare inițiative guvernamentale din România a fost suspendat, cu doar o zi înainte de lansarea etapei dedicate persoanelor fizice.

Autoritățile au spus că măsura va fi valabilă până la învestirea noului Guvern. Însă, deși Executivul condus de Ilie Bolojan și-a intrat deja în pâine, încă nu se știe când sau dacă va fi reluat programul de finanțare, generând o stare de incertitudine în rândul cetățenilor și îngrijorare în industrie.

Când s-ar putea relua programul Rabla?

Programul Rabla Auto 2025, în stand-by. Când ar putea fi reluat?

În contextul în care România se confruntă cu presiuni bugetare puternice și cu nevoia de a echilibra deficitul bugetar, Guvernul a decis să suspende temporar programul Rabla 2025, deși acesta a fost, timp de 20 de ani, motorul reînnoirii parcului național auto.

De la lansarea sa, în 2005, peste 700.000 de români au beneficiat de vouchere de până la 10.000 de euro pentru a-și cumpăra mașini noi prin acest program. De-a lungul timpului, peste un milion de mașini vechi au fost scoase din circulație. Anul trecut, însă, când valoarea primei pentru mașinile electrice a fost redusă la jumătate, piața acestora s-a diminuat cu 40%, un semn clar privind dependența de stimulentele de stat.

Suspendarea programului a venit cu 24 de ore înainte de cea mai așteptată etapă, și anume înscrierea persoanelor fizice, generând un val de reacții dure din partea celor mai mari asociații auto din România – Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România) – care vorbesc despre un „impact dezastruos” și despre o măsură „inacceptabilă”.

Pentru mii de români care își planificaseră achiziția unei mașini electrice, hibride sau pe benzină prin Rabla, opțiunile sunt în acest moment fie să aștepte reluarea programului, fie să renunțe la achiziție, relatează Hotnews.ro.

Noul Ministru al Mediului, Diana Buzoianu, a declarat după preluarea mandatului de la Mircea Fechet că toate programele AFM (Administrația Fondului pentru Mediu), cele care au fost blocate şi cele care urmau să fie lansate în perioada următoare, vor fi analizate, iar o decizie privind reluarea lor va fi anunțată „în curând”. Potrivit unor surse guvernamentale, cea mai optimistă dată pentru repornirea Rabla este sfârșitul lunii iulie.

Ce condiții se prefigurau pentru ediția 2025

În varianta inițială, programul Rabla 2025 ar fi trebuit să ofere următoarele stimulente financiare în valoare totală de aproximativ 610 milioane de lei pentru persoane fizice, după cum urmează:

  • 37.000 lei (7.400 euro) pentru o mașină pur electrică, cu condiția casării unui autoturism vechi;
  • 15.000 lei (3.000 euro) pentru hibride plug-in sau pentru motociclete electrice;
  • 12.000 lei (2.400 euro) pentru hibride convenționale;
  • 10.000 lei (2.000 euro) pentru benzină sau GPL.

În 2025 a fost pentru prima dată nu doar când programul a fost blocat, ci și prima dată când nu a început în februarie, așa cum s-a întâmplat în anii anteriori, dar nici în iunie, ca în 2016. O altă premieră în acest an este faptul că programul Rabla Auto nu mai acceptă mașini diesel, iar în următorii ani urmează să fie eliminate gradual și hibridele, pe fondul noilor politici de decarbonizare.

Alte articole importante
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Un nou clasament global a făcut ierarhia celor mai muncitoare țări din lume. Acesta arată diferențe uriașe între țări în ceea ce privește numărul de ore lucrate pe săptămână. În timp ce media globală se situează la 38,7 ore, decalajul dintre națiunile cu cele mai lungi și cele mai scurte programe de lucru ajunge la […]
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Companii
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Meta va achita 190 de milioane $ ca să închidă un nou dosar legat de acuzații privind încălcarea confidențialității utilizatorilor Facebook. Acordul financiar ar permite companiei să evite un proces îndelungat și să limiteze impactul reputațional într-un moment în care practicile de protecție a datelor sunt intens scrutinare. Meta închide, astfel, un caz privind încălcarea […]
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Companii
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Nvidia pregătește o schimbare majoră în arhitectura centrelor sale de date AI, trecând la cipuri de memorie folosite pe smartphone-uri. Această tranziție ar putea transforma atât performanța sistemelor AI, cât și structura costurilor, cu efecte directe asupra pieței tehnologice globale. Nvidia revoluționează centrele de date AI cu cipuri de memorie pentru smartphone-uri Nvidia a decis […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
În timp ce milioane de vizitatori se îndreaptă anual spre Paris sau Coasta de Azur, francezii au ales drept „satul anului” pentru 2025 o așezare medievală discretă, ascunsă între dealuri verzi, unde timpul pare să curgă altfel. Saint Antoine l’Abbaye a cucerit inimile publicului prin istoria sa, atmosfera autentică și peisajele spectaculoase. Satul care a […]