Prima pagină » Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv
Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona își închide porțile și spune „stop” turismului de masă. Cu peste 1,2 milioane de pasageri sosiți doar în primele cinci luni din 2025, autoritățile locale au decis să reducă drastic capacitatea terminalelor de croaziere până în 2030. Este o măsură radicală, menită să limiteze impactul negativ al turismului excesiv și să protejeze orașul de supraaglomerare și poluare. 

Portul din Barcelona vrea mai puține croaziere și mai puțină aglomerație

Portul din Barcelona, considerat cel mai aglomerat nod de croaziere din Europa, va intra într-un amplu proces de transformare până în 2030. Într-un acord istoric între primărie și autoritatea portuară, s-a stabilit că numărul terminalelor pentru pasageri va fi redus de la șapte la cinci. Această decizie se va traduce printr-o scădere a capacității maxime simultane de la 37.000 la 31.000 de pasageri – o reducere semnificativă într-un oraș deja sufocat de turiști.

Primarul Jaume Collboni, un susținător vocal al unui turism mai sustenabil, a declarat că este „pentru prima dată în istorie când Barcelona stabilește o limită clară pentru creșterea croazierelor în oraș.” Acesta a subliniat că obiectivul este limitarea escalelor de o singură zi, cele care aduc un aflux masiv de turiști fără beneficii pe termen lung pentru economie. Oaspeții care vizitează doar câteva ore contribuie mai puțin la bugetul local, dar aglomerează obiectivele turistice emblematice, precum Sagrada Familia sau Cartierul Gotic.

Noile măsuri au fost anunțate pe fondul unei creșteri de 21% a numărului de escale și de 20% a pasagerilor în primele cinci luni din 2025, când portul a înregistrat deja 1,2 milioane de vizitatori sosiți prin croaziere. Această creștere este parte a unei tendințe accelerate, după o majorare similară în perioada 2018-2024.

Reconfigurare totală a portului: mai puțin, dar mai bine

Noul plan de reorganizare nu înseamnă doar reducerea numărului de terminale. Trei dintre acestea vor fi comasate într-un singur punct de acces, iar autoritățile portuare vor oferi prioritate navelor care folosesc Barcelona ca punct de plecare sau destinație finală. Scopul este clar: să încurajeze turiștii să rămână mai multe zile în oraș, contribuind astfel la economia locală prin cazare, restaurante și alte servicii.

În loc să încurajeze traficul intens de turiști în trecere, Barcelona vrea să atragă vizitatori de calitate, dispuși să investească timp și bani în experiențe autentice, și nu doar să bifeze obiective într-o cursă contra-cronometru.

În plus, autoritățile plănuiesc modernizarea tehnologică a portului, cu racordarea navelor la rețeaua electrică a orașului. Acest pas este vine în reducerea emisiilor de carbon, mai ales în contextul în care reglementările europene impun, până în 2030, dotarea porturilor maritime cu infrastructură de alimentare electrică de la uscat.

Alte articole importante
Încrederea mediului de afaceri din România, la cel mai scăzut nivel în 2025
Companii
Încrederea mediului de afaceri din România, la cel mai scăzut nivel în 2025
Încrederea mediului de afaceri din România a scăzut dramatic în 2025, reflectând incertitudinea economică și instabilitatea politică. Această pierdere denotă incertitudini economice și politice tot mai accentuate, care afectează atât deciziile de investiții, cât și perspectivele de creștere ale companiilor locale și internaționale. Încrederea mediului de afaceri: Antreprenorii români își pierd optimismul în ceea ce […]
Lovitură pentru șoferi: impozit auto mult mai mare la hibride în 2026
Companii
Lovitură pentru șoferi: impozit auto mult mai mare la hibride în 2026
Proprietarii de mașini hibride vor plăti în 2026 un impozit auto care va putea ajunge și la 1.000 de lei pe an. Noua valoare este mult mai mare comparativ cu cea avută inițial în vedere și marchează o schimbare importantă în politica de taxare a automobilelor considerate până nu demult mai avantajoase din punct de […]
Prețul aurului explodează și atinge un nou maxim istoric
Prețul aurului explodează și atinge un nou maxim istoric
Prețul aurului a atins un nou maxim istoric, depășind pentru prima dată în istorie pragul de 4.400 de dolari pe uncie. Creșterea este alimentată de cererea ridicată din partea investitorilor care caută active de refugiu, dar și de achizițiile susținute ale băncilor centrale. Prețul aurului se află la cel mai ridicat nivel din istorie: 4.400 […]
Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital: Antreprenorii români ar putea preda la Harvard
Companii
Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital: Antreprenorii români ar putea preda la Harvard
Antreprenorii români au dezvoltat, în ultimele trei decenii, o capacitate de adaptare rar întâlnită, comparabilă cu cea a fondatorilor din cele mai dure piețe emergente. Andrei Gemeneanu, cofondator și managing partner al Morphosis Capital, afirmă că experiența acumulată de antreprenorii locali, marcați de crize succesive, volatilitate și lipsă de predictibilitate, reprezintă un avantaj competitiv major. […]
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
România traversează una dintre cele mai tensionate perioade pentru mediul investițional din ultimele două decenii, în ciuda faptului că are la dispoziție cele mai mari bugete de investiții din istorie, prin PNRR și programele regionale. Asociația Consultanților în Management din România (AMCOR) avertizează că blocajele sistemice, lipsa de predictibilitate și competiția directă dintre stat și […]
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Bulgaria se pregătește să adopte moneda euro la 1 ianuarie 2026, un moment considerat decisiv pentru economia țării și pentru companiile active pe piața locală. Intrarea în zona euro marchează începutul unei transformări structurale, cu impact asupra stabilității economice, accesului la finanțare și relațiilor comerciale internaționale. Experiența Bulgariei este urmărită atent și în România, unde […]