Portul din Barcelona își închide porțile și spune „stop” turismului de masă. Cu peste 1,2 milioane de pasageri sosiți doar în primele cinci luni din 2025, autoritățile locale au decis să reducă drastic capacitatea terminalelor de croaziere până în 2030. Este o măsură radicală, menită să limiteze impactul negativ al turismului excesiv și să protejeze orașul de supraaglomerare și poluare.
Portul din Barcelona, considerat cel mai aglomerat nod de croaziere din Europa, va intra într-un amplu proces de transformare până în 2030. Într-un acord istoric între primărie și autoritatea portuară, s-a stabilit că numărul terminalelor pentru pasageri va fi redus de la șapte la cinci. Această decizie se va traduce printr-o scădere a capacității maxime simultane de la 37.000 la 31.000 de pasageri – o reducere semnificativă într-un oraș deja sufocat de turiști.
Primarul Jaume Collboni, un susținător vocal al unui turism mai sustenabil, a declarat că este „pentru prima dată în istorie când Barcelona stabilește o limită clară pentru creșterea croazierelor în oraș.” Acesta a subliniat că obiectivul este limitarea escalelor de o singură zi, cele care aduc un aflux masiv de turiști fără beneficii pe termen lung pentru economie. Oaspeții care vizitează doar câteva ore contribuie mai puțin la bugetul local, dar aglomerează obiectivele turistice emblematice, precum Sagrada Familia sau Cartierul Gotic.
Noile măsuri au fost anunțate pe fondul unei creșteri de 21% a numărului de escale și de 20% a pasagerilor în primele cinci luni din 2025, când portul a înregistrat deja 1,2 milioane de vizitatori sosiți prin croaziere. Această creștere este parte a unei tendințe accelerate, după o majorare similară în perioada 2018-2024.
Noul plan de reorganizare nu înseamnă doar reducerea numărului de terminale. Trei dintre acestea vor fi comasate într-un singur punct de acces, iar autoritățile portuare vor oferi prioritate navelor care folosesc Barcelona ca punct de plecare sau destinație finală. Scopul este clar: să încurajeze turiștii să rămână mai multe zile în oraș, contribuind astfel la economia locală prin cazare, restaurante și alte servicii.
În loc să încurajeze traficul intens de turiști în trecere, Barcelona vrea să atragă vizitatori de calitate, dispuși să investească timp și bani în experiențe autentice, și nu doar să bifeze obiective într-o cursă contra-cronometru.
În plus, autoritățile plănuiesc modernizarea tehnologică a portului, cu racordarea navelor la rețeaua electrică a orașului. Acest pas este vine în reducerea emisiilor de carbon, mai ales în contextul în care reglementările europene impun, până în 2030, dotarea porturilor maritime cu infrastructură de alimentare electrică de la uscat.