Prima pagină » Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv
Portul din Barcelona va limita turismul de croazieră cu 40% pentru a combate impactul economic al turismului excesiv

Portul din Barcelona își închide porțile și spune „stop” turismului de masă. Cu peste 1,2 milioane de pasageri sosiți doar în primele cinci luni din 2025, autoritățile locale au decis să reducă drastic capacitatea terminalelor de croaziere până în 2030. Este o măsură radicală, menită să limiteze impactul negativ al turismului excesiv și să protejeze orașul de supraaglomerare și poluare. 

Portul din Barcelona vrea mai puține croaziere și mai puțină aglomerație

Portul din Barcelona, considerat cel mai aglomerat nod de croaziere din Europa, va intra într-un amplu proces de transformare până în 2030. Într-un acord istoric între primărie și autoritatea portuară, s-a stabilit că numărul terminalelor pentru pasageri va fi redus de la șapte la cinci. Această decizie se va traduce printr-o scădere a capacității maxime simultane de la 37.000 la 31.000 de pasageri – o reducere semnificativă într-un oraș deja sufocat de turiști.

Primarul Jaume Collboni, un susținător vocal al unui turism mai sustenabil, a declarat că este „pentru prima dată în istorie când Barcelona stabilește o limită clară pentru creșterea croazierelor în oraș.” Acesta a subliniat că obiectivul este limitarea escalelor de o singură zi, cele care aduc un aflux masiv de turiști fără beneficii pe termen lung pentru economie. Oaspeții care vizitează doar câteva ore contribuie mai puțin la bugetul local, dar aglomerează obiectivele turistice emblematice, precum Sagrada Familia sau Cartierul Gotic.

Noile măsuri au fost anunțate pe fondul unei creșteri de 21% a numărului de escale și de 20% a pasagerilor în primele cinci luni din 2025, când portul a înregistrat deja 1,2 milioane de vizitatori sosiți prin croaziere. Această creștere este parte a unei tendințe accelerate, după o majorare similară în perioada 2018-2024.

Reconfigurare totală a portului: mai puțin, dar mai bine

Noul plan de reorganizare nu înseamnă doar reducerea numărului de terminale. Trei dintre acestea vor fi comasate într-un singur punct de acces, iar autoritățile portuare vor oferi prioritate navelor care folosesc Barcelona ca punct de plecare sau destinație finală. Scopul este clar: să încurajeze turiștii să rămână mai multe zile în oraș, contribuind astfel la economia locală prin cazare, restaurante și alte servicii.

În loc să încurajeze traficul intens de turiști în trecere, Barcelona vrea să atragă vizitatori de calitate, dispuși să investească timp și bani în experiențe autentice, și nu doar să bifeze obiective într-o cursă contra-cronometru.

În plus, autoritățile plănuiesc modernizarea tehnologică a portului, cu racordarea navelor la rețeaua electrică a orașului. Acest pas este vine în reducerea emisiilor de carbon, mai ales în contextul în care reglementările europene impun, până în 2030, dotarea porturilor maritime cu infrastructură de alimentare electrică de la uscat.

Alte articole importante
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești au devenit sursa de inspirație pentru o pereche de pantofi Prada, vânduți online cu 1.150 de euro. Pantofii Prada și asemănarea cu opincile românești Celebra casă de modă italiană a lansat recent pantofii pentru femei, sub denumirea „Antiqued leather pumps”. Forma, textura și croiala seamănă vizibil cu opincile românești, ceea ce sugerează o […]
Startup-urile de apărare din Europa atrag capital străin
Startup-urile de apărare din Europa atrag capital străin
Startup-urile europene din apărare au atins un nivel record de investiții, depășind 5,2 miliarde de dolari. Acest lucru se întâmplă pe fondul creșterii bugetelor militare și a presiunilor NATO. Capital record pentru apărarea europeană Startup-urile europene din domeniul apărării au intrat într-o nouă etapă. Potrivit unui raport realizat de Dealroom și NATO Innovation Fund, investițiile […]
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi directe și indirecte de peste 43 de miliarde de euro în economia globală. Cercetătorii avertizează că adevăratul cost se va resimți abia în anii următori. Vremea extremă și bilanțul pierderilor directe în economia globală Europa a traversat în vara 2025 una dintre cele mai grele perioade din ultimii ani. Valurile […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Lipsa tatălui este atât cauză, cât și efect al problemelor sociale și economice din Africa de Sud. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături de tații lor biologici Africa de Sud se confruntă cu o criză de proporții, cu impact social ridicat. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături […]