Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite.
În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, reporterii TheConversation au discutat cu clienți, manageri și angajați, toți entuziasmați de modelul inovator al mall-ului. Atmosfera este complet diferită față de magazinele caritabile tradiționale sau buticurile vintage, adesea aglomerate.
Oferta magazinului este variată, cu produse care includ modă, echipamente sportive, obiecte pentru casă, jucării pentru copii și chiar mobilier secondhand reparat, vândut într-un magazin specializat Ikea.
ReTuna nu este doar un spațiu comercial, ci un experiment condus de municipalitate în consumul circular. Tot ceea ce se vinde în mall a fost donat de public.
Creat în 2015, mall-ul face parte din strategia orașului Eskilstuna pentru reducerea emisiilor de carbon și a deșeurilor. Situat lângă centrul local de reciclare, oferă un punct special de predare numit The Return, unde locuitorii pot dona obiecte nedorite. Acestea sunt sortate și redistribuite către comercianții din mall, creând un sistem circular cu costuri și deșeuri reduse.
Modelul funcționează datorită finanțării publice și susținerii guvernamentale locale, demonstrând că inovațiile circulare cer investiții structurale, nu doar bunăvoința consumatorilor.
Ceea ce face ReTuna cu adevărat special este atmosfera sa. Clienții îl descriu ca fiind „accesibil”, „curat” și „convenabil”. Designul și modul în care sunt expuse produsele seamănă cu spațiile comerciale convenționale, ceea ce face achizițiile secondhand mai plăcute și moderne.
A store manager says that customers often confuse secondhand products with new items, which shows how much design and fashion matter in attracting buyers without raising prices.
The clean and peaceful environment of the mall provides an experience that makes ethical consumption not only possible, but also enjoyable. As one customer said: “It’s not only ethical, it’s beautiful.”
Retailers have used low-cost inventory and thoughtful infrastructure to create visually appealing stores. This combination provides a shopping experience that removes the stigma associated with secondhand goods. While affordable prices and environmental concerns remain central, ReTuna redefines the look and feel of sustainable commerce.
Consumer interest in pre-loved fashion is growing rapidly, with the second-hand market growing 2.7 times faster than new fashion, according to a recent industry report. The market is expected to reach $367 billion (£272 billion) by 2029.
It’s not just secondhand fashion that’s booming. Another market study predicts that the entire secondhand goods sector will reach a value of $1.04 trillion by 2035, with a compound annual growth rate of 17.2%.
A YouGov survey across 17 markets shows that 43% of secondhand shoppers prefer to shop in-store, compared to 39% who choose online. 19% remain undecided. ReTuna is part of this shift, offering insight into the future of retail.
The Swedish mall recently celebrated its 10th anniversary, evolving from a local government initiative to an internationally recognized circular commerce model. ReTuna highlights that secondhand shopping can be stylish, convenient, and socially responsible.
Circular trade is not just about what we buy, but also how and where we choose our products. ReTuna demonstrates that with the right infrastructure, thoughtful design and public support, responsible consumption can become an enjoyable habit, not a chore.