Prima pagină » Prețurile de consum din România, printre cele mai mici din Uniunea Europeană

Prețurile de consum din România, printre cele mai mici din Uniunea Europeană

Prețurile de consum din România, printre cele mai mici din Uniunea Europeană
Fotografii: Shutterstock

România s-a menținut în 2024 printre țările cu cele mai mici prețuri de consum din Uniunea Europeană, potrivit celor mai noi date publicate de Eurostat.

Cu un nivel al prețurilor situat la doar 64% din media UE, țara noastră se află imediat după Bulgaria și continuă să ofere un cost de trai semnificativ mai redus față de statele vest-europene.

România, una dintre țările UE cu cele mai mici prețuri de consum

Prețurile de consum din România, printre cele mai mici din Uniunea Europeană

Conform datelor Eurostat, nivelul prețurilor bunurilor și serviciilor de consum pentru gospodării a variat considerabil în Uniunea Europeană în cursul anului 2024. România s-a aflat, din nou, printre țările cu cele mai mici prețuri raportate la media UE, ocupând locul al doilea, după Bulgaria, cu un nivel de 64% din media europeană. Polonia se află pe locul al treilea, cu 72%.

La polul opus, Danemarca a înregistrat cele mai ridicate prețuri, cu un nivel de 143% din media UE, urmată de Irlanda (138%) și Luxemburg (133%). Aceste diferențe reflectă nu doar disparitățile de dezvoltare economică, ci și politicile fiscale și nivelurile salariale diferite din fiecare stat membru.

Domeniul cu cele mai mari variații de preț a fost și anul trecut cel al alcoolului și tutunului. În Irlanda, nivelul acestor tarife a fost de 205% din media UE, de aproape trei ori mai ridicat decât în Bulgaria (69%), țară care închide clasamentul. România se situează tot în partea inferioară, reflectând diferențele majore de accizare între statele membre.

Pe locul secund în ceea ce privește diferențele de cost se află sectorul hotelurilor și restaurantelor. Românii, împreună cu bulgarii și ungurii, beneficiază de cele mai mici prețuri (69% din media UE pentru România), în timp ce turiștii din Danemarca și Irlanda plătesc prețuri de până la 148% din media Uniunii.

Cum stau lucrurile la alte bunuri

La îmbrăcăminte, România (85%) și Bulgaria (79%) sunt țările în care hainele sunt printre cele mai accesibile din blocul comunitar. La celălalt capăt, Danemarca (133%), Suedia și Finlanda (ambele 120%) înregistrează cele mai mari prețuri, potrivit datelor Eurostat, preluate de Agerpres.

În ceea ce privește alimentele și băuturile nealcoolice, România are din nou cele mai mici prețuri (76% din media UE), în timp ce Luxemburg (125%) se află în vârful clasamentului. Discrepanțe se remarcă și în prețurile la echipamentele de transport personal, unde Slovacia are cele mai mici prețuri (89%), iar Danemarca pe cele mai mari (120%). La electronicele de consum, diferențele sunt mai atenuate, însă tot semnificative. Astfel, Italia are cele mai mici prețuri (89%), în timp ce Finlanda cele mai mari (115%).

Aceste diferențe apar într-un context european marcat de inflație scăzută, dar persistentă în anumite segmente, și de dezechilibre economice accentuate între Estul și Vestul continentului. În timp ce România rămâne una dintre cele mai accesibile țări din UE pentru consumatori, decalajele de preț sunt și un indiciu al diferențelor de putere de cumpărare, salarii și politici fiscale.

Alte articole importante
Brandurile de lux readuc trendul „loud-luxary” în prim-plan: Gucci, Chanel și Burberry se pregătesc să cucerească din nou podiumurile cu logo-uri uriașe și designuri extravagante
Brandurile de lux readuc trendul „loud-luxary” în prim-plan: Gucci, Chanel și Burberry se pregătesc să cucerească din nou podiumurile cu logo-uri uriașe și designuri extravagante
După câțiva ani dominați de discreția rafinată a „quiet luxury”, marile case de modă par să fi obosit de minimalism și revin la ceea ce știu cel mai bine: opulența afișată fără rezerve. Cu schimbări majore de conducere și noi directori creativi la branduri de top, industria modei trece printr-o transformare care promite să readucă […]
Fiecare colet din afara UE sub 150 euro va fi taxat cu 25 lei
Fiecare colet din afara UE sub 150 euro va fi taxat cu 25 lei
Guvernul va taxa de 25 de lei fiecare colet care provine din afara UE și are o valoare mai mică de 150 de euro. Noua măsură fiscală vizează orice colet, indiferent de conținut sau de proveniență, și va afecta cumpărăturile online din afara Uniunii Europene. Nouă măsură fiscală: orice colet din afara UE sub 150 […]
Care este pentru un executiv Walmart „semnul roșu suprem” la un angajat. Acest comportament îi pune pe fugă pe angajatori
Analize
Care este pentru un executiv Walmart „semnul roșu suprem” la un angajat. Acest comportament îi pune pe fugă pe angajatori
Donna Morris, vicepreședinta executivă și directorul principal responsabil cu resursele umane în cadrul Walmart, vorbește despre o trăsătură decisivă care poate bloca avansarea oricărui angajat în carieră: atitudinea „Debbie Downer”. La vârsta de 57 de ani, Donna Morris conduce de trei ani departamentul de resurse umane al uneia dintre cele mai mari companii din lume, […]
Salariul mediu net al românilor în iunie 2025 a depășit 5.500 de lei
Salariul mediu net al românilor în iunie 2025 a depășit 5.500 de lei
În luna iunie, salariul mediu net al românilor a fost în ușoară creștere față de luna anterioară, ajungând să depășeasă 5.500 de lei. Această majorare reflectă evoluția constantă a câștigurilor salariale în contextul economic actual și influența primelor și bonusurilor acordate în diverse sectoare. INS: Salariul mediu net a urcat la 5.539 lei în luna […]
Pilatus suspendă livrările de avioane de afaceri către SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Pilatus suspendă livrările de avioane de afaceri către SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Producătorul elvețian de avioane Pilatus a anunțat suspendarea livrărilor de aeronave de afaceri către SUA ca urmare a tarifelor vamale impuse de Donald Trump. Decizia reflectă impactul tot mai mare al politicilor comerciale asupra exporturilor și relațiilor dintre companii și piața americană. Pilatus renunță temporar la exporturile de aeronave de afaceri în SUA Producătorul elvețian […]
AI-ul transformă turismul global – Investitorii, prinși între oportunitate și haos total
AI-ul transformă turismul global – Investitorii, prinși între oportunitate și haos total
AI-ul transformă radical turismul global, iar investitorii se confruntă cu una dintre cele mai dificile dileme din ultimele decenii: cum să profite de revoluția tehnologică fără să rămână blocați în proiecte cu viitor incert.  AI-ul schimbă regulile jocului în turismul global Adoptarea inteligenței artificiale nu mai este opțională pentru companiile de turism, ci este o […]