Prima pagină » De ce renunță bogații la activele de lux în era digitală

De ce renunță bogații la activele de lux în era digitală

De ce renunță bogații la activele de lux în era digitală
De ce renunță bogații la activele de lux / Foto: Unsplash

Clasa privilegiată își schimbă preferințele: bunurile de lux își pierd atractivitatea, în timp ce experiențele rare, care nu pot fi replicate, devin noul simbol al statutului social. 

Piața bunurilor de lux înregistrează corecții în toată lumea

Un stoc tot mai mic de active de lux arată schimbări profunde în preferințele claselor sociale privilegiate, scrie The Economist. O sticlă de Château d’Yquem din 2010 rămâne un obiect de mare rafinament, cu arome complexe și prețuri extrem de ridicate. Până în 2023, prețul mediu al vinului de top creștea constant, în tandem cu prețurile altor bunuri exclusiviste. Indicele investițiilor în lux, o analiză realizată de Knight Frank, a urcat accelerat, cu 70%, între 2015 și 2023.

Din 2023 însă, dinamica s-a inversat: indicele s-a corectat cu 6% și multe piețe se temperează. Prețurile pentru primele recolte din Bordeaux au scăzut cu circa 20% față de vârf. Piața americană a înregistrat și ea scăderi de 6% ale cererii pentru avioane private și yachturi. Ceasurile Rolex second-hand se tranzacționează aproape cu 30% sub nivelul din 2022, iar arta bună e în stagnare.

O corecție înregistrată în timp ce numărul miliardarilor crește

Paradoxal, nu împuținarea oamenilor bogați explică prăbușirea sectorului de lux. Numărul miliardarilor a crescut la peste 3.000. Cele mai bogate segmente din America dețin un procent record din averea gospodăriilor naționale. Boom-ul AI din San Francisco încă produce milionari, în timp ce cheltuielile elitei au crescut după 2022. Schimbarea vine din economia luxului, care nu se mai dezvoltă pe aceleași ipoteze cu privire la raritate și rivalitate.

Thorstein Veblen scria că luxul derivă din raritate și din capacitatea unei persoane de a limita accesul altora la unele resurse. Azi, bunurile sofisticate nu mai sunt intrinsec rare. Producția globală a crescut, iar replicile sunt disponibile la tot pasul. Diamantele cultivate în laborator sunt greu de deosebit de cele naturale, iar piețele second-hand democratizează accesul la branduri. Fractionarea proprietății în artă permite sute de co-proprietari ai unei opere, diminuând exclusivitatea tradițională.

De ce obiectele nu mai sunt dezirabile?

Rețelele sociale au amplificat senzația că accesul la rafinament este acum omniprezent. Răspunsul bogaților a fost să fie mai puțin interesați de produsele de lux și să-și redirecționeze cheltuielile către servicii de ultra-lux. The Economist a construit un indice al serviciilor ultra-lux, care include bilete la Super Bowl sau cine la restaurante cu trei stele Michelin. Acest indice a crescut cu 90% din 2019, continuându-și avansul chiar și atunci când bunurile s-au ieftinit, din 2023.

Prețurile serviciilor reflectă aceleași dinamici care au erodat exclusivitatea bunurilor, dar în context rivalizant. Le Bristol, din Paris, are mai puțin de 200 de camere, iar o noapte costă dublu față de 2019. Serviciile rare devin cu adevărat un simbol al statutului, în măsură să sublinieze rivalitatea: un loc la masa potrivită nu poate fi revândut, pentru că nu reprezintă aceeași experiență. Salariile celor mai buni menajeri au crescut semnificativ. În Palm Beach, un housekeeper poate depăși 150.000 de dolari.

Experiențele devin noul semn al statutului

Debenture-urile care acordă drepturi la bilete Wimbledon sau Super Bowl s-au scumpit puternic în ultimii ani. Participarea la Met Gala sau la turnee exclusive sunt în măsură să ofere statut și să genereze povești sociale, mai mult decât consumul material direct. Valoarea unei mese la Benu sau a unui abonament pentru un loc la Centre Court devine o poveste despre o posesie socială unică. De aceea, când poți fi printre puținii prezenți, vrei acea experiență memorabilă . Și o vrei mult mai mult decât ți-ai putea dori o sticlă de vin rară, scrie The Economist.

Pentru mulți miliardari, experiențele exclusiviste oferă un ROI social superior colecțiilor de lux tradiționale. Schimbarea în preferințe sugerează o recalibrare a modelelor de investiții ale celor foarte bogați în era digitală. Piața pentru active plutocratice nu a murit, ci se reconfigurează în jurul experiențelor care nu pot fi replicate. Viitorul luxului va favoriza servicii intens rivalizante și greu de imitat, mai degrabă decât pe bunuri, care au devenit accesibile.

Alte articole importante
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Un tip de comportament financiar poate părea un detaliu minor la începutul unei relații, dar poate ascunde multe despre dinamica dintre parteneri. În spatele modului în care doi oameni gestionează discuțiile despre bani se află valori, priorități și felul în care înțeleg responsabilitatea comună. Mulți parteneri se confruntă cu discuții dificile legate de bani, dar […]
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
Statele Unite au refuzat aprobarea pentru ca traderul de petrol Gunvor să cumpere activele Lukoil din străinătate. Decizia vine după ce Departamentul Trezoreriei a subliniat că războiul din Ucraina trebuie să se încheie imediat, scrie MoscowTimes. „Pe măsură ce Putin continuă uciderile fără sens, marioneta Kremlinului, Gunvor, nu va fi niciodată autorizată să opereze și […]
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Compania japoneză Makita, cunoscută pentru producția de scule electrice, mută producția din China către România și Thailanda. Decizia a fost luată pentru a evita problemele generate de războiul tarifelor vamale dintre SUA și China. O parte din echipamentele destinate pieței americane vor fi produse în România și Thailanda. Bazele românești și thailandeze reprezintă momentan mai […]
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escrocul rus Roman Novak și soția sa, Anna, au fost dați dispăruți de rude la începutul lunii octombrie, după ce timp de mai multe zile nu au putut fi contactați. Suspecții, cetățeni ruși, ar fi cerut o sumă de bani pentru eliberarea lor, dar i-au ucis în Emiratele Arabe Unite când nu au primit suma […]
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Companii
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Producătorii auto riscă să fie afectați de creșterea costurilor de producție și de distribuție, pe fondul noilor taxe portuare impuse în SUA. Măsura ar putea influența lanțurile globale de aprovizionare și prețurile finale ale automobilelor, mai ales pentru constructorii care depind de importuri și exporturi transatlantice. Taxele portuare din SUA cresc costurile pentru producătorii auto […]
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Companii
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Nissan a înregistrat cele mai bune rezultate financiare din ultimul an datorită reducerii costurilor și vânzărilor mai puternice în SUA. Performanța vine ca urmare a eforturilor de reducere a costurilor fixe în cadrul unui plan de redresare și a vânzărilor mai puternice pe piața din America de Nord. Cum a reușit Nissan să obțină cele […]