Prima pagină » Antreprenoriatul feminin schimbă fața economiei românești. Femeile conduc o pătrime din companii și depășesc profitul bărbaților

Antreprenoriatul feminin schimbă fața economiei românești. Femeile conduc o pătrime din companii și depășesc profitul bărbaților

ANALIZĂ
Antreprenoriatul feminin schimbă fața economiei românești. Femeile conduc o pătrime din companii și depășesc profitul bărbaților
Antreprenoriatul feminin schimbă fața economiei românești. Foto: Freepik

Antreprenoriatul feminin câștigă teren rapid în România. Un studiu realizat de ING Bank, Bravva Capital și Termene.ro arată că una din patru companii românești este deținută integral de femei. Analiza, citata de ZF a vizat doar firmele cu afaceri de peste 100.000 de lei în anul 2024. În total, peste 170.000 de afaceri locale au cel puțin o femeie acționară, iar una din patru companii este condusă exclusiv de femei din cele peste 400.000 de companii evaluate.

Profitul ridicat confirmă succesul antreprenoriatului feminin

Femeile care conduc afaceri în România depășesc media pieței la capitolul profitabilitate. Companiile deținute integral de femei au o rată a profitului de 12,3%, comparativ cu 10,2% în cazul firmelor mixte sau conduse de bărbați. Acest rezultat confirmă că antreprenoriatul feminin contribuie semnificativ la dezvoltarea economiei locale și generează performanțe sustenabile.

Autonomia și satisfacția personală, principalele motivații

Pentru majoritatea antreprenoarelor, motivațiile care stau la baza lansării unei afaceri nu sunt legate în primul rând de bani. Studiul arată că 37,5% dintre femei au ales calea antreprenoriatului pentru autonomie și flexibilitate, iar 25,8% pentru dorința de a avea un impact pozitiv și pentru împlinirea personală. Câștigul financiar este menționat doar de 12,5% dintre participante ca obiectiv principal.

Calitatea produsului, mai presus de cifrele din bilanț

Pentru 57% dintre femeile antreprenoare, succesul unei afaceri se măsoară prin calitatea produsului livrat. Profitul, cifra de afaceri și retenția clienților ocupă abia pozițiile următoare.

„Constatăm o schimbare de paradigmă în businessul românesc. Femeile antreprenoare pun pe primul loc libertatea de a decide și satisfacția pe care o aduce crearea unui produs de calitate. Este un mod diferit de a face business, orientat spre colaborare”, declară Luana Sorescu, Head of Easy Banking, ING Bank România.

Programe dedicate dezvoltării antreprenoriatului feminin

Pentru a susține această evoluție, ING Bank a lansat cea de-a doua ediție a programului She’s Next, adresat afacerilor deținute majoritar de femei. Programul oferă sesiuni de mentorat personalizat, coaching și granturi totale de 60.000 de euro. Inițiativa are scopul de a consolida antreprenoriatul feminin și de a crea o comunitate solidă de femei care conduc afaceri durabile.

Antreprenoriatul feminin, adesea o alegere de primă generație

Potrivit studiului, 65% dintre femeile antreprenoare nu au avut modele în familie. Aceasta dovedește că pentru multe dintre ele, antreprenoriatul feminin reprezintă o alegere personală și o formă de independență profesională. În lipsa sprijinului familial, resursele externe devin vitale.

Comunitățile de business, sprijinul principal pentru femei

Conform cercetării, 68% dintre antreprenoare au menționat participarea la comunități de business drept principala sursă de învățare și networking. Alte 56% apreciază comunitățile dedicate femeilor pentru oportunitățile de mentorat și sprijin emoțional. Pe locul al treilea, cu 50% dintre opțiuni, se află cursurile de business și programele de dezvoltare personală, considerate la fel de utile. „Rezultatele studiului conturează un mediu în care femeile antreprenoare din România construiesc un drum propriu, chiar și în absența unor modele familiale. Ele pun accent pe autonomie, pe satisfacția de a crea un produs de calitate și pe comunitățile de sprijin care le oferă resurse de creștere”, explică Ilinca Păun, fondatoare Bravva Capital, compania care a creat comunitățile Bravva Angels & Bravva Female Founders.

Provocările cu care se confruntă femeile de afaceri din România

Studiul arată că principalele obstacole pentru antreprenoriatul feminin sunt marketingul și vânzările, menționate de 52% dintre respondente. Alte provocări majore sunt schimbările fiscale și legislative (41%) și competiția ridicată din piață, menționată de 39% dintre participante. În ciuda acestor dificultăți, femeile din mediul de afaceri românesc continuă să dezvolte inițiative profitabile și inovatoare.

Previziuni optimiste pentru viitorul antreprenoriatului feminin

Peste jumătate dintre antreprenoare consideră că ritmul de creștere al afacerilor lor este moderat, apropiat de media sectorului. Una din patru femei evaluează însă ritmul de creștere ca fiind sub potențial. Cu toate acestea, 50% dintre respondente se așteaptă la o creștere de până la 25% în 2026, iar 12% estimează o majorare între 51% și 100%. Aceste date confirmă că antreprenoriatul feminin continuă să evolueze și să aducă rezultate notabile în economia României.

Alte articole importante
Tarifele anunțate de Trump pe importurile din China au declanșat lichidări record de 18 miliarde de dolari
Tarifele anunțate de Trump pe importurile din China au declanșat lichidări record de 18 miliarde de dolari
Un nou val de incertitudine lovește piața cripto. Anunțul lui Donald Trump privind tarife suplimentare de 100% pentru importurile din China a dus la cea mai mare lichidare din istoria criptomonedelor.  Tarifele lui Trump, scânteia care a declanșat prăbușirea Vineri seară, piețele financiare globale au intrat într-o spirală descendentă după ce președintele Donald Trump a […]
Bursa de la București începe săptămâna cu prudență. Piețele globale caută echilibru după turbulențele din SUA
Bursa de la București începe săptămâna cu prudență. Piețele globale caută echilibru după turbulențele din SUA
Bursa de la București a început ședința de luni dimineață cu o scădere ușoară de aproximativ 0,4%. Mișcarea vine după o săptămână agitată pe piețele internaționale, dar într-un context global mai calm. Tonul investitorilor este acum mai echilibrat comparativ cu cel de la finalul săptămânii trecute. Declarațiile lui Donald Trump au afectat piețele americane, implicit […]
4 moduri simple prin care te poți asigura că nimeni nu îți citește mesajele
4 moduri simple prin care te poți asigura că nimeni nu îți citește mesajele
Mesajele trimise de pe telefon pot fi interceptate mult mai ușor decât crezi. Există, însă, soluții simple pentru a-ți proteja conversațiile, scrie The New York Times. Cine îți poate citi mesajele neprotejate? Mesajele text care nu sunt protejate prin criptare end-to-end pot fi citite de furnizorii de telefonie, de autorități sau de hackeri. „Ar trebui […]
Veniturile OpenAI cresc 16% la 4,3 mld. $ în S1
Companii
Veniturile OpenAI cresc 16% la 4,3 mld. $ în S1
Gigantul inteligenței artificiale OpenAI a raportat venituri de 4,3 miliarde de dolari în primele șase luni ale anului 2025. Această sumă depășește cu 16% totalul înregistrat pe parcursul întregului an trecut. În timp ce compania arde miliarde pe cercetare și dezvoltare, planurile financiare uriașe se lovesc de costurile masive. Venituri spectaculoase generate de OpenAI, dar […]
Gigantul berii Asahi, forțat de hackeri să se întoarcă la pix și hârtie
Gigantul berii Asahi, forțat de hackeri să se întoarcă la pix și hârtie
Gigantul berii Asahi a fost lovit de un atac cibernetic care a paralizat mii de procese interne. Atacul a forțat compania să proceseze comenzile manual, cu pix, hârtie și fax. Restaurantele și magazinele din Japonia resimt imediat efectele întreruperii activității, scrie BBC. Impactul asupra distribuției și stocurilor gigantului berii La restaurantul Ben Thai, din suburbia […]
De ce renunță bogații la activele de lux în era digitală
De ce renunță bogații la activele de lux în era digitală
Clasa privilegiată își schimbă preferințele: bunurile de lux își pierd atractivitatea, în timp ce experiențele rare, care nu pot fi replicate, devin noul simbol al statutului social.  Piața bunurilor de lux înregistrează corecții în toată lumea Un stoc tot mai mic de active de lux arată schimbări profunde în preferințele claselor sociale privilegiate, scrie The […]