Producătorul auto Porsche reduce producția fabricii sale din Leipzig în contextul scăderii vânzărilor. După concediul de vară, vor fi reduse schimburile de lucru, iar compania intenționează să elimine o parte semnificativă din muncitorii temporari.
Motorul producției Porsche din Leipzig funcționează mai încet decât în anii precedenți. Scăderea vânzărilor de vehicule a impus o ajustare a volumului de producție și în această unitate. Conducerea companiei a anunțat joi, în cadrul unei adunări cu angajații, că programul schimburilor va fi adaptat noilor condiții de piață, scrie rnd.de.
Astfel, secția de construcție a caroseriei pentru SUV-ul Macan, destinat terenurilor dificile, va trece după concediul de vară la un singur schimb de lucru. În schimb, începând cu luna noiembrie, sectoarele de montaj, vopsitorie și asamblare a punților vor funcționa în regim de două schimburi, față de cele trei schimburi practicate până acum.
Ca urmare a acestor modificări, Porsche intenționează să reducă „semnificativ” numărul angajaților temporari, conform unui newsletter al conducerii companiei, document aflat în posesia redacției.
„Regretăm această situație, deoarece apreciem foarte mult munca lor. Această schimbare implică și restructurarea echipelor permanente și modificarea unor atribuții,” se arată în comunicat.
Compania mai precizează faptul că reducerea personalului temporar nu va afecta angajații permanenți. Totuși, conducerea subliniază că, în contextul dificil economic și geopolitic actual, o ajustare structurală este inevitabilă și pentru Porsche Leipzig GmbH.
Newsletter-ul nu oferă detalii suplimentare, însă este cunoscut faptul că Porsche a anunțat încă de acum câteva luni continuarea politicii de austeritate, cu planuri de eliminare a aproximativ 1900 de locuri de muncă în Germania până în 2029. Până în prezent, Leipzig nu a fost inclus pe lista locațiilor afectate, iar compania mizează pe plecări voluntare, având în vedere că angajații beneficiază de garanții de ocupare până în 2030.
În cadrul Adunării Generale a Acționarilor, CEO-ul Porsche, Oliver Blume, a descris situația actuală ca fiind extrem de dificilă: „Anul trecut am avut un vânt puternic împotrivă, iar acum ne confruntăm cu o furtună violentă.” Problemele comerciale, lanțurile de aprovizionare instabile și tranziția lentă spre mobilitatea electrică au crescut costurile pentru compania listată la DAX.
Blume a recunoscut că „piața noastră din China s-a prăbușit efectiv.” În plus, taxele vamale impuse de SUA începând cu aprilie pentru importurile auto afectează afacerile Porsche, care nu are fabrici pe teritoriul american și trebuie să importe vehiculele integral.
În prezent, Porsche Leipzig are aproximativ 4600 de angajați permanenți, la care se adaugă un număr necunoscut de muncitori temporari, estimat de sindicatul IG Metall la peste 1000. Steffen Reißig, liderul filialei IG Metall din Leipzig, a declarat: „Anunțul privind reducerea schimburilor și renunțarea la angajații temporari este extrem de dureros. Acești colegi au contribuit semnificativ la succesul companiei în ultimii ani și acum se confruntă cu un viitor incert.”
Sindicatul speră ca lansarea unui nou model SUV să aducă o perspectivă pozitivă pentru fabrică.
„Porsche plănuiește un nou SUV și a oferit Leipzigului șanse bune să fie locul de producție. Pentru a asigura încărcarea fabricii și locurile de muncă din regiune, avem nevoie urgentă de claritate privind viitorul acestui proiect,” a adăugat Reißig.
Oliver Blume a confirmat recent că Leipzig are șanse bune să devină centrul de producție pentru noua gamă de SUV-uri, care va include modele cu motoare termice și hibride. Acest nou vehicul, destinat terenurilor dificile, este programat să intre pe piață spre sfârșitul acestui deceniu.
Această decizie vine pe fondul încetării producției modelului Macan cu motor pe benzină, fabricat exclusiv la Leipzig, și a temerilor privind subutilizarea fabricii în viitor. În prezent, pe o linie de producție sunt asamblate atât versiuni electrice, cât și cu motoare termice ale SUV-ului, însă noul Macan este disponibil doar în variantă electrică. Modelul cu motor pe benzină, încă popular, urmează să fie retras de pe piață în 2026, mai ales că în Europa au intrat în vigoare noi reglementări privind securitatea cibernetică a vehiculelor.
Porsche face pași importanți pentru a-și adapta producția la noile realități economice și tehnologice, reducând schimburile și renunțând la o parte din angajații temporari. În acest context, viitorul fabricii din Leipzig depinde de succesul noii generații de SUV-uri, care ar putea asigura stabilitatea locurilor de muncă și încărcarea capacităților de producție în următorii ani.