Prima pagină » APIA a publicat Ghidul pentru obținerea de finanțare prin programul Rabla

APIA a publicat Ghidul pentru obținerea de finanțare prin programul Rabla

APIA a publicat Ghidul pentru obținerea de finanțare prin programul Rabla
Fotografii: Shutterstock

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) lansează Ghidul pentru obținerea de finanțare prin Programul Rabla 2025, într-un moment marcat de incertitudini și blocaje în sectorul auto.

Inițiativa este menită să aducă mai multă claritate și sprijin consumatorilor români. Este pentru prima dată când un astfel de document este pus la dispoziția publicului din țara noastră, fiind adresat atât persoanelor fizice, cât și celor juridice, cu scopul de a explica pas cu pas procedura de înscriere în program.

Ce își propune APIA prin Ghidul de finanțare Rabla

APIA a publicat Ghidul pentru obținerea de finanțare prin programul Rabla

Potrivit APIA, această inițiativă vine ca răspuns direct la declinul accentuat al înmatriculărilor de autoturisme noi în România în primele patru luni ale anului. Vorbim despre o scădere de 5,1%, conform datelor furnizate de Direcția Generală Permise și Înmatriculări a Vehiculelor.

Segmentul mașinilor pur electrice a fost cel mai afectat, cu un recul de 70% în aprilie comparativ cu aceeași lună din 2024. Lipsa unor politici coerente și întârzierea lansării programului Rabla au alimentat această contracție, contrastând puternic cu dinamica pozitivă de pe alte piețe europene.

În fața unui an în care vânzările auto riscă să derapeze puternic, APIA acționează ca un sistem de asistență pentru consumatori. Prin acest ghid, oferim, în premieră pentru piața auto din România, claritate, direcție și recomandări utile tuturor celor care doresc să beneficieze de ecotichetele Rabla. Nu este vorba doar despre a explica o procedură, ci de a susține redresarea pieței auto și de a restabili încrederea celor care vor să cumpere un vehicul nou, sigur și prietenos cu mediul”, a declarat dl Dan Vardie, Președintele APIA.

Ghid RABLA APIA

În acest context, APIA subliniază că Ghidul oferit devine un instrument indispensabil pentru cei care vor să obțină finanțare pentru Rabla 2025, mai ales că, pentru prima dată, înscrierea se face exclusiv online, prin platforma Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). Documentul conține toate informațiile esențiale: de la condițiile de eligibilitate și pașii tehnici de înscriere, până la termenele-limită și recomandări utile pentru evitarea greșelilor birocratice.

„Prin acest ghid, ne propunem să sprijinim participanții în procesul, adesea complicat, de accesare a finanțării, mai ales în actualul context economic și legislativ instabil. Am centralizat toate informațiile publice și am adăugat explicații clare, pentru ca beneficiarii să poată naviga ușor între cerințele oficiale și documentele necesare”, se precizează în comunicatul APIA.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în primele patru luni ale anului 2025, înmatriculările de mașini complet electrice au crescut cu 26,4% în UE. Creșteri spectaculoase s-au înregistrat în țări precum Cehia (+131,4%), Italia (+79,4%) sau Spania (+71,2%). În schimb, România a avut una dintre cele mai abrupte scăderi din UE: -42,4%.

Rabla 2025: calendar și buget

Programul Rabla pentru persoanele juridice de drept privat a fost lansat pe 29 mai și se va desfășura până pe 27 noiembrie sau până la epuizarea fondurilor. Interesul a fost imediat, peste 4.250 de solicitări fiind primele în primele două ore.

Bugetul total disponibil pentru această sesiune este de 670 milioane lei, repartizat astfel:

  • 610 milioane lei pentru achiziția de autovehicule complet electrice, plug-in hibride și cele cu celulă de combustie cu hidrogen;
  • 60 milioane lei pentru mașinile hibride, termice (inclusiv GPL/GNC) și motociclete.

AFM a anunțat și calendarul pentru celelalte categorii:

  • 4 iunie: începerea sesiunii pentru UAT-uri și instituții publice;
  • 19 iunie: startul înscrierii pentru persoanele fizice.

Valoarea ecotichetelor rămâne semnificativă:

  • 37.000 lei pentru vehicule electrice sau cu hidrogen,
  • 15.000 lei pentru plug-in hibride și motociclete electrice,
  • 12.000 lei pentru hibride convenționale,
  • 10.000 lei pentru vehicule termice sau motociclete clasice.

Prin Ghidul APIA și prin reluarea programului Rabla, industria auto românească încearcă să recupereze decalajele din prima parte a anului și să redea consumatorilor încrederea în tranziția către mobilitatea sustenabilă.

Alte articole importante
Inflația din zona euro scade sub pragul de 2%: Noi perspective pentru reducerea dobânzilor BCE
Inflația din zona euro scade sub pragul de 2%: Noi perspective pentru reducerea dobânzilor BCE
Inflația din zona euro a înregistrat o încetinire peste așteptări în luna mai, coborând sub ținta de 2% stabilită de Banca Centrală Europeană (BCE) și alimentând astfel așteptările privind noi reduceri ale ratelor dobânzii de referință. Conform datelor publicate marți, prețurile de consum au crescut cu 1,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, în […]
Israel atinge un record istoric pentru exporturile de arme
Israel atinge un record istoric pentru exporturile de arme
Israel a atins un nou record în ceea ce privește exporturile de arme, depășind anul trecut pragul de 14,7 miliarde de dolari, sistemele de apărare aeriană reprezentând aproape jumătate din vânzări. Creșterea spectaculoasă este alimentată de cererea tot mai mare pentru tehnologia militară testată în conflicte reale, în special în contextul conflictului din Gaza. Exporturile […]
Tehnologie de ultimă oră și poziționare strategică. Focus Media Outdoor, cheia vizibilității afacerii tale, cu locații premium pentru clienți de elită
Tehnologie de ultimă oră și poziționare strategică. Focus Media Outdoor, cheia vizibilității afacerii tale, cu locații premium pentru clienți de elită
Publicitatea outdoor (OOH – Out-of-Home) traversează o perioadă de inovație accelerată în 2025, fiind considerată liderul canalelor de comunicare offline, datorită capacității sale de a atrage atenția într-un mediu urban tot mai aglomerat. Focus Media Outdoor oferă expunere și vizibilitate, cu tehnologie și design de ultimă oră în materie de publicitate stradală, în linie cu […]
Finanțare uriașă, de 5,1 milioane de lire sterline, pentru roboți care construiesc singuri case
Tehnologie
Finanțare uriașă, de 5,1 milioane de lire sterline, pentru roboți care construiesc singuri case
AUAR, un startup britanic inovator, obține o finanțare de 5,1 milioane de lire sterline pentru a-și extinde rețeaua de micro-fabrici robotizate care construiesc locuințe sustenabile, accesibile și cu amprentă negativă de carbon. Case accesibile și sustenabile, construite de roboți în doar 12 ore Automated Architecture, cunoscută ca AUAR, nu este doar un alt startup din […]
Wizz Air a raportat un profit cu 61% mai mic decât în 2024. Ce a cauzat această prăbușire?
Companii
Wizz Air a raportat un profit cu 61% mai mic decât în 2024. Ce a cauzat această prăbușire?
Wizz Air a anunțat un profit operațional în scădere semnificativă în anul fiscal încheiat la 31 martie 2025, în ciuda unei creșteri ușoare a veniturilor și a unui număr record de pasageri transportați. Problemele tehnice la motoarele aeronavelor au forțat compania să țină la sol o parte importantă din flotă, afectând direct performanțele financiare ale […]
Japonia realizează, azi, o aterizare istorică pe Lună (Video)
Japonia realizează, azi, o aterizare istorică pe Lună (Video)
Japonia, prin compania sa privată iSpace, va scrie un nou capitol în explorarea spațială. Pe 5 iunie 2025, ispace va încerca o aterizare istorică pe Lună cu landerul autonom Resilience, într-o misiune care combină inovația tehnologică cu ambiția de a deschide noi orizonturi în economia și știința spațială. Pe 5 iunie 2025, la ora 16:17 […]