Prima pagină » Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Foto: Volkswagen

Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice.

Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o țară la alta.

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Foto: Shutterstock

Diferențele de costuri la încărcarea bateriilor pentru vehiculele electrice acasă sunt tot mai evidente în Europa, iar România nu se numără printre țările cu cele mai accesibile tarife așa cum ar putea crede mulți.

Switcher, o companie irlandeză specializată în servicii de comparare a prețurilor și schimbare a contului pentru energie, telecomunicații și finanțe personale, a realizat o analiză pentru a vedea care sunt cele mai scumpe și, respectiv, cele mai ieftine țări pentru a încărca o mașină electrică.

Experții de la Switcher au centralizat tarifele principalilor distribuitori de energie și le-a raportat la o baterie medie de 64 kWh și la un consum standard de 17,5 kWh/100 km. Potrivit datelor obținute, Germania percepe cel mai mare tarif din toată Europa, acesta fiind de 25,73 euro pentru un „plin” de baterie, la un tarif de 0,39 euro/kWh, adică aproape 2 lei.

Asta înseamnă că, pentru a parcurge 100 km, un șofer german cheltuiește 7,06 euro, cam o treime din costul carburantului pentru aceeași distanță, dar în condițiile în care autonomia unei baterii standard este la jumătate față de un rezervor de benzină. Germania este urmată în top de Danemarca și Irlanda, unde costurile sunt similare – 24,56 euro, respectiv 24,14 euro. De asemenea, în jur de 20-22 de euro pentru o încărcare completă se plătește în țări precum Belgia, Cipru, Cehia și Italia.

Franța și Finlanda coboară ușor sub acest prag, cu valori de aproximativ 17-19 euro pentru un „plin”. Polonia, deși are o piață în dezvoltare, oferă tarife mai accesibile decât România, cu un cost total de aproximativ 17 euro pentru o încărcare completă. În total, 11 state europene practică tarife situate între 0,20 și 0,25 euro/kWh, toate depășind nivelul actual din România.

Unde se situează România

Un șofer german de „electrică” ce parcurge 1.000 km lunar plătește, în medie, peste 100 de euro în plus într-o lună față de un șofer de EV din România. Țara noastră, deși ocupă locul 24 în Europa, percepe tarife destul de piperate la „pompă” comparativ cu alte state. Concret, șoferii români de vehicule electrice plătesc în medie 12,16 euro pentru un „plin” de baterie, la un preț de aproximativ 0,19 euro/kWh, același pe care îl regăsim și în Norvegia, una dintre țările cu cea mai avansată infrastructură EV.

În schimb, alte 14 țări europene, membre ale Uniunii Europene sau nu, propun tarife mai mici pentru utilizatorii casnici. În topul celor mai ieftine se află state non-UE precum Turcia, Georgia și Kosovo, unde costul unui kWh coboară chiar la 0,06-0,08 euro, echivalentul a 30-40 de bani, potrivit Mobility Portal.

Ungaria, în ciuda poziției sale centrale în Europa și a statutului de membru UE, este liderul regional al celor mai scăzute prețuri, cu doar 0,10 euro/kWh, adică mai puțin de jumătate din cel practicat în România. Astfel, un „plin” de baterie în țara vecină costă doar 6,73 euro, față de 12-14 euro la noi, în funcție de furnizorul de energie.

Comparațiile realizate de Switcher se referă strict la încărcarea de acasă, care rămâne varianta cea mai ieftină pentru posesorii de vehicule electrice. Încărcarea în rețelele publice poate fi chiar și de două ori mai scumpă, în funcție de operator și de puterea stației. Asta transformă utilizarea zilnică a unei mașini electrice într-o provocare economică reală pentru cei care nu au acces la o sursă de încărcare proprie.

Top 10 țări cu cele mai mici tarife pentru încărcarea completă a unui EV:

  1. Turcia – 4,05 euro
  2. Georgia – 4,59 euro
  3. Kosovo – 4,87 euro
  4. Bosnia și Herțegovina – 5,91 euro
  5. Muntenegru – 6,55 euro
  6. Ungaria – 6,73 euro
  7. Serbia – 7,23 euro
  8. Albania – 7,50 euro
  9. Bulgaria – 7,94 euro
  10. Malta – 8,49 euro

Top 10 țări cu cele mai mari tarife pentru o încărcare completă a unui EV:

  1. Germania – 25,73 euro
  2. Danemarca – 24,56 euro
  3. Irlanda – 24,24 euro
  4. Belgia – 21,62 euro
  5. Cehia – 21,55 euro
  6. Cipru – 21,21 euro
  7. Italia – 20,30 euro
  8. Liechtenstein – 20,15 euro
  9. Franța – 19,09 euro
  10. Finlanda – 17,81 euro
Alte articole importante
Imposibilul devine realitate: A fost creată lumină din întuneric și vid total
Tehnologie
Imposibilul devine realitate: A fost creată lumină din întuneric și vid total
Într-o descoperire revoluționară, care sfidează limitele cunoașterii convenționale, oamenii de știință au reușit să transforme imposibilul în realitate, creând lumină din întuneric și vid total. Această realizare inovatoare nu doar redefinește concepțiile despre materie și energie, ci deschide noi perspective asupra potențialului nelimitat al tehnologiei și al științei.  O descoperire uluitoare în lumea fizicii cuantice […]
Titlurile de stat Fidelis V sparg toate recordurile: peste 1,64 miliarde lei atrași în doar 10 zile
Titlurile de stat Fidelis V sparg toate recordurile: peste 1,64 miliarde lei atrași în doar 10 zile
Emisiunea Fidelis V din 2025, desfășurată între 6 și 16 iunie, a reușit să atragă o sumă impresionantă de peste 1,64 miliarde lei, depășind cu mult rezultatul din luna mai, când s-au strâns peste 1,18 miliarde lei, conform unui comunicat oficial al Ministerului Finanțelor. Această ediție a titlurilor de stat Fidelis se remarcă nu doar […]
Un retailer de top își vinde hypermarketurile dintr-o mare țară europeană
Un retailer de top își vinde hypermarketurile dintr-o mare țară europeană
Un mare retailer internațional s-ar putea retrage dintr-o importantă țară europeană, analizând posibilitatea de a-și vinde hypermarketurile. Decizia vine în contextul unor pierderi semnificative și al unei competiții tot mai acerbe în sectorul local de retail. Un mare retailer francez caută cumpărător pentru filiala dintr-o țară europeană Grupul francez Carrefour analizează posibilitatea unei retrageri strategice […]
Vești proaste în „furia aurului”: prețurile ar putea scădea cu până la 25% în 2026
Vești proaste în „furia aurului”: prețurile ar putea scădea cu până la 25% în 2026
Prețul aurului. După un raliu spectaculos, care a dus aurul aproape de maxime istorice, analiștii Citi avertizează că cererea speculativă ar putea atinge un vârf în 2025 și va fi urmată de o corecție semnificativă anul viitor, se arată într-o analiză Market Watch. Aurul, activul-refugiu tradițional în perioade de incertitudine economică și inflație, ar putea […]
Tehnologia care le-ar permite oamenilor să trăiască sub apă. În loc de Marte, oamenii ar putea fugi în Ocean
Tehnologie
Tehnologia care le-ar permite oamenilor să trăiască sub apă. În loc de Marte, oamenii ar putea fugi în Ocean
Visul de a coloniza spații neexplorate nu mai este doar despre Lună sau Marte. În ultimii ani, un nou teritoriu fascinant și extrem de provocator a atras atenția cercetătorilor și exploratorilor: adâncurile oceanelor. Dar oare oamenii pot trăi cu adevărat sub apă, în condiții de lungă durată? Un experiment revoluționar oferă răspunsuri surprinzătoare. De la […]
Expansiunea inteligenței artificiale va duce la o criză de apă. Marea Britanie pregătește instalații de desalinizare, pentru a asigura surplusul
Expansiunea inteligenței artificiale va duce la o criză de apă. Marea Britanie pregătește instalații de desalinizare, pentru a asigura surplusul
Boom-ul inteligenței artificiale creează o provocare neașteptată pentru autoritățile britanice: lipsa de transparență a centrelor de date privind consumul de apă face imposibilă estimarea deficitului real de resurse în următoarele decenii. Conform Agenției de Mediu din Anglia (EA), dacă nu se iau măsuri urgente, aprovizionarea publică cu apă ar putea înregistra un deficit de 5 […]