Prima pagină » Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Rabla Plus se schimbă: statul oferă mai puțini bani pentru electrice

Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice.

Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o țară la alta.

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Foto: Shutterstock

Diferențele de costuri la încărcarea bateriilor pentru vehiculele electrice acasă sunt tot mai evidente în Europa, iar România nu se numără printre țările cu cele mai accesibile tarife așa cum ar putea crede mulți.

Switcher, o companie irlandeză specializată în servicii de comparare a prețurilor și schimbare a contului pentru energie, telecomunicații și finanțe personale, a realizat o analiză pentru a vedea care sunt cele mai scumpe și, respectiv, cele mai ieftine țări pentru a încărca o mașină electrică.

Experții de la Switcher au centralizat tarifele principalilor distribuitori de energie și le-a raportat la o baterie medie de 64 kWh și la un consum standard de 17,5 kWh/100 km. Potrivit datelor obținute, Germania percepe cel mai mare tarif din toată Europa, acesta fiind de 25,73 euro pentru un „plin” de baterie, la un tarif de 0,39 euro/kWh, adică aproape 2 lei.

Asta înseamnă că, pentru a parcurge 100 km, un șofer german cheltuiește 7,06 euro, cam o treime din costul carburantului pentru aceeași distanță, dar în condițiile în care autonomia unei baterii standard este la jumătate față de un rezervor de benzină. Germania este urmată în top de Danemarca și Irlanda, unde costurile sunt similare – 24,56 euro, respectiv 24,14 euro. De asemenea, în jur de 20-22 de euro pentru o încărcare completă se plătește în țări precum Belgia, Cipru, Cehia și Italia.

Franța și Finlanda coboară ușor sub acest prag, cu valori de aproximativ 17-19 euro pentru un „plin”. Polonia, deși are o piață în dezvoltare, oferă tarife mai accesibile decât România, cu un cost total de aproximativ 17 euro pentru o încărcare completă. În total, 11 state europene practică tarife situate între 0,20 și 0,25 euro/kWh, toate depășind nivelul actual din România.

Unde se situează România

Un șofer german de „electrică” ce parcurge 1.000 km lunar plătește, în medie, peste 100 de euro în plus într-o lună față de un șofer de EV din România. Țara noastră, deși ocupă locul 24 în Europa, percepe tarife destul de piperate la „pompă” comparativ cu alte state. Concret, șoferii români de vehicule electrice plătesc în medie 12,16 euro pentru un „plin” de baterie, la un preț de aproximativ 0,19 euro/kWh, același pe care îl regăsim și în Norvegia, una dintre țările cu cea mai avansată infrastructură EV.

În schimb, alte 14 țări europene, membre ale Uniunii Europene sau nu, propun tarife mai mici pentru utilizatorii casnici. În topul celor mai ieftine se află state non-UE precum Turcia, Georgia și Kosovo, unde costul unui kWh coboară chiar la 0,06-0,08 euro, echivalentul a 30-40 de bani, potrivit Mobility Portal.

Ungaria, în ciuda poziției sale centrale în Europa și a statutului de membru UE, este liderul regional al celor mai scăzute prețuri, cu doar 0,10 euro/kWh, adică mai puțin de jumătate din cel practicat în România. Astfel, un „plin” de baterie în țara vecină costă doar 6,73 euro, față de 12-14 euro la noi, în funcție de furnizorul de energie.

Comparațiile realizate de Switcher se referă strict la încărcarea de acasă, care rămâne varianta cea mai ieftină pentru posesorii de vehicule electrice. Încărcarea în rețelele publice poate fi chiar și de două ori mai scumpă, în funcție de operator și de puterea stației. Asta transformă utilizarea zilnică a unei mașini electrice într-o provocare economică reală pentru cei care nu au acces la o sursă de încărcare proprie.

Top 10 țări cu cele mai mici tarife pentru încărcarea completă a unui EV:

  1. Turcia – 4,05 euro
  2. Georgia – 4,59 euro
  3. Kosovo – 4,87 euro
  4. Bosnia și Herțegovina – 5,91 euro
  5. Muntenegru – 6,55 euro
  6. Ungaria – 6,73 euro
  7. Serbia – 7,23 euro
  8. Albania – 7,50 euro
  9. Bulgaria – 7,94 euro
  10. Malta – 8,49 euro

Top 10 țări cu cele mai mari tarife pentru o încărcare completă a unui EV:

  1. Germania – 25,73 euro
  2. Danemarca – 24,56 euro
  3. Irlanda – 24,24 euro
  4. Belgia – 21,62 euro
  5. Cehia – 21,55 euro
  6. Cipru – 21,21 euro
  7. Italia – 20,30 euro
  8. Liechtenstein – 20,15 euro
  9. Franța – 19,09 euro
  10. Finlanda – 17,81 euro
Alte articole importante
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Sam Altman, CEO-ul OpenAI a anunțat cea mai mare expansiune de infrastructură din era internetului. Nota de plată e estimată la 850 miliarde de dolari. Altman și cel mai ambițios plan de infrastructură tehnologică din lume Sam Altman, șeful OpenAI, a ales un câmp prăfuit din Texas ca decor pentru a dezvălui ceea ce numește […]
Cel mai bogat om din Asia, principalul cumpărător de petrol rusesc
Cel mai bogat om din Asia, principalul cumpărător de petrol rusesc
Cel mai bogat om din Asia controlează Reliance Industries, cea mai mare companie de tip holding din India, și deține cel mai mare complex de rafinare a petrolului din lume. Mukesh Ambani, cu o avere estimată la aproximativ 100 de miliarde de dolari, ocupă locul 18 în Bloomberg Billionaires Index. După sancțiunile occidentale împotriva Rusiei, […]
ANALIZĂ
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Analize
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Cele mai mari armate definesc peisajul de securitate al continentului în 2025, într-un moment marcat de conflicte și cheltuieli militare în creștere. Datele publicate de GlobalFirepower și compilate de VisualCapitalist arată diferențe uriașe între țările europene, atât în privința efectivelor active, cât și a rezerviștilor. Cele mai mari armate din Europa: Rusia și Ucraina, în […]
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Industria semiconductorilor a intrat pe un val spectaculos de creștere după ce Nvidia a anunțat un plan de investiții colosal. Acordul de 100 de miliarde de dolari, alături de OpenAI. Euforia s-a resimțit de pe Wall Street până în Asia și Europa.  Nvidia și OpenAI pun pe masă 100 de miliarde de dolari, iar piața […]
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală este viitorul plăților dar nu va înlocui numerarul tradițional în euro, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. Moneda digitală și lecțiile Suediei și a Noii Zeelande Isărescu a explicat că Suedia și Noua Zeelandă au încercat digitalizarea completă, însă s-au lovit de două probleme practice. Pensionarii preferă în continuare numerarul. De asemenea, fără […]
Un nou trend viral de dating: „Shrekking” și decalajele de inteligență
Un nou trend viral de dating: „Shrekking” și decalajele de inteligență
Un nou trend viral pe rețelele de socializare încurajează femeile să aleagă bărbați neatrăgători, sperând că aceștia le vor trata mai bine. Termeni noi, precum „Shrekking”, alături de cinici noi forme de „dating down” (întâlniri sub nivelul tău), fundamentează această nouă modă. În lumea superficială a întâlnirilor moderne: de la bărbatul perfect, la „Shrekking” Cel […]