Prima pagină » Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Rabla Plus se schimbă: statul oferă mai puțini bani pentru electrice

Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice.

Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o țară la alta.

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Foto: Shutterstock

Diferențele de costuri la încărcarea bateriilor pentru vehiculele electrice acasă sunt tot mai evidente în Europa, iar România nu se numără printre țările cu cele mai accesibile tarife așa cum ar putea crede mulți.

Switcher, o companie irlandeză specializată în servicii de comparare a prețurilor și schimbare a contului pentru energie, telecomunicații și finanțe personale, a realizat o analiză pentru a vedea care sunt cele mai scumpe și, respectiv, cele mai ieftine țări pentru a încărca o mașină electrică.

Experții de la Switcher au centralizat tarifele principalilor distribuitori de energie și le-a raportat la o baterie medie de 64 kWh și la un consum standard de 17,5 kWh/100 km. Potrivit datelor obținute, Germania percepe cel mai mare tarif din toată Europa, acesta fiind de 25,73 euro pentru un „plin” de baterie, la un tarif de 0,39 euro/kWh, adică aproape 2 lei.

Asta înseamnă că, pentru a parcurge 100 km, un șofer german cheltuiește 7,06 euro, cam o treime din costul carburantului pentru aceeași distanță, dar în condițiile în care autonomia unei baterii standard este la jumătate față de un rezervor de benzină. Germania este urmată în top de Danemarca și Irlanda, unde costurile sunt similare – 24,56 euro, respectiv 24,14 euro. De asemenea, în jur de 20-22 de euro pentru o încărcare completă se plătește în țări precum Belgia, Cipru, Cehia și Italia.

Franța și Finlanda coboară ușor sub acest prag, cu valori de aproximativ 17-19 euro pentru un „plin”. Polonia, deși are o piață în dezvoltare, oferă tarife mai accesibile decât România, cu un cost total de aproximativ 17 euro pentru o încărcare completă. În total, 11 state europene practică tarife situate între 0,20 și 0,25 euro/kWh, toate depășind nivelul actual din România.

Unde se situează România

Un șofer german de „electrică” ce parcurge 1.000 km lunar plătește, în medie, peste 100 de euro în plus într-o lună față de un șofer de EV din România. Țara noastră, deși ocupă locul 24 în Europa, percepe tarife destul de piperate la „pompă” comparativ cu alte state. Concret, șoferii români de vehicule electrice plătesc în medie 12,16 euro pentru un „plin” de baterie, la un preț de aproximativ 0,19 euro/kWh, același pe care îl regăsim și în Norvegia, una dintre țările cu cea mai avansată infrastructură EV.

În schimb, alte 14 țări europene, membre ale Uniunii Europene sau nu, propun tarife mai mici pentru utilizatorii casnici. În topul celor mai ieftine se află state non-UE precum Turcia, Georgia și Kosovo, unde costul unui kWh coboară chiar la 0,06-0,08 euro, echivalentul a 30-40 de bani, potrivit Mobility Portal.

Ungaria, în ciuda poziției sale centrale în Europa și a statutului de membru UE, este liderul regional al celor mai scăzute prețuri, cu doar 0,10 euro/kWh, adică mai puțin de jumătate din cel practicat în România. Astfel, un „plin” de baterie în țara vecină costă doar 6,73 euro, față de 12-14 euro la noi, în funcție de furnizorul de energie.

Comparațiile realizate de Switcher se referă strict la încărcarea de acasă, care rămâne varianta cea mai ieftină pentru posesorii de vehicule electrice. Încărcarea în rețelele publice poate fi chiar și de două ori mai scumpă, în funcție de operator și de puterea stației. Asta transformă utilizarea zilnică a unei mașini electrice într-o provocare economică reală pentru cei care nu au acces la o sursă de încărcare proprie.

Top 10 țări cu cele mai mici tarife pentru încărcarea completă a unui EV:

  1. Turcia – 4,05 euro
  2. Georgia – 4,59 euro
  3. Kosovo – 4,87 euro
  4. Bosnia și Herțegovina – 5,91 euro
  5. Muntenegru – 6,55 euro
  6. Ungaria – 6,73 euro
  7. Serbia – 7,23 euro
  8. Albania – 7,50 euro
  9. Bulgaria – 7,94 euro
  10. Malta – 8,49 euro

Top 10 țări cu cele mai mari tarife pentru o încărcare completă a unui EV:

  1. Germania – 25,73 euro
  2. Danemarca – 24,56 euro
  3. Irlanda – 24,24 euro
  4. Belgia – 21,62 euro
  5. Cehia – 21,55 euro
  6. Cipru – 21,21 euro
  7. Italia – 20,30 euro
  8. Liechtenstein – 20,15 euro
  9. Franța – 19,09 euro
  10. Finlanda – 17,81 euro
Alte articole importante
EXCLUSIV. Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară despre retehnologizarea U1 de la Cernavodă: O provocare majoră pentru România. Tehnologia CANDU și-a atins limitele de atractivitate economică și tehnică
EXCLUSIV. Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară despre retehnologizarea U1 de la Cernavodă: O provocare majoră pentru România. Tehnologia CANDU și-a atins limitele de atractivitate economică și tehnică
Retehnologizarea reactorului 1 de la Cernavodă, estimată la 1,9 miliarde de euro, este „un caz sensibil pentru România”, apreciază Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară și fost cercetător științific principal gradul I la ICN (Institutul de Cercetări Nucleare), într-o amplă analiză exclusivă pentru Puterea Financiară. Unitatea 1, bazată pe un reactor nuclear de tip CANDU, […]
Profitul Berkshire Hathaway scade și tarifele lui Trump amenință viitorul conglomeratului de 344 miliarde $
Profitul Berkshire Hathaway scade și tarifele lui Trump amenință viitorul conglomeratului de 344 miliarde $
Berkshire Hathaway, conglomeratul legendar condus de Warren Buffett, a raportat o scădere de 4% a profitului operațional în al doilea trimestru din 2025 și avertizează că noile tarife comerciale impuse de administrația Trump ar putea provoca daune semnificative afacerilor sale și investițiilor viitoare. Berkshire Hathaway, în scădere după tarifele lui Trump Berkshire Hathaway, una dintre […]
Ethereum la 10 ani: Cum a ajuns un proiect creat de un tânăr vizionar să devină infrastructura secretă a Wall Street-ului și motorul noii revoluții financiare
Ethereum la 10 ani: Cum a ajuns un proiect creat de un tânăr vizionar să devină infrastructura secretă a Wall Street-ului și motorul noii revoluții financiare
În doar un deceniu, Ethereum a trecut de la un experiment al unui grup mic de dezvoltatori la o rețea blockchain de 420 de miliarde de dolari, esențială pentru finanțele globale. Dintr-un apartament improvizat din Berlin, proiectul a ajuns să fie baza pentru bănci, burse și milioane de tranzacții zilnice, transformând pentru totdeauna felul în […]
McDonald’s pariază pe AI: își va dubla investițiile în inteligența artificială până în 2027
Companii
McDonald’s pariază pe AI: își va dubla investițiile în inteligența artificială până în 2027
McDonald’s a anunțat că intenționează să-și dubleze investițiile în inteligența artificială (AI) până în 2027. Compania vede în AI o componentă esențială pentru optimizarea operațiunilor globale și mizează pe o țară asiatică în procesul de tranziție către digitalizare. AI-ul, prioritate strategică pentru McDonald’s în următorii doi ani Gigantul american din sectorul fast-food a ales India […]
Apple a vândut trei miliarde de iPhone-uri și a generat venituri record în 2025
Companii
Apple a vândut trei miliarde de iPhone-uri și a generat venituri record în 2025
Apple a atins un nou reper istoric, depășind pragul de trei miliarde de iPhone-uri vândute la nivel global de la lansarea produsului în 2007. În 2025, vânzările generate de iPhone au adus companiei venituri de peste 44 de miliarde de dolari, confirmând încă o dată poziția dominantă a acestui model pe piața smartphone-urilor. iPhone-ul, în […]
Băncile din UE sunt pregătite pentru criză, dar riscă pierderi estimate de 547 miliarde de dolari
Băncile din UE sunt pregătite pentru criză, dar riscă pierderi estimate de 547 miliarde de dolari
Băncile din UE sunt pregătite să facă față în caz de criză globală cauzată de tensiunile generate de un război comercial, dar riscă pierderi uriașe. Totuși, în cel mai sever scenariu, sectorul bancar s-ar putea confrunta cu pierderi totale de până la 547 miliarde de dolari în următorii trei ani. Băncile din UE rezistă unei […]