Prima pagină » Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Rabla 2025: sub 4.500 de tichete pentru EV-uri în două săptămâni

Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice.

Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o țară la alta.

Cât costă să încarci mașina electrică în Europa

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Foto: Shutterstock

Diferențele de costuri la încărcarea bateriilor pentru vehiculele electrice acasă sunt tot mai evidente în Europa, iar România nu se numără printre țările cu cele mai accesibile tarife așa cum ar putea crede mulți.

Switcher, o companie irlandeză specializată în servicii de comparare a prețurilor și schimbare a contului pentru energie, telecomunicații și finanțe personale, a realizat o analiză pentru a vedea care sunt cele mai scumpe și, respectiv, cele mai ieftine țări pentru a încărca o mașină electrică.

Experții de la Switcher au centralizat tarifele principalilor distribuitori de energie și le-a raportat la o baterie medie de 64 kWh și la un consum standard de 17,5 kWh/100 km. Potrivit datelor obținute, Germania percepe cel mai mare tarif din toată Europa, acesta fiind de 25,73 euro pentru un „plin” de baterie, la un tarif de 0,39 euro/kWh, adică aproape 2 lei.

Asta înseamnă că, pentru a parcurge 100 km, un șofer german cheltuiește 7,06 euro, cam o treime din costul carburantului pentru aceeași distanță, dar în condițiile în care autonomia unei baterii standard este la jumătate față de un rezervor de benzină. Germania este urmată în top de Danemarca și Irlanda, unde costurile sunt similare – 24,56 euro, respectiv 24,14 euro. De asemenea, în jur de 20-22 de euro pentru o încărcare completă se plătește în țări precum Belgia, Cipru, Cehia și Italia.

Franța și Finlanda coboară ușor sub acest prag, cu valori de aproximativ 17-19 euro pentru un „plin”. Polonia, deși are o piață în dezvoltare, oferă tarife mai accesibile decât România, cu un cost total de aproximativ 17 euro pentru o încărcare completă. În total, 11 state europene practică tarife situate între 0,20 și 0,25 euro/kWh, toate depășind nivelul actual din România.

Unde se situează România

Un șofer german de „electrică” ce parcurge 1.000 km lunar plătește, în medie, peste 100 de euro în plus într-o lună față de un șofer de EV din România. Țara noastră, deși ocupă locul 24 în Europa, percepe tarife destul de piperate la „pompă” comparativ cu alte state. Concret, șoferii români de vehicule electrice plătesc în medie 12,16 euro pentru un „plin” de baterie, la un preț de aproximativ 0,19 euro/kWh, același pe care îl regăsim și în Norvegia, una dintre țările cu cea mai avansată infrastructură EV.

În schimb, alte 14 țări europene, membre ale Uniunii Europene sau nu, propun tarife mai mici pentru utilizatorii casnici. În topul celor mai ieftine se află state non-UE precum Turcia, Georgia și Kosovo, unde costul unui kWh coboară chiar la 0,06-0,08 euro, echivalentul a 30-40 de bani, potrivit Mobility Portal.

Ungaria, în ciuda poziției sale centrale în Europa și a statutului de membru UE, este liderul regional al celor mai scăzute prețuri, cu doar 0,10 euro/kWh, adică mai puțin de jumătate din cel practicat în România. Astfel, un „plin” de baterie în țara vecină costă doar 6,73 euro, față de 12-14 euro la noi, în funcție de furnizorul de energie.

Comparațiile realizate de Switcher se referă strict la încărcarea de acasă, care rămâne varianta cea mai ieftină pentru posesorii de vehicule electrice. Încărcarea în rețelele publice poate fi chiar și de două ori mai scumpă, în funcție de operator și de puterea stației. Asta transformă utilizarea zilnică a unei mașini electrice într-o provocare economică reală pentru cei care nu au acces la o sursă de încărcare proprie.

Top 10 țări cu cele mai mici tarife pentru încărcarea completă a unui EV:

  1. Turcia – 4,05 euro
  2. Georgia – 4,59 euro
  3. Kosovo – 4,87 euro
  4. Bosnia și Herțegovina – 5,91 euro
  5. Muntenegru – 6,55 euro
  6. Ungaria – 6,73 euro
  7. Serbia – 7,23 euro
  8. Albania – 7,50 euro
  9. Bulgaria – 7,94 euro
  10. Malta – 8,49 euro

Top 10 țări cu cele mai mari tarife pentru o încărcare completă a unui EV:

  1. Germania – 25,73 euro
  2. Danemarca – 24,56 euro
  3. Irlanda – 24,24 euro
  4. Belgia – 21,62 euro
  5. Cehia – 21,55 euro
  6. Cipru – 21,21 euro
  7. Italia – 20,30 euro
  8. Liechtenstein – 20,15 euro
  9. Franța – 19,09 euro
  10. Finlanda – 17,81 euro
Alte articole importante
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Tehnologie
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută […]
ANALIZĂ
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Companii
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Un job remote oferă posibilitatea de a lucra din confortul propriei locuințe sau din orice alt loc cu acces la internet. Pe lângă comoditate, munca de acasă conferă flexibilitate și autonomie angajaților și contribuie la reducerea stresului, economisirea timpului și a banilor, precum și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. […]
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companii
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 de miliarde de dolari din capitalizarea bursieră în ultima săptămână. Pe fondul îngrijorărilor legate de o posibilă „bulă AI”, Nvidia și Microsoft absorb aproximativ jumătate din pierderile înregistrate. Această corecție semnificativă ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea boom-ului inteligenței artificiale care a dominat piețele în […]
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Companii
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, va majora tarifele pentru serviciul său digital din decembrie. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a investițiilor în infrastructură. Schimbarea va afecta atât planurile existente, cât și noii abonați. Creștere de tarife la serviciile mobile 100% digitale oferite […]
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China a suspendat unele restricții privind exporturile de pământuri rare, componente pentru baterii de litiu și diamante sintetice industriale. Măsura a intrat în vigoare imediat și va fi valabilă până la 10 noiembrie 2026. Ea marchează un pas important în normalizarea fluxurilor internaționale pentru aceste materiale strategice. China elimină temporar restricțiile asupra exporturilor de pământuri […]
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro care vor intra în circulație începând cu 1 ianuarie 2026. Au fost prezentate două videoclipuri informative. Unul prezintă aspectul monedelor, iar celălalt oferă detalii audio-vizuale despre design, specificații tehnice și simbolistica fiecărei monede. Bulgaria dezvăluie monedele euro pe care le va pune în circulație la 1 […]