Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice.
Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o țară la alta.
Foto: Shutterstock
Diferențele de costuri la încărcarea bateriilor pentru vehiculele electrice acasă sunt tot mai evidente în Europa, iar România nu se numără printre țările cu cele mai accesibile tarife așa cum ar putea crede mulți.
Switcher, o companie irlandeză specializată în servicii de comparare a prețurilor și schimbare a contului pentru energie, telecomunicații și finanțe personale, a realizat o analiză pentru a vedea care sunt cele mai scumpe și, respectiv, cele mai ieftine țări pentru a încărca o mașină electrică.
Experții de la Switcher au centralizat tarifele principalilor distribuitori de energie și le-a raportat la o baterie medie de 64 kWh și la un consum standard de 17,5 kWh/100 km. Potrivit datelor obținute, Germania percepe cel mai mare tarif din toată Europa, acesta fiind de 25,73 euro pentru un „plin” de baterie, la un tarif de 0,39 euro/kWh, adică aproape 2 lei.
Asta înseamnă că, pentru a parcurge 100 km, un șofer german cheltuiește 7,06 euro, cam o treime din costul carburantului pentru aceeași distanță, dar în condițiile în care autonomia unei baterii standard este la jumătate față de un rezervor de benzină. Germania este urmată în top de Danemarca și Irlanda, unde costurile sunt similare – 24,56 euro, respectiv 24,14 euro. De asemenea, în jur de 20-22 de euro pentru o încărcare completă se plătește în țări precum Belgia, Cipru, Cehia și Italia.
Franța și Finlanda coboară ușor sub acest prag, cu valori de aproximativ 17-19 euro pentru un „plin”. Polonia, deși are o piață în dezvoltare, oferă tarife mai accesibile decât România, cu un cost total de aproximativ 17 euro pentru o încărcare completă. În total, 11 state europene practică tarife situate între 0,20 și 0,25 euro/kWh, toate depășind nivelul actual din România.
Un șofer german de „electrică” ce parcurge 1.000 km lunar plătește, în medie, peste 100 de euro în plus într-o lună față de un șofer de EV din România. Țara noastră, deși ocupă locul 24 în Europa, percepe tarife destul de piperate la „pompă” comparativ cu alte state. Concret, șoferii români de vehicule electrice plătesc în medie 12,16 euro pentru un „plin” de baterie, la un preț de aproximativ 0,19 euro/kWh, același pe care îl regăsim și în Norvegia, una dintre țările cu cea mai avansată infrastructură EV.
În schimb, alte 14 țări europene, membre ale Uniunii Europene sau nu, propun tarife mai mici pentru utilizatorii casnici. În topul celor mai ieftine se află state non-UE precum Turcia, Georgia și Kosovo, unde costul unui kWh coboară chiar la 0,06-0,08 euro, echivalentul a 30-40 de bani, potrivit Mobility Portal.
Ungaria, în ciuda poziției sale centrale în Europa și a statutului de membru UE, este liderul regional al celor mai scăzute prețuri, cu doar 0,10 euro/kWh, adică mai puțin de jumătate din cel practicat în România. Astfel, un „plin” de baterie în țara vecină costă doar 6,73 euro, față de 12-14 euro la noi, în funcție de furnizorul de energie.
Comparațiile realizate de Switcher se referă strict la încărcarea de acasă, care rămâne varianta cea mai ieftină pentru posesorii de vehicule electrice. Încărcarea în rețelele publice poate fi chiar și de două ori mai scumpă, în funcție de operator și de puterea stației. Asta transformă utilizarea zilnică a unei mașini electrice într-o provocare economică reală pentru cei care nu au acces la o sursă de încărcare proprie.
Top 10 țări cu cele mai mici tarife pentru încărcarea completă a unui EV:
Top 10 țări cu cele mai mari tarife pentru o încărcare completă a unui EV: