Prima pagină » Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor

Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor

Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor
Fotografii: Shutterstock

Chatboții AI au demonstrat că pot influența rapid și eficient opiniile oamenilor, chiar și în domenii sensibile precum politica sau credințele personale.

Prin conversații scurte, personalizate și susținute cu dovezi, aceste modele AI pot schimba percepțiile utilizatorilor și pot avea un impact de durată asupra atitudinilor lor.

Puterea subtilă a AI: chatboții care modelează atitudinile și opiniile

Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor

Cei mai importanți chatboți de inteligență artificială din lume au demonstrat o abilitate remarcabilă de a influența oamenii. Modelele AI dezvoltate de OpenAI, Meta sau xAI pot schimba opiniile politice ale utilizatorilor în mai puțin de zece minute de conversație.

„Ceea ce fac aceste modele AI persuasive este abilitatea lor de a genera cantități mari de dovezi relevante și de a le comunica într-un mod eficient și ușor de înțeles”, a explicat David Rand, profesor de știința informației și comunicare la Universitatea Cornell, implicat în studiul realizat de AI Security Institute (AISI) din Marea Britanie.

Rezultatele vin în completarea altor studii care arată că modelele AI pot fi chiar mai eficiente decât oamenii în schimbarea opiniilor. Această constatare ridică îngrijorări legate de riscul ca tehnologia să fie utilizată pentru dezinformare și manipularea opiniei publice, potrivit Financial Times.

Capacitatea de persuasiune, combinată cu tendința LLM-urilor de a adopta un ton lingușitor sau excesiv de prietenos, ar putea avea efecte importante pe măsură ce tot mai mulți utilizatori tratează chatboții ca pe prieteni sau chiar terapeuți. Atașamentul față de aceste modele a fost vizibil la lansarea GPT-5 de la OpenAI, când unii utilizatori și-au exprimat dezamăgirea față de schimbarea „personalității” sistemului comparativ cu versiunile anterioare.

Când sunt chatboții mai eficienți?

Studiul AISI, realizat împreună cu universități precum Oxford și MIT, a arătat că modele precum Llama 3 (Meta), GPT-4, GPT-4.5, GPT-4o (OpenAI) sau Grok 3 (xAI) pot fi transformate cu ușurință în instrumente puternice de persuasiune prin ajustări de antrenament și seturi de date politice.

În medie, conversații de nouă minute pe teme politice au fost suficiente pentru ca GPT-4o să fie cu 41% mai convingător și GPT-4.5 cu 52% mai convingător decât mesajele statice. Mai mult decât atât, între 36% și 42% dintre participanți și-au păstrat opiniile schimbate chiar și la o lună după discuție.

Chatboții s-au dovedit și mai eficienți atunci când au personalizat mesajele în funcție de vârstă, sex, afiliere politică sau opiniile inițiale ale utilizatorilor, cu aproximativ 5% mai mult decât în cazul mesajelor standard. Cercetătorii avertizează însă că această abilitate „ar putea fi în beneficiul unor actori lipsiți de scrupule care doresc, de exemplu, să promoveze ideologii politice sau religioase radicale ori să alimenteze tulburări politice în rândul adversarilor geopolitici”.

Rezultatele confirmă studii anterioare de la London School of Economics și alte universități, care arătau că AI poate influența opiniile mai eficient decât oamenii. În plus, modelele nu doar că pot convinge, dar s-au dovedit capabile și să inducă în eroare participanții atunci când erau instruite să promoveze răspunsuri greșite.

Influența AI se extinde dincolo de politică

Problema devine astfel una majoră pentru marii jucători din domeniu. „Credem că este esențial să înțelegem procesul prin care AI convinge, astfel încât să putem construi garanții mai bune care să asigure că modelele AI sunt într-adevăr utile și nu dăunătoare”, a declarat Dawn Bloxwich, director senior la Google DeepMind.

OpenAI a precizat, la rândul său, că ia în serios riscurile legate de persuasiune, menționând că acestea contravin politicilor sale de utilizare și că exclude conținutul politic atunci când își rafinează modelele.

Studiile sugerează că influența AI se extinde și dincolo de politică: de la reducerea credinței în teorii conspiraționiste, până la creșterea acceptării vaccinurilor sau a politicilor climatice. De asemenea, abilitatea chatboților de a influența comportamentele ar putea fi valorificată comercial, în domenii precum publicitatea și comerțul electronic.

În final, cercetătorii avertizează că, odată cu apariția unor modele și mai avansate, riscul ca aceste sisteme să devină instrumente extrem de convingătoare, și deci susceptibile de a fi folosite abuziv, va crește.

Alte articole importante
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Un tip de comportament financiar poate părea un detaliu minor la începutul unei relații, dar poate ascunde multe despre dinamica dintre parteneri. În spatele modului în care doi oameni gestionează discuțiile despre bani se află valori, priorități și felul în care înțeleg responsabilitatea comună. Mulți parteneri se confruntă cu discuții dificile legate de bani, dar […]
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
Statele Unite au refuzat aprobarea pentru ca traderul de petrol Gunvor să cumpere activele Lukoil din străinătate. Decizia vine după ce Departamentul Trezoreriei a subliniat că războiul din Ucraina trebuie să se încheie imediat, scrie MoscowTimes. „Pe măsură ce Putin continuă uciderile fără sens, marioneta Kremlinului, Gunvor, nu va fi niciodată autorizată să opereze și […]
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Compania japoneză Makita, cunoscută pentru producția de scule electrice, mută producția din China către România și Thailanda. Decizia a fost luată pentru a evita problemele generate de războiul tarifelor vamale dintre SUA și China. O parte din echipamentele destinate pieței americane vor fi produse în România și Thailanda. Bazele românești și thailandeze reprezintă momentan mai […]
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escrocul rus Roman Novak și soția sa, Anna, au fost dați dispăruți de rude la începutul lunii octombrie, după ce timp de mai multe zile nu au putut fi contactați. Suspecții, cetățeni ruși, ar fi cerut o sumă de bani pentru eliberarea lor, dar i-au ucis în Emiratele Arabe Unite când nu au primit suma […]
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Companii
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Producătorii auto riscă să fie afectați de creșterea costurilor de producție și de distribuție, pe fondul noilor taxe portuare impuse în SUA. Măsura ar putea influența lanțurile globale de aprovizionare și prețurile finale ale automobilelor, mai ales pentru constructorii care depind de importuri și exporturi transatlantice. Taxele portuare din SUA cresc costurile pentru producătorii auto […]
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Companii
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Nissan a înregistrat cele mai bune rezultate financiare din ultimul an datorită reducerii costurilor și vânzărilor mai puternice în SUA. Performanța vine ca urmare a eforturilor de reducere a costurilor fixe în cadrul unui plan de redresare și a vânzărilor mai puternice pe piața din America de Nord. Cum a reușit Nissan să obțină cele […]