Inovațiile în domeniul siguranței au atins un nou punct de referință odată cu inventarea unei căști gonflabile special concepute pentru protecția capului bicicliștilor. Casca gonflabilă pentru cap reprezintă o revoluție în modul în care ne protejăm în timpul plimbărilor pe două roți, oferind un nivel superior de siguranță și confort. Cu un design inteligent și tehnologie avansată, această invenție promite să schimbe regulile în domeniul siguranței pentru bicicliști, reducând semnificativ riscul de accidente și răniri grave.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, aproximativ 41.000 de persoane mor anual în accidente de bicicletă, însă nu se știe câți dintre aceștia nu purtau cască. Ce se știe însă este că mulți evită să poarte cască, iar acest lucru afectează siguranța lor. Organizația Cycling UK avertizează că impunerea obligatorie a purtării căștilor ar putea reduce numărul celor care aleg bicicleta ca mijloc de transport. Exemplul Australiei, unde după introducerea legilor obligatorii în New South Wales și Melbourne ciclismul a scăzut cu 36%, confirmă această tendință.
Reticența față de căști provine, potrivit studiilor, din scepticismul privind protecția oferită, dificultatea de a le depozita și costul acestora. Startup-ul britanic Ventete vine cu o soluție inovatoare care ar putea elimina aceste bariere.
Modelul aH-1 este o cască gonflabilă, proiectată în Marea Britanie și fabricată în Elveția, la care s-au lucrat peste zece ani. Spre deosebire de alte căști gonflabile care se activează doar în momentul căderii, aH-1 se umflă înainte de utilizare cu ajutorul unei pompe electrice, necesitând aproximativ 30 de secunde pentru a atinge presiunea recomandată de 32 psi.
După utilizare, casca poate fi dezumflată și împachetată într-un pachet de mai puțin de 4 cm grosime, ceea ce o face extrem de ușor de depozitat oriunde.
Colin Herperger, co-fondator Ventete, a explicat, pentru BBC:
„Știam că mulți nu sunt fani ai căștilor, parțial pentru că trebuie să le care după ei când nu le folosesc. Ne-am gândit cum să transformăm un obiect tridimensional într-unul bidimensional, ușor de depozitat.”
Casca este compusă din 11 camere gonflabile, fiecare învelită într-o coastă de protecție din polimer ranforsat cu fibră de sticlă, rezistentă la perforare, abraziune și întindere. Interiorul coastelor are o căptușeală de cauciuc care absoarbe energia impactului.
Casca gonflabila. Foto: BBC/Ventete
Herperger, pasionat de ciclism, a știut că o structură pneumatică presurizată poate oferi o compresie mai bună decât căștile tradiționale din polistiren expandat (EPS), dar tehnologia necesară a apărut abia în urmă cu cinci ani, după numeroase iterații.
Deși este gonflabilă, aH-1 respectă standardul european EN 1078, identic cu cel britanic, care acoperă construcția, câmpul vizual și proprietățile de absorbție a șocurilor. Totuși, Herperger subliniază că nu toate căștile certificate sunt la fel.
Colaborând cu specialiști în leziuni cerebrale de la HEAD Lab, Imperial College London, Ventete a testat aH-1 comparativ cu cele mai populare 30 de modele de pe piață, selectând trei pentru teste detaliate: cel mai performant, unul median și cel mai slab.
Testele au constat în fixarea căștii pe un cap dummy, care a fost apoi lăsat să cadă pe o platformă în formă de U, la o viteză de 6,5 m/s și un unghi de 45°, simulând accidente reale.
Rezultatul a fost o reducere cu 44,1% a riscului liniar de impact față de cea mai bună cască EPS testată. Această reducere se datorează prelungirii timpului de impact, ceea ce reduce efectul de „bouncing” al creierului în interiorul craniului – similar cu diferența dintre căderea pe o saltea și pe un podea tare.
Testele au măsurat și impactul rotațional, adică forțele de răsucire care apar la căderile laterale. În această privință, aH-1 s-a clasat pe locul doi din patru, fiind depășită doar de o cască cu un strat interior secundar care permite o mișcare de 10-15 mm, reducând transferul mișcării rotaționale către creier.
Toate cele trei căști testate împotriva aH-1 au costat sub 50 de lire sterline, în timp ce aH-1 are un preț de aproximativ 350 de lire. Deși inovează în privința protecției și a depozitării, costul ridicat ar putea rămâne o barieră pentru mulți utilizatori.