Prima pagină » S-a inventat „airbagul” pentru cap: Casca gonflabilă care ar putea schimba regulile siguranței pe bicicletă

S-a inventat „airbagul” pentru cap: Casca gonflabilă care ar putea schimba regulile siguranței pe bicicletă

S-a inventat „airbagul” pentru cap: Casca gonflabilă care ar putea schimba regulile siguranței pe bicicletă
S-a inventat „airbagul” pentru cap: Casca gonflabilă care ar putea schimba regulile siguranței pe bicicletă. Foto ilustrativ

Inovațiile în domeniul siguranței au atins un nou punct de referință odată cu inventarea unei căști gonflabile special concepute pentru protecția capului bicicliștilor. Casca gonflabilă pentru cap reprezintă o revoluție în modul în care ne protejăm în timpul plimbărilor pe două roți, oferind un nivel superior de siguranță și confort. Cu un design inteligent și tehnologie avansată, această invenție promite să schimbe regulile în domeniul siguranței pentru bicicliști, reducând semnificativ riscul de accidente și răniri grave.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, aproximativ 41.000 de persoane mor anual în accidente de bicicletă, însă nu se știe câți dintre aceștia nu purtau cască. Ce se știe însă este că mulți evită să poarte cască, iar acest lucru afectează siguranța lor. Organizația Cycling UK avertizează că impunerea obligatorie a purtării căștilor ar putea reduce numărul celor care aleg bicicleta ca mijloc de transport. Exemplul Australiei, unde după introducerea legilor obligatorii în New South Wales și Melbourne ciclismul a scăzut cu 36%, confirmă această tendință.

Reticența față de căști provine, potrivit studiilor, din scepticismul privind protecția oferită, dificultatea de a le depozita și costul acestora. Startup-ul britanic Ventete vine cu o soluție inovatoare care ar putea elimina aceste bariere.

aH-1: casca gonflabilă care se umflă înainte de utilizare

Modelul aH-1 este o cască gonflabilă, proiectată în Marea Britanie și fabricată în Elveția, la care s-au lucrat peste zece ani. Spre deosebire de alte căști gonflabile care se activează doar în momentul căderii, aH-1 se umflă înainte de utilizare cu ajutorul unei pompe electrice, necesitând aproximativ 30 de secunde pentru a atinge presiunea recomandată de 32 psi.

După utilizare, casca poate fi dezumflată și împachetată într-un pachet de mai puțin de 4 cm grosime, ceea ce o face extrem de ușor de depozitat oriunde.

Colin Herperger, co-fondator Ventete, a explicat, pentru BBC:

„Știam că mulți nu sunt fani ai căștilor, parțial pentru că trebuie să le care după ei când nu le folosesc. Ne-am gândit cum să transformăm un obiect tridimensional într-unul bidimensional, ușor de depozitat.”

Casca este compusă din 11 camere gonflabile, fiecare învelită într-o coastă de protecție din polimer ranforsat cu fibră de sticlă, rezistentă la perforare, abraziune și întindere. Interiorul coastelor are o căptușeală de cauciuc care absoarbe energia impactului.

Casca gonflabila. Foto: BBC/Ventete

Herperger, pasionat de ciclism, a știut că o structură pneumatică presurizată poate oferi o compresie mai bună decât căștile tradiționale din polistiren expandat (EPS), dar tehnologia necesară a apărut abia în urmă cu cinci ani, după numeroase iterații.

Certificare și teste riguroase de siguranță

Deși este gonflabilă, aH-1 respectă standardul european EN 1078, identic cu cel britanic, care acoperă construcția, câmpul vizual și proprietățile de absorbție a șocurilor. Totuși, Herperger subliniază că nu toate căștile certificate sunt la fel.

Colaborând cu specialiști în leziuni cerebrale de la HEAD Lab, Imperial College London, Ventete a testat aH-1 comparativ cu cele mai populare 30 de modele de pe piață, selectând trei pentru teste detaliate: cel mai performant, unul median și cel mai slab.

Testele au constat în fixarea căștii pe un cap dummy, care a fost apoi lăsat să cadă pe o platformă în formă de U, la o viteză de 6,5 m/s și un unghi de 45°, simulând accidente reale.

Rezultatul a fost o reducere cu 44,1% a riscului liniar de impact față de cea mai bună cască EPS testată. Această reducere se datorează prelungirii timpului de impact, ceea ce reduce efectul de „bouncing” al creierului în interiorul craniului – similar cu diferența dintre căderea pe o saltea și pe un podea tare.

Testele au măsurat și impactul rotațional, adică forțele de răsucire care apar la căderile laterale. În această privință, aH-1 s-a clasat pe locul doi din patru, fiind depășită doar de o cască cu un strat interior secundar care permite o mișcare de 10-15 mm, reducând transferul mișcării rotaționale către creier.

Prețul: un obstacol în calea popularizării

Toate cele trei căști testate împotriva aH-1 au costat sub 50 de lire sterline, în timp ce aH-1 are un preț de aproximativ 350 de lire. Deși inovează în privința protecției și a depozitării, costul ridicat ar putea rămâne o barieră pentru mulți utilizatori.

Alte articole importante
Teoria cuantică demonstrează: Conștiința noastră se mută într-un alt univers după moarte
Analize
Teoria cuantică demonstrează: Conștiința noastră se mută într-un alt univers după moarte
Un concept revoluționar care a luat cu asalt internetul susține că viața nu se sfârșește odată cu moartea corpului fizic, ci conștiința noastră continuă să existe, posibil pentru totdeauna, într-un alt univers. Această idee este susținută de Dr. Robert Lanza, un om de știință de renume, considerat al treilea cel mai important cercetător în viață […]
Ce s-ar întâmpla dacă inteligența artificială ar duce la o creștere economică explozivă?
Ce s-ar întâmpla dacă inteligența artificială ar duce la o creștere economică explozivă?
Dacă înteligența artificială ar antrena o creștere economică masivă, piețele pentru bunuri, servicii, active financiare și forță de muncă ar fi profund perturbate, se arată într-o analiză The Economist. Într-o economie explozivă, bazată pe inteligența artificială, prețurile bunurilor s-ar prăbuși automat (produsele manufacturate ar deveni aproape gratuite, divertismentul digital ar fi aproape fără cost), în […]
De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică
Companii
De ce Tesla Cybertruck este considerat un eșec și ce n-a spus Elon Musk despre camioneta electrică
În ciuda promisiunilor ambițioase făcute de Elon Musk, realitatea din piață arată că Tesla Cybertruck este în mod oficial un eșec. Lansat cu mare tam-tam la final de 2023, camioneta electrică se confruntă astăzi cu dificultăți majore de vânzare, probleme tehnice și un val de critici legate de design și de performanță. Tesla s-a împotmolit […]
Von der Leyen se întâlnește cu Trump
Von der Leyen se întâlnește cu Trump
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se va întâlni, în cursul zilei de duminică, cu președintele Statelor Unite, în timp ce premierul Irlandei spune că un acord UE-SUA ar putea fi semnat până la finalul acestui weekend, transmite The Guardian.  Trump a aterizat, vineri seară, în Scoția, o sosire care – comentează presa internațională […]
Nemții anunță un hibrid care promite un consum redus incredibil: 1,2 litri la 100 kilometri
Companii
Nemții anunță un hibrid care promite un consum redus incredibil: 1,2 litri la 100 kilometri
Opel Astra, modelul compact german bine cunoscut, a evoluat semnificativ odată cu lansarea celei de-a șasea generații, extinzându-și gama pentru a satisface o varietate largă de preferințe. Printre variantele disponibile, cele plug-in hybrid (PHEV) ies în evidență prin echilibrul excelent între performanță, consum redus și respectul pentru mediu, fiind singurele care primesc eticheta Zero emisii […]
Producătorii de vin Chianti caută piețe noi pe fondul tarifelor propuse de Trump
Producătorii de vin Chianti caută piețe noi pe fondul tarifelor propuse de Trump
Producătorii renumitului vin Chianti din Italia caută să-și diversifice piețele de export, orientându-se spre noi piețe din America de Sud, Asia și Africa. Decizia vine pe fondul amenințărilor recente lansate de Donald Trump privind impunerea unor tarife suplimentare la importurile europene. Producătorii de vin Chianti vizează America de Sud, Asia și Africa Producătorii vinului Chianti […]