Prima pagină » Șoc la raft: Produsele cu cele mai mari creșteri de preț în iulie

Șoc la raft: Produsele cu cele mai mari creșteri de preț în iulie

Șoc la raft: Produsele cu cele mai mari creșteri de preț în iulie

În luna iulie, produsele esențiale au suferit creșteri de preț spectaculoase, generând un adevărat șoc pentru consumatori la raft.

Această situație reflectă presiunile inflaționiste resimțite în piață în ultima perioadă, în timp ce puterea de cumpărare a românilor a fost serios afectată.

Produsele cu cele mai mari creșteri de preț în iulie

Șoc la raft: Produsele cu cele mai mari creșteri de preț în iulie

Raportat la aceeași lună a anului precedent, cel mai mult s-au scumpit în perioada analizată energia electrică, fructele proaspete și produsele pe bază de fructe, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Concret, în cea de-a șaptea lună din 2025, energia electrică a înregistrat o creștere de 62,97%, fructele proaspete s-au scumpit cu 39,74%, iar fructele și conservele de fructe au înregistrat un avans de 27,92%.

Per ansamblu, mărfurile alimentare au fost mai scumpe cu 7,67% în iulie comparativ cu aceeași lună din 2024. Cele mai mari majorări de preț au fost consemnate la fructe proaspete (+39,74%), fructe și conserve din fructe (+27,92%), citrice și alte fructe meridionale (+17,32%). Pe de altă parte, zahărul a costat cu 3,08% mai puțin, iar cartofii s-aui ieftini cu 2,38% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Comparativ cu luna iunie, cele mai notabile creșteri s-au înregistrat la cacao și la cafea (+1,19%), la cafeaua simplă (+1,09%) și la citrice și alte fructe meridionale (+0,94%). La capitolul ieftiniri se înscriu cartofii (-6,95%), fasolea boabe și alte leguminoase (-1,14%) și legumele, inclusiv conservele de legume (-0,73%).

În zona mărfurilor nealimentare, comparativ cu iulie 2024, cel mai mult s-a scumpit energia electrică (+62,97%), urmată de energia termică (+13,63%), tricotajele (+7,36%) și alte produse nealimentare (+7,36%). În același interval, gazele s-au ieftinit cu 1,06%, iar combustibilii cu 0,09%. Față de iunie 2025, prețurile au urcat la energia electrică (+61,57%), la gaze (+3,27%) și la tutun și țigări (+0,91%), fără să fie raportate scăderi de preț în această categorie, potrivit Wall-street.ro.

Servicii: creșteri și scăderi de tarife

În ultimele 12 luni, cele mai mari creșteri în zona serviciilor au fost consemnate la transport feroviar CFR (+16,92%), servicii de igienă și cosmetică (+14,06%) și servicii poștale (+12,15%). Totuși, anumite servicii au devenit mai accesibile, așa cum este cazul transportului aerian (-9,75%) și serviciilor de telefonie (-3,05%).

Comparativ cu luna precedentă, în iulie s-au scumpit transportul aerian (+7,58%), alte servicii (+2,65%) și transportul interurban (+2,18%). Singura ieftinire a fost consemnată la abonamentele TV (-0,17%).

În același timp, potrivit raportului INS, rata anuală a inflației a ajuns în iulie 2025 la 7,84%, față de 5,7% în iunie. Creșterile de preț au fost distribuite astfel: 7,67% la mărfuri alimentare, 7,33% la servicii și 8,18% la mărfuri nealimentare.

Alte articole importante
Cât cheltuie românii la restaurant comparativ cu vecinii lor
Cât cheltuie românii la restaurant comparativ cu vecinii lor
Românii cheltuie o parte mai mare din salariu pentru mese la restaurant decât locuitorii din țările vecine. Această tendință scoate în evidență atât dorința de socializare, cât și diferențele de prețuri și în ceea ce privește puterea de cumpărare din regiune. Românii cheltuie mai mult din salariu pe mese în oraș decât țările din jur […]
ANALIZĂ
Piața second hand cucerește Europa. În România a atins pragul de 200 milioane de euro
Analize
Piața second hand cucerește Europa. În România a atins pragul de 200 milioane de euro
Piața second hand în Europa se dezvoltă cu o rată anuală de 22%. Studiile arată că 7 din 10 europeni cumpără deja haine la mâna a doua. România urmează aceeași tendință, fără a face excepție. Magazinele de cartier, cândva asociate cu produse de slabă calitate și miros neplăcut, se reinventează și atrag clienți noi. Conform […]
Birkenstock, un statement al modei de la banal la global: rețeta succesului
Birkenstock, un statement al modei de la banal la global: rețeta succesului
Birkenstock a devenit un paradox al modei: încălțăminte anostă, dar transformată în declarație de stil. De la un mic atelier german, brandul s-a transformat într-o evaluare de miliarde pe Wall Street. De la meșteșugari germani la un brand global Povestea Birkenstock începe în 1774, într-un sat lângă Frankfurt. Acolo, frații Johannes și Johann Adam Birkenstock […]
ANALIZĂ
Prețul berii în 2025. Unde găsești cea mai ieftină, dar și cea mai scumpă bere din lume
Analize
Prețul berii în 2025. Unde găsești cea mai ieftină, dar și cea mai scumpă bere din lume
Prețul berii este tema unui studiu global din 2025 care arată diferențe majore între orașe. Raportul se bazează pe datele Deutsche Bank, compilate de VisualCapitalist și compară costul unei sticle de 0,5 litri de bere locală. Prețul berii în Australia, cel mai ridicat Australia conduce topul cu cele mai mari prețuri la bere. Sydney se […]
Noua capcană a companiilor care se grăbesc să adopte AI
Tehnologie
Noua capcană a companiilor care se grăbesc să adopte AI
Un raport global avertizează că 79% dintre companiile care implementează grăbit instrumente AI riscă să acumuleze pierderi financiare. În plus, acestea ar putea avea o productivitate din ce în ce mai scăzută. Creșterea explozivă a AI în rândul companiilor și riscurile ascunse Inteligența artificială s-a dezvoltat într-un ritm accelerat. Companiile din întreaga lume se grăbesc […]
Marile companii raportează pierderi legate de inteligența artificială
Companii
Marile companii raportează pierderi legate de inteligența artificială
Marile companii care adoptă sisteme de inteligență artificială se confruntă inițial cu pierderi financiare. Potrivit unui sondaj, aceste dificultăți apar mai ales din cauza erorilor generate de AI, problemelor de conformitate și provocărilor legate de integrarea responsabilă a tehnologiei. Marile companii pierd bani în primele etape ale proiectelor AI Aproape toate marile companii care au […]