Prima pagină » SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber

SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber

SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber
Salariul rămâne principalul criteriu de alegere a unui nou loc de muncă în România / Foto: Playtech

Un nou sondaj realizat de PwC arată că 63% dintre români reușesc să-și plătească facturile lunare, dar aproape că nu mai au bani pentru economii sau plăceri simple, precum ieșirile recreative. Deși inflația s-a mai domolit, românii continuă să fie prudenți în cheltuieli, orientându-se tot mai mult către produse sănătoase și locale, promoții și reduceri.

63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, dar rămân cu portofelul gol: realitatea dură a bugetului lunar

Potrivit sondajului global Voice of the Consumer 2025, realizat de PwC, 63% dintre români declară că își pot achita toate obligațiile lunare, însă le mai rămân foarte puțini bani pentru economii sau activități de relaxare. Cu alte cuvinte, munca acoperă necesarul, dar nu și traiul decent.

Aceste date vin pe fondul unei inflații care, deși a început să se tempereze față de nivelurile record ale anilor anteriori, rămâne principala îngrijorare a consumatorilor. Românii sunt tot mai prudenți şi vânează promoții, își fac cumpărăturile în mai multe magazine pentru a economisi și reutilizează alimentele, potrivit Ruxandrei Târlescu, lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică din cadrul PwC România.

Produsele sănătoase și locale câștigă teren, în ciuda presiunilor bugetare

Chiar dacă bugetele sunt limitate, românii devin mai atenți la alegerile alimentare. Tendința de a cumpăra produse proaspete – fructe, legume, lactate și cereale – este în creștere și depășește media altor țări din regiune. 54% dintre respondenți și-au exprimat îngrijorarea privind produsele ultraprocesate sau utilizarea pesticidelor, ceea ce se reflectă într-un consum mai conștient.

Preferința pentru produsele locale este, de asemenea, semnificativă: 53% dintre români aleg produsele românești pentru că le consideră mai sănătoase (62%) sau pentru că vor să sprijine economia locală (45%). Totuși, aproape jumătate dintre respondenți (47%) încă optează pentru produse internaționale mai ieftine, subliniind dilema constantă între sănătate și preț.

Calitate, loialitate și sustenabilitate: priorități în schimbare

Pentru mai bine de 30% dintre români, schimbarea mărcii unui produs vine din nevoia de a obține mai multă valoare pentru bani, dar și pentru a descoperi gusturi mai bune. Programele de loialitate contează: 88% spun că acestea influențează alegerea unui retailer, iar opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achizițiile viitoare (55%) sunt factorii care înclină balanța.

Deși peste 80% dintre respondenți sunt preocupați de schimbările climatice, doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente produse sustenabil. Cu toate acestea, 65% dintre români iau măsuri pentru a reduce risipa alimentară, ceea ce indică un comportament responsabil în fața presiunii ecologice.

Alte articole importante
General Motors își revizuiește previziunile financiare pe măsură ce perspectivele tarifare ale lui Trump se îmbunătățesc
Companii
General Motors își revizuiește previziunile financiare pe măsură ce perspectivele tarifare ale lui Trump se îmbunătățesc
General Motors și-a ajustat previziunile financiare pentru anul în curs. Compania semnalează o creștere a profitului și o reducere a impactului tarifelor vamale. Gigantul din Detroit estimează acum un profit operațional ajustat cuprins între 12 și 13 miliarde de dolari. Aceasta depășește intervalul anterior, de 10 până la 12,5 miliarde de dolari, scrie TheGuardian. Revizuirea […]
Un șofer a ars de viu într-o mașină electrică. Detaliul care a blocat salvarea a șocat lumea auto
Companii
Un șofer a ars de viu într-o mașină electrică. Detaliul care a blocat salvarea a șocat lumea auto
O mașină electrică s-a transformat într-o capcană mortală după o pană de curent, iar șoferul a ars de viu. În acest caz recent, nicio intervenție de salvare nu a fost posibilă, iar autoritățile discută acum despre o interdicție mai strictă. Analizele privind siguranța vehiculelor electrice moderne arată cifre alarmante. Nu este primul astfel de incident. […]
Întârzierile SpaceX dau peste cap programul lunar al NASA. Agenția caută noi parteneri pentru misiunea spre Lună
Întârzierile SpaceX dau peste cap programul lunar al NASA. Agenția caută noi parteneri pentru misiunea spre Lună
Programul lunar al NASA intră într-o nouă etapă după ce SpaceX, compania condusă de Elon Musk, a înregistrat întârzieri semnificative. Agenția americană a anunțat că va colabora cu alte companii pentru misiunile cu echipaj uman spre Lună, în cadrul proiectului Artemis. Sean Duffy, secretarul pentru transporturi și actualul șef interimar al NASA, a declarat pentru […]
Nexos.ai primește 30 milioane € pentru integrarea AI în afaceri
Companii
Nexos.ai primește 30 milioane € pentru integrarea AI în afaceri
Startup-ul Nexos.ai a strâns 30 de milioane de euro pentru a-și extinde platforma destinată integrării AI-ului în mediul de afaceri. Investiția vizează accelerarea adoptării AI în companii, oferind instrumente care facilitează automatizarea, analiza datelor și luarea deciziilor inteligente. Nexos.ai strânge 30 milioane € pentru a sprijini companiile în utilizarea AI Pentru majoritatea companiilor, inteligența artificială […]
O cursă cu taxiul costă o avere în aceste oraşe
O cursă cu taxiul costă o avere în aceste oraşe
Un raport CN Travel scoate la iveală diferențe uriașe de preț între orașele lumii pentru o cursă cu taxiul, pe o distanță de 5 kilometri. Zurich sparge recordurile. La polul opus, situația este complet diferită. Cairo ocupă primul loc în clasamentul orașelor cu cele mai mici tarife. Zurich, Paris și Luxemburg conduc clasamentul mondial al […]
Thyssenkrupp își listează divizia de nave de război TKMS la bursă
Companii
Thyssenkrupp își listează divizia de nave de război TKMS la bursă
Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS), divizia de submarine și nave de război din cadrul Thyssenkrupp, a debutat la bursă. Această mișcare marchează o nouă etapă pentru gigantul german din industria apărării, care își propune să valorifice potențialul uriaș al acestui sector în contextul unei amenințări rusești tot mai mari. Gigantul industrial Thyssenkrupp listează la bursă divizia […]