Prima pagină » SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber

SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber

SONDAJ 63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, însă nu le mai rămân bani pentru economii sau timp liber
Salariul rămâne principalul criteriu de alegere a unui nou loc de muncă în România / Foto: Playtech

Un nou sondaj realizat de PwC arată că 63% dintre români reușesc să-și plătească facturile lunare, dar aproape că nu mai au bani pentru economii sau plăceri simple, precum ieșirile recreative. Deși inflația s-a mai domolit, românii continuă să fie prudenți în cheltuieli, orientându-se tot mai mult către produse sănătoase și locale, promoții și reduceri.

63% dintre români reușesc să-și plătească toate facturile, dar rămân cu portofelul gol: realitatea dură a bugetului lunar

Potrivit sondajului global Voice of the Consumer 2025, realizat de PwC, 63% dintre români declară că își pot achita toate obligațiile lunare, însă le mai rămân foarte puțini bani pentru economii sau activități de relaxare. Cu alte cuvinte, munca acoperă necesarul, dar nu și traiul decent.

Aceste date vin pe fondul unei inflații care, deși a început să se tempereze față de nivelurile record ale anilor anteriori, rămâne principala îngrijorare a consumatorilor. Românii sunt tot mai prudenți şi vânează promoții, își fac cumpărăturile în mai multe magazine pentru a economisi și reutilizează alimentele, potrivit Ruxandrei Târlescu, lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică din cadrul PwC România.

Produsele sănătoase și locale câștigă teren, în ciuda presiunilor bugetare

Chiar dacă bugetele sunt limitate, românii devin mai atenți la alegerile alimentare. Tendința de a cumpăra produse proaspete – fructe, legume, lactate și cereale – este în creștere și depășește media altor țări din regiune. 54% dintre respondenți și-au exprimat îngrijorarea privind produsele ultraprocesate sau utilizarea pesticidelor, ceea ce se reflectă într-un consum mai conștient.

Preferința pentru produsele locale este, de asemenea, semnificativă: 53% dintre români aleg produsele românești pentru că le consideră mai sănătoase (62%) sau pentru că vor să sprijine economia locală (45%). Totuși, aproape jumătate dintre respondenți (47%) încă optează pentru produse internaționale mai ieftine, subliniind dilema constantă între sănătate și preț.

Calitate, loialitate și sustenabilitate: priorități în schimbare

Pentru mai bine de 30% dintre români, schimbarea mărcii unui produs vine din nevoia de a obține mai multă valoare pentru bani, dar și pentru a descoperi gusturi mai bune. Programele de loialitate contează: 88% spun că acestea influențează alegerea unui retailer, iar opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achizițiile viitoare (55%) sunt factorii care înclină balanța.

Deși peste 80% dintre respondenți sunt preocupați de schimbările climatice, doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente produse sustenabil. Cu toate acestea, 65% dintre români iau măsuri pentru a reduce risipa alimentară, ceea ce indică un comportament responsabil în fața presiunii ecologice.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Piețele financiare sunt profund conectate cu puzzle-urile, pariurile și jocurile. Întrebați un manager de fond speculativ și un jucător de poker cât ar trebui să parieze într-o anumită mână. Există șanse mari ca amândoi să se bazeze pe o formulă matematică numită criteriul Kelly. Întrebați un analist de acțiuni dacă Nvidia Corp. merită cumpărată și […]
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Tehnologie
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Elon Musk a negat informațiile din presă potrivit cărora producătorul său de rachete și sateliți, SpaceX, ar urmări o evaluare de 800 de miliarde de dolari printr-o vânzare de acțiuni. „Au existat multe articole care susțin că SpaceX strânge capital la o evaluare de 800 de miliarde de dolari, ceea ce nu este corect”, a […]
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Companii
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Grupul Volkswagen intenționează să investească 160 de miliarde de euro (186 de miliarde de dolari) până în 2030, a declarat Oliver Blume, CEO-ul companiei, potrivit Reuters. Decizia marchează o perioadă de austeritate în contextul în care cel mai mare producător auto european se confruntă cu o criză majoră în cele două piețe-cheie: China și Statele […]
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Anul 2025 se încheie pentru România cu cifre surprinzătoare în sectorul transportului aerian. În primele nouă luni ale anului, peste 21,45 milioane de pasageri au călătorit pe rutele interne și internaționale, cu 8,2% mai mult față de anul precedent, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. București, Cluj și Iași rămân cele mai importante […]
ANALIZĂ
Prețul telefoanelor Android va exploda în 2026. Boom-ului AI rescrie tehnologia de bază a industriei
Prețul telefoanelor Android va exploda în 2026. Boom-ului AI rescrie tehnologia de bază a industriei
Telefoanele cu camere mai bune, ecrane uriașe și stocare generoasă au crescut mereu prețurile pe piața telefoniei. Dar în 2026, un component banal – memoria – ar putea deveni principalul vinovat pentru scumpiri, avertizează analiștii. Dacă plănuiai să îți schimbi telefonul anul viitor, pregătește-te pentru o creștere masivă a prețului. Iar efectul nu lovește doar […]
ANALIZĂ
„Nimeni nu arde 6 miliarde de dolari fără convingere”: Cum a câștigat Netflix cel mai râvnit premiu al Hollywood-ului: Warner Bros. Discovery
Companii
„Nimeni nu arde 6 miliarde de dolari fără convingere”: Cum a câștigat Netflix cel mai râvnit premiu al Hollywood-ului: Warner Bros. Discovery
Gigantul Netflix a făcut o schimbare strategică de ultimă oră în noiembrie, când Warner Bros. Discovery a deschis oficial procesul de vânzare. După ce, inițial, a respins public speculațiile privind achiziția unui studio major, platforma de streaming a făcut o ofertă de nerefuzat pentru Warner, devansând parametrii financiari și politici ai rivalilor Paramount și Comcast. […]