Incidentul cu bijuteriile furate din Luvru a uimit publicul din întreaga lume. Acum situația se complică și mai mult după ce Franța a confirmat că nu va primi despăgubiri. Jafurile au vizat obiecte de valoare istorică “inestimabilă” și nu erau acoperite de asigurări private.
Hoții au pătruns în Luvru duminică, folosind un lift de mobilier pentru a ajunge la primul etaj. Au tăiat vitrinele și au sustras opt piese. Printre acestea se numără o broșă împodobită cu diamante, ce aparținea soției lui Napoleon III, împărăteasa Eugénie. De asemenea, au furat coliere și diademe. Hoții au încercat să fure și coroana împărătesei, dar au scăpat-o în fuga lor.
Poliția continuă investigațiile pentru recuperarea bijuteriilor furate, însă Ministerul Culturii din Franța a anunțat că statul nu va fi despăgubit pentru pierderile legate de obiectele cu “patrimoniu și valoare istorică inestimabilă”, scrie FT.
“Statul acționează ca propriul asigurator atunci când lucrările muzeelor naționale se află în locul lor obișnuit de conservare”, a declarat un purtător de cuvânt pentru Le Parisien. Această abordare ia în considerare costurile ridicate ale asigurării, “când rata de daune este scăzută”.
Marți seara, procurorul din Paris, Laure Beccuau, a declarat pentru RTL France că directorul Luvrului a estimat pierderea la 88 de milioane de euro.
“Această sumă este într-adevăr spectaculoasă, dar trebuie să reținem că aceasta este o pierdere economică, care nu se compară cu pierderea istorică cauzată de acest furt”, a spus ea. “Trebuie să mai spunem că cei care au luat aceste bijuterii nu vor obține 88 de milioane de euro dacă ar fi avut ideea proastă de a scoate pietrele prețioase sau de a le topi.”
Deși responsabilitatea pentru lucrările din colecția națională aparține în general statului, muzeele achiziționează asigurări atunci când obiectele sunt mutate sau împrumutate altor instituții. Valoarea asigurării este “foarte des mai mare decât valoarea de achiziție a lucrării”, a adăugat ministerul. Galeriile private, precum Fondation Louis Vuitton sau Pinault Collection, achiziționează de regulă asigurări comerciale.
“Pentru o instituție precum Luvru, este aproape imposibil să îți asiguri întreaga colecție”, a declarat Charlie Horrell, șef de artă fină la brokerul de asigurări Marsh.
Acoperirea artei fine în piața de asigurări specializate din Londra, care acoperă majoritatea riscurilor complexe la nivel mondial, totalizează aproximativ 4 miliarde de dolari. Doar colecția Luvrului ar copleși această piață. Obiecte precum “Mona Lisa” de Leonardo da Vinci sau “Marele Sfinx de la Tanis” sunt aproape imposibil de evaluat.
Responsabilitatea majorității obiectelor de la Notre-Dame, catedrala medievală incendiată în 2019, a rămas la guvernul francez. Cu toate acestea, unii contractori privați achiziționau asigurări comerciale pentru lucrările lor. Donațiile private, de aproximativ 840 de milioane de euro de la 340.000 de donatori, au acoperit costurile renovării. Acestea au evitat cheltuieli mari pentru contribuabili.
Jafurile la Luvru sunt parte dintr-un șir de furturi recente din muzee, multe implicând aur. Procurorii francezi au început urmărirea unei femei din China, pe 13 octombrie, pentru furtul a 6 kg de pepite de aur de la Muzeul de Istorie Naturală din Paris luna trecută. Obiectele proveneau din descoperiri din Bolivia, California, Urali și Australia. Suspecta a fost prinsă cu 1 kg de aur topit în Barcelona, după emiterea unui mandat internațional.
La începutul lunii, Muzeul Național din Țara Galilor a raportat dispariția bijuteriilor de aur din Epoca Bronzului. Aurul a fost furat și anul acesta de la Drents Museum din Olanda. Prețurile aurului și argintului au crescut considerabil recent. Aurul a înregistrat o creștere de peste 50% anul acesta.
Costul ridicat al metalelor ar fi putut stimula jafurile, a explicat Best-Devereux. Deoarece pietrele prețioase ar fi fost probabil tăiate înainte de a fi vândute pe piața neagră, valoarea metalelor topite ar putea depăși cea a pietrelor prețioase din bijuteriile furate.
Best-Devereux estimează că, în viitor, asiguratorii vor solicita mai multe informații de la muzee privind împrumuturile către colecțiile franceze. Aceasta include măsurile de securitate și locul unde vor fi expuse lucrările.
“Va exista o atenție mai mare asupra contractelor de împrumut”, a concluzionat ea.