Prima pagină » „Salariile la vedere?” – Noua Directivă europeană privind transparența salarială induce confuzie în rândul angajaților și companiilor

„Salariile la vedere?” – Noua Directivă europeană privind transparența salarială induce confuzie în rândul angajaților și companiilor

„Salariile la vedere?” - Noua Directivă europeană privind transparența salarială induce confuzie în rândul angajaților și companiilor
sursă foto: Economica

Odată cu noua Directivă europeană privind transparența salarială, apar tot mai multe confuzii și temeri în rândul angajaților și companiilor. Pornind de la ideea că toate salariile vor fi publice până la presupusa dispariție a bonusurilor, realitatea este diferită. Specialiștii în dreptul muncii atrag atenția asupra miturilor și explică ce înseamnă, concret, noile reguli.

Noua Directivă europeană privind transparența salarială – între mit și realitate

Unul dintre cele mai frecvente mituri este acela că angajatorii vor fi obligați să afișeze salariul exact în toate anunțurile de recrutare. Directiva europeană nu impune însă această regulă strictă.

În practică, companiile vor fi obligate să informeze candidații pe parcursul procesului de selecție. Acest lucru trebuie făcut înainte de discuția despre contract, privind nivelul inițial de remunerație sau intervalul de salarizare pentru postul respectiv. Așadar, informațiile ar trebui stabilite pe baza unor criterii obiective și neutre din punct de vedere al genului.

Astfel, un candidat are dreptul de a ști, înainte de a semna contractul, care sunt limitele de plată și condițiile generale. Însă, angajatorii păstrează flexibilitatea de a comunica aceste date la momentul discuțiilor, nu neapărat în textul anunțului.

Pot salariații să își dezvăluie salariile între ei?

Un alt mit sugerează că, odată cu aplicarea Directivei, angajații vor putea vorbi liber și oricând despre salariile lor. Directiva interzice într-adevăr clauzele de confidențialitate a remunerației, dar libertatea de a discuta nu este absolută.

Salariații pot dezvălui informații despre venitul lor doar atunci când scopul este aplicarea principiului egalității de remunerare între femei și bărbați sau între persoane aflate pe posturi echivalente.

De exemplu, doi angajați cu aceeași funcție pot discuta între ei pentru a verifica dacă există diferențe nejustificate. Însă nu este justificat ca un director financiar să își facă public salariul unui angajat junior din alt departament, dacă acest lucru nu are legătură cu principiul egalității salariale.

Transparența salarială: obligația angajatorilor de a dezvălui date salariale

Mulți cred că angajatorii vor fi obligați să arate salariile nominale ale colegilor, la cerere. Însă realitatea este alta. Directiva le oferă angajaților dreptul de a solicita informații scrise despre propriul salariu și despre nivelurile medii de remunerație, defalcate pe sexe, pentru posturi similare sau de aceeași valoare.

Datele sunt însă anonime și statistice. Nu există nicio obligație ca firma să divulge salariul concret al unui coleg sau al unei persoane anume. Astfel, protecția datelor personale rămâne garantată, iar transparența se aplică doar în sens comparativ și general.

Companiile mici – sunt sau nu afectate?

O altă idee eronată este că doar marile companii trebuie să respecte noile reguli. În realitate, toate firmele trebuie să respecte principiile de egalitate de tratament și să fie capabile să justifice criteriile de salarizare.

Directiva prevede că doar companiile cu peste 100 de angajați au obligația de a raporta periodic diferențele salariale între femei și bărbați. Însă interdicția clauzelor de confidențialitate și drepturile salariaților de a solicita informații se aplică tuturor angajatorilor. Asta, inclusiv celor cu mai puțin de 100 de angajați.

Bonusurile și beneficiile – pot fi diferențiate?

Un alt mit vehiculat este că bonusurile și beneficiile nu vor mai putea fi acordate diferențiat între angajați. Directiva nu elimină această posibilitate.

Companiile pot oferi în continuare prime, sporuri sau beneficii suplimentare. Însă, acestea trebuie să fie bazate pe criterii clare și aplicate uniform pentru posturi similare. De exemplu, două persoane cu aceeași funcție pot primi bonusuri diferite dacă există justificări obiective, precum performanța individuală sau îndeplinirea unor indicatori măsurabili.

Alte articole importante
Mișcări de trupe la conducerea Porsche: Michael Leiters preia volanul în plină criză economică
Companii
Mișcări de trupe la conducerea Porsche: Michael Leiters preia volanul în plină criză economică
Conducerea Porsche trece printr-o transformare majoră, după plecarea lui Oliver Blume. Constructorul de mașini sport a decis să aducă un manager extern, o mișcare rară în istoria sa recentă. Michael Leiters, fostul director al McLaren Automotive, este cel care va prelua frâiele mărcii de lux. El va încerca să o scoată dintr-o perioadă extrem de […]
Rușii se plâng că au rămas fără forță de muncă, după ce au murit pe capete în Ucraina
Rușii se plâng că au rămas fără forță de muncă, după ce au murit pe capete în Ucraina
Rusia se confruntă cu o criză de forță de muncă fără precedent, pe fondul pierderilor masive în Ucraina. Oficialii raportează că numărul persoanelor disponibile pentru angajare a scăzut drastic în ultimii ani, afectând toate segmentele economiei, scrie MoscowTimes. Olga Batalina, prim-vicepreședinte al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a declarat: „În ultimii cinci ani, potențialul nostru […]
Tarifele lui Trump vor costa companiile 1,2 trilioane de dolari în 2025
Tarifele lui Trump vor costa companiile 1,2 trilioane de dolari în 2025
Un nou raport S&P Global avertizează că tarifele impuse de Donald Trump vor genera costuri suplimentare uriașe pentru companii. Povara va pica pe consumatorii care vor fi afectaţi direct. Impactul estimat la care se va ajunge este de 1,2 trilioane de dolari într-un singur an. Tarifele lui Trump: un şoc economic fără precedent pentru companii […]
Micile răsfățuri care schimbă regulile. Cum redefinește Gen Z consumul de lux
Micile răsfățuri care schimbă regulile. Cum redefinește Gen Z consumul de lux
Generația Z caută micile răsfățuri care să le ofere plăcere fără a afecta bugetul. Acești consumatori preferă experiențe și produse accesibile, care să le transmită statut și bun gust, scrie BusinessInsider. Pentru ani de zile, liderii din retail și economiștii au discutat despre „lipstick effect – efectul rujului”, ideea că oamenii renunță la cumpărături mari […]
În lumea violentă a traficanților: bandele câștigă războiul împotriva drogurilor
În lumea violentă a traficanților: bandele câștigă războiul împotriva drogurilor
Producția și consumul de cocaină ating recorduri, în ciuda celor 50 de ani de război acerb împotriva drogurilor. Rețelele descentralizate de traficanți și metodele tot mai ingenioase de transport fac contrabanda globală de cocaină tot mai greu de contracarat. Nouă tone de cocaină într-un container de fructul-pasiunii Agenții vamali care au deschis niște cutii cu […]
OpenAI anunță investiții de peste un trilion $ în următorul deceniu
Companii
OpenAI anunță investiții de peste un trilion $ în următorul deceniu
Gigantul tech american OpenAI și-a anunțat intenția de a investi peste un trilion de dolari în următorul deceniu. Această strategie marchează una dintre cele mai importante inițiative financiare din istoria sectorului tehnologic, care subliniază cursa globală pentru dominația în domeniul AI. OpenAI pune la bătaie un trilion $ pentru a domina era inteligenței artificiale Compania […]