Prima pagină » Starbucks atrage interes masiv pentru vânzarea unei părți din afacerea sa din China

Starbucks atrage interes masiv pentru vânzarea unei părți din afacerea sa din China

Starbucks atrage interes masiv pentru vânzarea unei părți din afacerea sa din China
Starbucks China. Foto: Shutterstock

Starbucks, gigantul american al cafelei, a declarat că primește „un interes considerabil” pentru vânzarea unei participații în afacerea sa din China, în contextul în care compania caută un partener extern pentru a-și relansa creșterea pe această piață extrem de competitivă. CEO-ul Brian Niccol a oferit detalii în cadrul unui interviu acordat Financial Times, subliniind că Starbucks analizează posibilitatea cedării unei părți minoritare din divizia chineză, care la finalul lunii martie 2025 opera 7.758 de magazine.

„Vestea bună este că avem foarte mult interes — foarte mult interes,” a afirmat Niccol. „Oamenii văd valoarea brandului Starbucks. Văd că segmentul cafelei este în creștere. Cred că ar fi încântați să colaboreze cu noi pentru a vedea cum putem crește de la 8.000 la 20.000 de magazine.”

China, a doua cea mai mare piață pentru Starbucks

China continentală a devenit, de la intrarea Starbucks pe piață în 1999, a doua cea mai importantă piață pentru compania cu sediul în Seattle. Strategia de expansiune globală a Starbucks a fost susținută în mare măsură de creșterea consumului de cafea specializată în rândul clasei de mijloc chineze. În 2022, compania și-a propus să deschidă 9.000 de magazine pe piața chineză până în 2025.

Cu toate acestea, veniturile din China au scăzut de la un maxim de 3,7 miliarde de dolari în 2021 la 3 miliarde de dolari în 2024, în ciuda deschiderii a sute de noi locații. Concurența acerbă a brandurilor locale cu prețuri mai mici, precum Luckin Coffee și Cotti Coffee, a crescut semnificativ, iar contextul economic mai slab a generat îngrijorări privind cererea consumatorilor.

Reduceri de preț și adaptarea la piața locală

În această săptămână, Starbucks a anunțat reduceri medii de aproximativ 5 yuani (70 de cenți) pentru peste 20 de băuturi reci și pe bază de ceai, vizând astfel ceea ce compania a numit „piața non-cafea în rapidă creștere din China”. În ultimii ani, brandurile de bubble tea și ceai cu lapte au cunoscut o expansiune masivă pe piața chineză, oferind produse la prețuri începând de la un dolar.

„Strategia noastră în China este să devenim mai competitivi,” a declarat Niccol, subliniind necesitatea ajustării „arhitecturii prețurilor”, în special pentru băuturile non-cafea.

Leadership și planuri pe termen lung

Brian Niccol, care a preluat funcția de CEO în septembrie, a vorbit în cadrul unui eveniment de leadership de trei zile organizat în Las Vegas, unde au participat și 14.000 de angajați Starbucks. Molly Liu, CEO-ul Starbucks China, a fost de asemenea prezentă la acest eveniment.

Anul trecut, Starbucks a anunțat că explorează „parteneriate strategice” în China, după ce vânzările în magazinele existente au înregistrat un declin, însă detaliile au fost limitate.

Interesul investitorilor și procesul de vânzare

Surse apropiate procesului au declarat că un mix de companii chineze și globale de private equity, precum și investitori strategici, au manifestat interes pentru achiziția unei participații, deși procesul este încă în fază incipientă. Goldman Sachs conduce această inițiativă, conform unor surse apropiate.

Niccol nu a dezvăluit numele potențialilor investitori, dar a menționat că Starbucks intenționează „să parcurgă acest proces pentru a vedea dacă are sens să avem un partener”.

„Suntem flexibili în privința formei pe care o va lua acest parteneriat. Dorim să păstrăm o participație semnificativă,” a adăugat el.

În același timp, CEO-ul a subliniat că nu există grabă:

„Vom lăsa procesul să decurgă în ritmul său.”

Piața chineză rămâne un punct central pentru strategia de creștere a Starbucks, însă compania trebuie să se adapteze rapid la schimbările pieței și la competiția acerbă locală. Vânzarea unei părți din afacerea sa din China către un investitor extern ar putea oferi resursele și expertiza necesare pentru a accelera expansiunea și a-și consolida poziția pe această piață-cheie. Cu o bază de aproape 8.000 de magazine și planuri ambițioase de extindere, viitorul Starbucks în China depinde în mare măsură de succesul acestei strategii de parteneriat.

Alte articole importante
UE continuă să plătească Rusia: 33 de miliarde de euro pentru gaze lichefiate, în plină criză a războiului din Ucraina
UE continuă să plătească Rusia: 33 de miliarde de euro pentru gaze lichefiate, în plină criză a războiului din Ucraina
Deși conflictul din Ucraina a schimbat radical relațiile comerciale și geopolitice, Uniunea Europeană continuă să importe gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia în valoare de aproape 33 de miliarde de euro de la începutul războiului. Această realitate, dezvăluită de un raport recent, stârnește critici dure din partea unor politicieni europeni care cer oprirea imediată a […]
România, în topul rușinii din UE la deprivare socială și materială severă în rândul tinerilor
Analize
România, în topul rușinii din UE la deprivare socială și materială severă în rândul tinerilor
România s-a confruntat în 2024 cu una dintre cele mai ridicate rate de deprivare materială și socială în rândul tinerilor din UE, fiind depășită doar de Bulgaria. Potrivit celor mai recente date statistice, țara noastră a înregistrat un procent alarmant, situându-se mult peste media europeană. România, a doua în UE la deprivare materială și socială severă […]
Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut în luna mai. Ce piață se află în fruntea topului?
Companii
Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut în luna mai. Ce piață se află în fruntea topului?
Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au continuat trendul ascendent în luna mai, înregistrând o creștere semnificativă, comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Cea mai solidă piață a fost China, ceea ce evidențiază rolul esențial pe care aceasta îl joacă în dinamica globală a industriei auto electrice. În alte regiuni, creșterile au fost […]
Să uităm mitul renașterii industriale: fabrica produce, dar nu mai angajează
Să uităm mitul renașterii industriale: fabrica produce, dar nu mai angajează
Dacă în secolul XVIII Thomas Jefferson glorifica agricultura, ca fundament al libertății americane, iar în secolul XX fabrica devenea templul clasei muncitoare, începutul secolului XXI cere o revizuire a mitologiei muncii. Industria rămâne vitală pentru exporturi, inovație și securitate națională, dar nu mai este o coloană vertebrală pentru angajările de masă. Soluțiile reale stau astăzi […]
APIA finalizează campania de primire a cererilor de plată. Când își primesc banii fermierii?
APIA finalizează campania de primire a cererilor de plată. Când își primesc banii fermierii?
Campania de depunere a cererilor de plată prin APIA pentru anul curent se încheie astăzi, 13 iunie, cu un grad de participare de peste 98% din partea fermierilor eligibili. Începând de luni, 16 iunie, Ministerul Agriculturii va da startul plăților, într-un context în care sprijinul financiar devine tot mai important pentru stabilitatea agriculturii românești. Final […]
Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
Tehnologie
Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
Un nou sistem dezvoltat pe bază de AI de cercetători din Hong Kong promite ca noile vehicule autonome să ia decizii similar modului în care ar face-o șoferii umani, pentru a proteja mai bine pietonii și bicicliștii. După o serie de incidente recente cu taxiuri autonome, capacitatea acestora de a lua decizii etice în trafic […]