Starbucks, gigantul american al cafelei, a declarat că primește „un interes considerabil” pentru vânzarea unei participații în afacerea sa din China, în contextul în care compania caută un partener extern pentru a-și relansa creșterea pe această piață extrem de competitivă. CEO-ul Brian Niccol a oferit detalii în cadrul unui interviu acordat Financial Times, subliniind că Starbucks analizează posibilitatea cedării unei părți minoritare din divizia chineză, care la finalul lunii martie 2025 opera 7.758 de magazine.
„Vestea bună este că avem foarte mult interes — foarte mult interes,” a afirmat Niccol. „Oamenii văd valoarea brandului Starbucks. Văd că segmentul cafelei este în creștere. Cred că ar fi încântați să colaboreze cu noi pentru a vedea cum putem crește de la 8.000 la 20.000 de magazine.”
China continentală a devenit, de la intrarea Starbucks pe piață în 1999, a doua cea mai importantă piață pentru compania cu sediul în Seattle. Strategia de expansiune globală a Starbucks a fost susținută în mare măsură de creșterea consumului de cafea specializată în rândul clasei de mijloc chineze. În 2022, compania și-a propus să deschidă 9.000 de magazine pe piața chineză până în 2025.
Cu toate acestea, veniturile din China au scăzut de la un maxim de 3,7 miliarde de dolari în 2021 la 3 miliarde de dolari în 2024, în ciuda deschiderii a sute de noi locații. Concurența acerbă a brandurilor locale cu prețuri mai mici, precum Luckin Coffee și Cotti Coffee, a crescut semnificativ, iar contextul economic mai slab a generat îngrijorări privind cererea consumatorilor.
În această săptămână, Starbucks a anunțat reduceri medii de aproximativ 5 yuani (70 de cenți) pentru peste 20 de băuturi reci și pe bază de ceai, vizând astfel ceea ce compania a numit „piața non-cafea în rapidă creștere din China”. În ultimii ani, brandurile de bubble tea și ceai cu lapte au cunoscut o expansiune masivă pe piața chineză, oferind produse la prețuri începând de la un dolar.
„Strategia noastră în China este să devenim mai competitivi,” a declarat Niccol, subliniind necesitatea ajustării „arhitecturii prețurilor”, în special pentru băuturile non-cafea.
Brian Niccol, care a preluat funcția de CEO în septembrie, a vorbit în cadrul unui eveniment de leadership de trei zile organizat în Las Vegas, unde au participat și 14.000 de angajați Starbucks. Molly Liu, CEO-ul Starbucks China, a fost de asemenea prezentă la acest eveniment.
Anul trecut, Starbucks a anunțat că explorează „parteneriate strategice” în China, după ce vânzările în magazinele existente au înregistrat un declin, însă detaliile au fost limitate.
Surse apropiate procesului au declarat că un mix de companii chineze și globale de private equity, precum și investitori strategici, au manifestat interes pentru achiziția unei participații, deși procesul este încă în fază incipientă. Goldman Sachs conduce această inițiativă, conform unor surse apropiate.
Niccol nu a dezvăluit numele potențialilor investitori, dar a menționat că Starbucks intenționează „să parcurgă acest proces pentru a vedea dacă are sens să avem un partener”.
„Suntem flexibili în privința formei pe care o va lua acest parteneriat. Dorim să păstrăm o participație semnificativă,” a adăugat el.
În același timp, CEO-ul a subliniat că nu există grabă:
„Vom lăsa procesul să decurgă în ritmul său.”
Piața chineză rămâne un punct central pentru strategia de creștere a Starbucks, însă compania trebuie să se adapteze rapid la schimbările pieței și la competiția acerbă locală. Vânzarea unei părți din afacerea sa din China către un investitor extern ar putea oferi resursele și expertiza necesare pentru a accelera expansiunea și a-și consolida poziția pe această piață-cheie. Cu o bază de aproape 8.000 de magazine și planuri ambițioase de extindere, viitorul Starbucks în China depinde în mare măsură de succesul acestei strategii de parteneriat.