În ultimii ani, Tesla a surprins industria auto nu doar prin inovațiile tehnologice, ci și printr-o politică de leasing neobișnuită, care a stârnit atât entuziasm, cât și controverse. Din 2019, compania condusă de Elon Musk a impus o regulă rar întâlnită: clienții din SUA care încheiau un contract de leasing pentru Model 3 (și ulterior pentru alte modele) nu aveau dreptul să cumpere mașina la finalul contractului, așa cum se întâmplă de obicei în industrie. În schimb, Tesla a promis că aceste mașini vor fi folosite într-o viitoare rețea de „robotaxi” – o promisiune care, până astăzi, nu s-a materializat.
La o întâlnire cu investitorii din California, în aprilie 2019, Elon Musk declara ferm: „Nu aveți opțiunea de a cumpăra. Le vrem înapoi.” Tot atunci, Musk promitea că „anul viitor, cu siguranță, vom avea peste un milion de robotaxiuri pe șosele.” Realitatea a contrazis însă aceste predicții: robotaxiurile nu au apărut, iar mașinile returnate din leasing au fost, de fapt, revândute de Tesla, nu folosite pentru vreo flotă autonomă.
În loc să păstreze vehiculele returnate pentru rețeaua de robotaxiuri, Tesla a găsit o modalitate profitabilă de a le valorifica: a adăugat diverse upgrade-uri software pentru a le crește valoarea de revânzare și le-a vândut unor noi clienți, la prețuri semnificativ mai mari decât ar fi plătit un client care ar fi dorit să cumpere mașina la finalul leasingului.
„Era o metodă ușoară de a crește prețul vehiculelor second-hand”, a declarat pentru Reuters o sursă apropiată de operațiunile retail ale Tesla.
Printre upgrade-urile adăugate se numără pachetul „Full Self-Driving” (FSD), vândut separat cu până la 15.000 de dolari (acum 8.000 de dolari), sau „acceleration boost”, care costă 2.000 de dolari și oferă o accelerație sporită. Astfel, Tesla a reușit să obțină venituri suplimentare din mașinile returnate, în loc să le lase să se devalorizeze rapid în depozite.
În mod obișnuit, contractele de leasing din industria auto oferă clienților opțiunea de a cumpăra mașina la finalul contractului. De altfel, pentru majoritatea dealerilor, această opțiune este considerată un „no-brainer”, deoarece elimină necesitatea de a găsi un alt cumpărător.
„Pentru majoritatea companiilor auto, oferirea opțiunii de buyout la finalul leasingului e logică”, explică Joseph Yoon, analist la Edmunds. „Acum, când valorile Tesla second-hand scad, cel mai probabil compania a renunțat la interdicția de buyout ca să nu rămână cu mașinile pe stoc.”
Politica Tesla s-a potrivit perfect cu perioada de după pandemia COVID-19, când stocurile de mașini erau reduse, iar prețurile second-hand au explodat. Însă, pe măsură ce cererea pentru mașinile Tesla second-hand a scăzut – și pe fondul reacțiilor negative la activitatea publică a lui Elon Musk – compania a decis să revină asupra politicii.
Pe 27 noiembrie 2023, contul de pe X al Tesla North America a anunțat: „Lease buyout now available” („Cumpărarea la final de leasing este acum disponibilă”) pentru noile contracte. Website-ul Tesla a fost actualizat pentru a menționa că vehiculele în leasing „pot fi eligibile pentru cumpărare”.
Pentru unii clienți, această schimbare a venit prea târziu. Joe Mendenhall, un antreprenor din Indianapolis, povestește că la începutul și la finalul leasingului său de Model Y, angajații Tesla i-au spus că mașina trebuie returnată pentru flota de robotaxiuri. Ulterior, a aflat că mașina a fost vândută la licitație.
„Minciuni despre imposibilitatea de a-mi cumpăra mașina la finalul leasingului”, a scris el pe X. „Mașina este vândută la licitație, nu transformată în robotaxi, așa cum mi s-a spus. Aplauze lente, @elonmusk.”
Povestea cu robotaxiurile a alimentat speranțele investitorilor și a contribuit la mitul că Tesla este aproape de lansarea tehnologiei de conducere complet autonomă. Acest optimism a susținut valoarea acțiunilor Tesla, care a depășit cu mult performanțele financiare reale ale companiei și a făcut din Tesla cel mai valoros producător auto din lume.
De fiecare dată când Musk a promis că robotaxiurile vor fi lansate „anul viitor” – promisiune repetată anual din 2016 – investitorii au reacționat pozitiv. Ark Investment Management, unul dintre cei mai mari susținători ai acțiunilor Tesla, a sugerat chiar că stocul de mașini returnate din leasing ar putea fi folosit pentru a lansa rapid o rețea de ride-hailing autonom.
„Pentru a lansa rapid serviciul, ar putea folosi flota existentă de Model 3 și Model Y, inclusiv cele returnate din leasing”, arăta Ark într-o notă de cercetare.
Când Tesla a anunțat în 2019 interdicția de buyout, analiștii de la Evercore ISI au spus că această mișcare indică faptul că Tesla chiar crede că rețeaua de ride-hailing va fi viabilă în trei ani. „Puneți-ne în tabăra extrem de sceptică.”
Fostul reprezentant de vânzări Tesla, Michael Minick, a declarat pentru Reuters că știa că mașinile nu vor fi păstrate pentru robotaxiuri: „Știam că nu e adevărat”, a spus el, adăugând că Tesla nu ar fi lăsat mașinile să „stea în depozite și să-și piardă valoarea”.
Odată cu îmbătrânirea modelelor și creșterea concurenței pe piața vehiculelor electrice, mașinile Tesla au început să se devalorizeze mai rapid decât alte branduri. Potrivit CarGurus, prețurile medii de vânzare ale mașinilor Tesla second-hand au scăzut cu 7,6% în ultimul an, față de o scădere de doar 0,8% pentru alte mărci. Cybertruck a avut o scădere de 46% a prețului, iar Model Y de 14,1%.
Acest lucru a afectat și marjele de profit ale Tesla. Într-o conferință cu investitorii din ianuarie, directorul financiar Vaibhav Taneja a menționat „profitul mai mic din afacerea cu mașini second-hand” ca motiv pentru scăderea marjelor la una dintre diviziile companiei.
Unii clienți, precum Marshall Distel din Vermont, care a închiriat un Model 3 în 2023, au spus că ar fi dorit opțiunea de buyout, dar au înțeles din start că nu va fi posibil. Acum, Distel nu mai vrea să cumpere nimic de la Tesla, din cauza asocierii cu Musk, care a devenit consilier al președintelui Trump și a stârnit controverse publice. „Îmi place mașina, dar nu-mi place ce se întâmplă la vârf cu CEO-ul”, a spus Distel. „Nu vreau să mai fiu asociat cu asta.”
Politica Tesla de a interzice cumpărarea mașinilor la finalul leasingului, justificată prin promisiunea unei flote de robotaxiuri, s-a dovedit a fi mai degrabă o strategie de business decât un pas spre viitorul autonom promis. Mașinile returnate au fost revândute cu upgrade-uri software, iar mitul robotaxiului a rămas, deocamdată, doar o poveste atractivă pentru investitori. Odată cu scăderea valorii mașinilor second-hand și cu schimbările de pe piață, Tesla a revenit la politica standard din industrie, dar nu fără a lăsa în urmă clienți dezamăgiți și întrebări despre transparență și onestitate.