Prima pagină » Strategia înșelătoare a lui Elon Musk. Cum a folosit Tesla mașinile returnate din leasing pentru profit, nu pentru robotaxiuri

Strategia înșelătoare a lui Elon Musk. Cum a folosit Tesla mașinile returnate din leasing pentru profit, nu pentru robotaxiuri

Strategia înșelătoare a lui Elon Musk. Cum a folosit Tesla mașinile returnate din leasing pentru profit, nu pentru robotaxiuri
Ruinele DOGE. Haosul pe care-l lasă în urmă Elon Musk la Washington

În ultimii ani, Tesla a surprins industria auto nu doar prin inovațiile tehnologice, ci și printr-o politică de leasing neobișnuită, care a stârnit atât entuziasm, cât și controverse. Din 2019, compania condusă de Elon Musk a impus o regulă rar întâlnită: clienții din SUA care încheiau un contract de leasing pentru Model 3 (și ulterior pentru alte modele) nu aveau dreptul să cumpere mașina la finalul contractului, așa cum se întâmplă de obicei în industrie. În schimb, Tesla a promis că aceste mașini vor fi folosite într-o viitoare rețea de „robotaxi” – o promisiune care, până astăzi, nu s-a materializat.

Elon Musk: „Nu aveți opțiunea de a cumpăra”

La o întâlnire cu investitorii din California, în aprilie 2019, Elon Musk declara ferm: „Nu aveți opțiunea de a cumpăra. Le vrem înapoi.” Tot atunci, Musk promitea că „anul viitor, cu siguranță, vom avea peste un milion de robotaxiuri pe șosele.” Realitatea a contrazis însă aceste predicții: robotaxiurile nu au apărut, iar mașinile returnate din leasing au fost, de fapt, revândute de Tesla, nu folosite pentru vreo flotă autonomă.

O strategie profitabilă, dar controversată

În loc să păstreze vehiculele returnate pentru rețeaua de robotaxiuri, Tesla a găsit o modalitate profitabilă de a le valorifica: a adăugat diverse upgrade-uri software pentru a le crește valoarea de revânzare și le-a vândut unor noi clienți, la prețuri semnificativ mai mari decât ar fi plătit un client care ar fi dorit să cumpere mașina la finalul leasingului.

„Era o metodă ușoară de a crește prețul vehiculelor second-hand”, a declarat pentru Reuters o sursă apropiată de operațiunile retail ale Tesla.

Printre upgrade-urile adăugate se numără pachetul „Full Self-Driving” (FSD), vândut separat cu până la 15.000 de dolari (acum 8.000 de dolari), sau „acceleration boost”, care costă 2.000 de dolari și oferă o accelerație sporită. Astfel, Tesla a reușit să obțină venituri suplimentare din mașinile returnate, în loc să le lase să se devalorizeze rapid în depozite.

O politică diferită de restul industriei

În mod obișnuit, contractele de leasing din industria auto oferă clienților opțiunea de a cumpăra mașina la finalul contractului. De altfel, pentru majoritatea dealerilor, această opțiune este considerată un „no-brainer”, deoarece elimină necesitatea de a găsi un alt cumpărător.

„Pentru majoritatea companiilor auto, oferirea opțiunii de buyout la finalul leasingului e logică”, explică Joseph Yoon, analist la Edmunds. „Acum, când valorile Tesla second-hand scad, cel mai probabil compania a renunțat la interdicția de buyout ca să nu rămână cu mașinile pe stoc.”

De ce a funcționat interdicția

Politica Tesla s-a potrivit perfect cu perioada de după pandemia COVID-19, când stocurile de mașini erau reduse, iar prețurile second-hand au explodat. Însă, pe măsură ce cererea pentru mașinile Tesla second-hand a scăzut – și pe fondul reacțiilor negative la activitatea publică a lui Elon Musk – compania a decis să revină asupra politicii.

Pe 27 noiembrie 2023, contul de pe X al Tesla North America a anunțat: „Lease buyout now available” („Cumpărarea la final de leasing este acum disponibilă”) pentru noile contracte. Website-ul Tesla a fost actualizat pentru a menționa că vehiculele în leasing „pot fi eligibile pentru cumpărare”.

Pentru unii clienți, această schimbare a venit prea târziu. Joe Mendenhall, un antreprenor din Indianapolis, povestește că la începutul și la finalul leasingului său de Model Y, angajații Tesla i-au spus că mașina trebuie returnată pentru flota de robotaxiuri. Ulterior, a aflat că mașina a fost vândută la licitație.

„Minciuni despre imposibilitatea de a-mi cumpăra mașina la finalul leasingului”, a scris el pe X. „Mașina este vândută la licitație, nu transformată în robotaxi, așa cum mi s-a spus. Aplauze lente, @elonmusk.”

Investitori și mitul robotaxiului

Povestea cu robotaxiurile a alimentat speranțele investitorilor și a contribuit la mitul că Tesla este aproape de lansarea tehnologiei de conducere complet autonomă. Acest optimism a susținut valoarea acțiunilor Tesla, care a depășit cu mult performanțele financiare reale ale companiei și a făcut din Tesla cel mai valoros producător auto din lume.

De fiecare dată când Musk a promis că robotaxiurile vor fi lansate „anul viitor” – promisiune repetată anual din 2016 – investitorii au reacționat pozitiv. Ark Investment Management, unul dintre cei mai mari susținători ai acțiunilor Tesla, a sugerat chiar că stocul de mașini returnate din leasing ar putea fi folosit pentru a lansa rapid o rețea de ride-hailing autonom.

„Pentru a lansa rapid serviciul, ar putea folosi flota existentă de Model 3 și Model Y, inclusiv cele returnate din leasing”, arăta Ark într-o notă de cercetare.

Când Tesla a anunțat în 2019 interdicția de buyout, analiștii de la Evercore ISI au spus că această mișcare indică faptul că Tesla chiar crede că rețeaua de ride-hailing va fi viabilă în trei ani. „Puneți-ne în tabăra extrem de sceptică.”

Fostul reprezentant de vânzări Tesla, Michael Minick, a declarat pentru Reuters că știa că mașinile nu vor fi păstrate pentru robotaxiuri: „Știam că nu e adevărat”, a spus el, adăugând că Tesla nu ar fi lăsat mașinile să „stea în depozite și să-și piardă valoarea”.

Declinul valorii mașinilor Tesla second-hand

Odată cu îmbătrânirea modelelor și creșterea concurenței pe piața vehiculelor electrice, mașinile Tesla au început să se devalorizeze mai rapid decât alte branduri. Potrivit CarGurus, prețurile medii de vânzare ale mașinilor Tesla second-hand au scăzut cu 7,6% în ultimul an, față de o scădere de doar 0,8% pentru alte mărci. Cybertruck a avut o scădere de 46% a prețului, iar Model Y de 14,1%.

Acest lucru a afectat și marjele de profit ale Tesla. Într-o conferință cu investitorii din ianuarie, directorul financiar Vaibhav Taneja a menționat „profitul mai mic din afacerea cu mașini second-hand” ca motiv pentru scăderea marjelor la una dintre diviziile companiei.

Clienți dezamăgiți de Tesla și de Elon Musk

Unii clienți, precum Marshall Distel din Vermont, care a închiriat un Model 3 în 2023, au spus că ar fi dorit opțiunea de buyout, dar au înțeles din start că nu va fi posibil. Acum, Distel nu mai vrea să cumpere nimic de la Tesla, din cauza asocierii cu Musk, care a devenit consilier al președintelui Trump și a stârnit controverse publice. „Îmi place mașina, dar nu-mi place ce se întâmplă la vârf cu CEO-ul”, a spus Distel. „Nu vreau să mai fiu asociat cu asta.”

Politica Tesla de a interzice cumpărarea mașinilor la finalul leasingului, justificată prin promisiunea unei flote de robotaxiuri, s-a dovedit a fi mai degrabă o strategie de business decât un pas spre viitorul autonom promis. Mașinile returnate au fost revândute cu upgrade-uri software, iar mitul robotaxiului a rămas, deocamdată, doar o poveste atractivă pentru investitori. Odată cu scăderea valorii mașinilor second-hand și cu schimbările de pe piață, Tesla a revenit la politica standard din industrie, dar nu fără a lăsa în urmă clienți dezamăgiți și întrebări despre transparență și onestitate.

Alte articole importante
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
În timp ce milioane de vizitatori se îndreaptă anual spre Paris sau Coasta de Azur, francezii au ales drept „satul anului” pentru 2025 o așezare medievală discretă, ascunsă între dealuri verzi, unde timpul pare să curgă altfel. Saint Antoine l’Abbaye a cucerit inimile publicului prin istoria sa, atmosfera autentică și peisajele spectaculoase. Satul care a […]
Cinci resorturi care îți confiscă telefonul pentru a avea parte cu adevărat de un detox digital
Cinci resorturi care îți confiscă telefonul pentru a avea parte cu adevărat de un detox digital
Tot mai mulți turiști descoperă că vacanțele nu mai aduc liniște, ci doar o altă formă de aglomerație digitală. Notificările, camerele foto și fluxurile nesfârșite de informații transformă zilele de relaxare într-o cursă contra cronometru. Tot mai multe hoteluri și destinații renunță complet la telefoane și laptopuri și forțează vizitatorii să redescopere tăcerea, contactul autentic […]
Arta răzbunării: Margaret Atwood oferă unele soluții comice
Arta răzbunării: Margaret Atwood oferă unele soluții comice
Cultura modernă a „iertarii” și a vindecării susține că ranchiuna este toxică și că trebuie eliberată. Suntem încurajați să medităm și să le dorim numai lucruri bune chiar și celor mai cruzi. Dar ce ne facem dacă nu putem sau nu vrem să iertăm? Scriitoarea Margaret Atwood demonstrează că ranchiuna și durerea pot fi sublimate […]
Cum a reușit un tânăr care a lucrat într-un restaurant să cumpere întreaga afacere după 22 de ani
Cum a reușit un tânăr care a lucrat într-un restaurant să cumpere întreaga afacere după 22 de ani
Un adolescent care câștiga cinci dolari pe oră într-un restaurant modest de pe Coasta de Est a devenit, după două decenii, proprietarul întregii companii. Drumul nu a fost ușor. A avut de parcurs un traseu marcat de muncă intensă, asumare financiară și decizii care au schimbat destinul unui brand american. Un job de licean se […]