Dacia Spring, unul dintre cele mai ieftine modele electrice de pe piață, poate fi cumpărată într-o țară europeană pentru doar 3.900 de euro.
Această ofertă devine posibilă datorită unui program generos de subvenții acordat de stat, menit să stimuleze trecerea la mobilitatea electrică.
Foto: Dacia
Mașinile electrice continuă să fie semnificativ mai scumpe decât cele cu motoare termice. Statisticile confirmă că vânzările lor rămân modeste fără sprijin financiar din partea statului. În România, de exemplu, valoarea voucherului Rabla a fost redusă la echivalentul a 3.700 de euro. Asta face ca prețul de pornire al unui model Dacia Spring să fie de 13.150 de euro prin programul guvernamental. Prin comparație, în Italia, aceeași mașină poate fi cumpărată la prețul unei mașini second-hand, potrivit Carscoops.
Majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene oferă stimulente financiare pentru achiziția de autoturisme noi, în special pentru cele electrice (EV). Scopul este acela de a atinge obiectivele de reducere a emisiilor stabilite de Uniunea Europeană.
Într-un context în care prețurile mașinilor noi sunt tot mai ridicate și inaccesibile pentru o mare parte a populației, Italia se remarcă prin cel mai generos program de subvenționare. Astfel, guvernul de la Roma oferă un voucher în valoare de până la 11.000 de euro pentru achiziția unui EV în speranța că va impulsiona vânzările de mașini nepoluante în Peninsulă.
Bugetul total alocat de autoritățile italiene se ridică la 597 de milioane de euro, iar obiectivul este de a stimula achiziția a cel puțin 39.000 de mașini electrice până în iunie 2026. Cota de piață a vehiculelor cu emisii zero în Italia este de numai 5,2%. Spre comparație, media Uniunii Europene este de 15,8%.
Prin programul local Rabla, italienii cu venituri mici care casează un autovehicul înmatriculat înainte de 2015 pot cumpăra o Dacia Spring nouă pentru doar 3.900 de euro. Pentru a beneficia de reducerea maximă de 11.000 de euro, ei trebuie să îndeplinească mai multe condiții. În primul rând, trebuie să caseze un autovehicul Euro 5 sau mai vechi. Apoi, trebuie să locuiască într-o localitate cu peste 50.000 de locuitori. Nu în ultimul rând, trebuie să aibă un venit anual al gospodăriei sub 30.000 de euro, notează Yahoo!autos.
Familiile cu venituri de până la 40.000 de euro pot obține, totuși, o subvenție de 9.000 de euro. De asemenea, întreprinderile mici pot accesa vouchere prin care statul acoperă 30% din costul unui vehicul electric nou. Plafonul maxim în acest caz este de 20.000 de euro.
În Italia, prețul de listă al unui model Dacia Spring este de 17.900 de euro. Astfel, după aplicarea subvenției de 11.000 de euro oferite de stat și a unui discount suplimentar de 3.000 de euro oferit de Dacia în cazul casării unei mașini vechi, costul final pentru client scade la doar 3.900 de euro.
Prin contrast, în România, programul Rabla are în 2025 un buget considerabil mai mic, de aproximativ 200 de milioane de lei (cca 40 de milioane de euro). Fondurile destinate achiziției de autoturisme cu motoare termice sau hibride s-au epuizat în mai puțin de 15 minute de la deschiderea sesiunii din 30 septembrie. Bugetul pentru „electrice” a rămas, în mare parte, neutilizat.