Prima pagină » Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice
Foto: Unsplash

Stâlpii de iluminat stradal sunt transformați în unele orașe din Statele Unite în stații de încărcare pentru vehicule electrice.

Proiectul promite să extindă rapid infrastructura de încărcare, fără a fi nevoie de lucrări suplimentare costisitoare sau de spațiu urban dedicat.

Stâlpii de iluminat stradal devin stații de încărcare pentru mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Foto: Unsplash

Cercetătorii de la Universitatea Penn State au dezvoltat un sistem care permite utilizarea stâlpilor de iluminat stradal ca stații de încărcare pentru vehicule electrice (EV). Pentru a testa acest concept, aceștia au conectat 23 de unități de încărcare la stâlpii de iluminat în orașele Kansas City și Missouri. Apoi, au colectat date de la fiecare dintre stații timp de un an, potrivit Interesting Engineering.

EV-urile au costuri mai mici de alimentare și reduc emisiile de carbon. Ele rămân o opțiune viabilă doar dacă șoferii au la dispoziție metode convenabile de încărcare. Persoanele care locuiesc în zone urbane întâmpină adesea dificultăți în alimentarea mașinilor electrice. Asta, din cauza lipsei unei infrastructuri adecvată.

Pentru a rezolva această problemă, cercetătorii au identificat o soluție ingenioasă. Aceștia văd stâlpii de iluminat public ca o alternativă mai eficientă decât stațiile clasice de încărcare. Pe lângă avantajele legate de accesibilitate și comoditate, stâlpii s-au dovedit a fi și o soluție mai economică și ca bani, și ca timp.

„Motivația pentru această cercetare vine din faptul că mulți locuitori ai apartamentelor sau ai complexelor rezidențiale din zonele urbane nu au acces la prize de încărcare dedicate acasă, deoarece nu beneficiază de un garaj propriu”, a explicat Xianbiao „XB” Hu, profesor asociat de inginerie civilă și de mediu.

Inspirația din spatele proiectului

Hu spune că este un avantaj faptul că stâlpii de iluminat stradal sunt deja alimentați cu energie electrică. De obicei, ei sunt deținuți de autoritățile municipale, ceea ce îi face relativ ușor de adaptat.

„Amplasarea lor – adesea lângă parcările publice sau în zone cu trafic intens – îi face ideali pentru a deservi atât rezidenții locali, cât și vizitatorii”, a adăugat Hu.

Echipa de cercetare a adaptat stâlpii existenți astfel încât să poată funcționa ca stații de încărcare pentru EV-uri. În demersul lor au fost sprijiniți de administrația din Kansas City, organizația non-profit Metro Energy Center, furnizorii locali de energie și de National Renewable Energy Lab.

Oamenii de știință au elaborat și un cadru de dezvoltare în trei etape, bazat pe cerere, fezabilitate și beneficii. Acesta poate fi adoptat și de alte comunități pentru a-și construi propriile rețele de încărcare prin intermediul iluminatului stradal.

Importanța extinderii și a cererii

Autorii studiului au subliniat importanța scalabilității proiectului, un element esențial care conferă valoare acestui cadru. Potrivit cercetătorilor, era crucial să se creeze un sistem care să nu funcționeze doar într-un oraș, ci să poată fi implementat cu ușurință în cât mai multe comunități. Asta, pentru a stimula adoptarea vehiculelor electrice la nivel național.

Modelul de inteligență artificială utilizat a fost antrenat pe baza datelor privind utilizarea terenului, densitatea stațiilor, punctele de interes din apropiere și volumul de trafic.

„Am luat în considerare și echitatea, ceea ce în acest context înseamnă implicarea activă a comunității pentru a asigura o distribuție corectă și incluzivă a beneficiilor oferite de stațiile de încărcare integrate în stâlpii de iluminat”, a explicat Yang „Chris” Song.

Aceste stații au fost mai ieftine la instalare, deoarece s-a folosit infrastructura existentă. În plus, stațiile montate pe stâlpii de iluminat au oferit timpi mai rapizi de încărcare, deoarece erau alimentate direct din rețeaua electrică municipală. Cum unitățile de încărcare utilizau linii de curent dedicate. Practic, nu au împărțit energia cu alte vehicule, așa cum se întâmplă la stațiile comerciale clasice.

Pe lângă beneficiile economice, aceste puncte de încărcare contribuie și la protejarea mediului. Cum? Prin reducerea consumului de benzină și a emisiilor de gaze cu efect de seră. Și asta, mai ales că au fost instalate în locuri unde mașinile sunt deja parcate. Cercetătorii intenționează să utilizeze date socio-economice și informații meteorologice pentru a îmbunătăți cadrul și modelele lor în etapele următoare ale proiectului.

Alte articole importante
Dacia, în pericol în 2026? Sindicaliștii trag un semnal de alarmă
Companii
Dacia, în pericol în 2026? Sindicaliștii trag un semnal de alarmă
Sindicaliștii Dacia avertizează că reducerea producției anunțată pentru 2026 ar putea declanșa un val de probleme economice și sociale. Aceștia spun că diminuarea ritmului de fabricație riscă să afecteze locurile de muncă, investițiile și stabilitatea uneia dintre cele mai importante ramuri industriale ale României. Sindicaliștii Dacia cer explicații pentru scăderea producției începând cu ianuarie 2026 […]
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Tehnologie
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Numărul de centre de date din România este în continuă creștere, pe fondul dezvoltării puternice a sectorului IT. Deși nu ne aflăm în topul mondial, România ocupă totuși un loc important în clasamentele globale, datorită infrastructurii competitive și interesului tot mai mare pentru investiții în acest domeniu. România se află pe locul 29 în lume […]
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA au anunțat că vor anula taxele vamale aplicate anumitor produse agricole importate din Brazilia pentru a proteja producătorii interni. Măsura afectează exporturile braziliene și ar putea avea implicații semnificative asupra comerțului bilateral și prețurilor la nivel global. SUA renunță la taxele aplicate produselor agricole din Brazilia Guvernul american a decis să elimine taxele vamale […]
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis şedinţa de tranzacţionare în scădere puternică, cu corecţii de până la 5% pe acţiunile blue-chip. Valul de vânzări de pe Wall Street şi tensiunile care au afectat bursele europene s-au propagat rapid şi pe piaţa locală, accentuând presiunea asupra investitorilor. Şoc la deschidere pe BVB: scăderi de până […]
ANALIZĂ
Europa riscă să piardă războiul cu China pe piața PHEV-urilor
Companii
Europa riscă să piardă războiul cu China pe piața PHEV-urilor
Europa se află într-un moment critic în războiul de la distanță cu China pe piața vehiculelor hibride plug-in (PHEV).. Dacă nu va accelera investițiile și inovarea, producătorii auto de pe continent riscă să piardă și mai mult teren într-un segment de piață strategic ce va defini mobilitatea viitorului. Europa sub presiune: China câștigă tot mai […]
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Companii
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Conform unui studiu EY, denumit „Entrepreneurship Barometer”, 60% dintre antreprenorii români intenționează să investească în inovație. Această tendință reflectă spiritul antreprenorial activ și interesul pentru tehnologii și soluții care să susțină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor. Pe de altă parte, evidențiază o dorință puternică de adaptare la schimbările pieței și de creștere a competitivității. Studiu EY: […]