Prima pagină » Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice
Foto: Unsplash

Stâlpii de iluminat stradal sunt transformați în unele orașe din Statele Unite în stații de încărcare pentru vehicule electrice.

Proiectul promite să extindă rapid infrastructura de încărcare, fără a fi nevoie de lucrări suplimentare costisitoare sau de spațiu urban dedicat.

Stâlpii de iluminat stradal devin stații de încărcare pentru mașinile electrice

Revoluție pe străzi: stâlpii de iluminat încarcă mașinile electrice

Foto: Unsplash

Cercetătorii de la Universitatea Penn State au dezvoltat un sistem care permite utilizarea stâlpilor de iluminat stradal ca stații de încărcare pentru vehicule electrice (EV). Pentru a testa acest concept, aceștia au conectat 23 de unități de încărcare la stâlpii de iluminat în orașele Kansas City și Missouri. Apoi, au colectat date de la fiecare dintre stații timp de un an, potrivit Interesting Engineering.

EV-urile au costuri mai mici de alimentare și reduc emisiile de carbon. Ele rămân o opțiune viabilă doar dacă șoferii au la dispoziție metode convenabile de încărcare. Persoanele care locuiesc în zone urbane întâmpină adesea dificultăți în alimentarea mașinilor electrice. Asta, din cauza lipsei unei infrastructuri adecvată.

Pentru a rezolva această problemă, cercetătorii au identificat o soluție ingenioasă. Aceștia văd stâlpii de iluminat public ca o alternativă mai eficientă decât stațiile clasice de încărcare. Pe lângă avantajele legate de accesibilitate și comoditate, stâlpii s-au dovedit a fi și o soluție mai economică și ca bani, și ca timp.

„Motivația pentru această cercetare vine din faptul că mulți locuitori ai apartamentelor sau ai complexelor rezidențiale din zonele urbane nu au acces la prize de încărcare dedicate acasă, deoarece nu beneficiază de un garaj propriu”, a explicat Xianbiao „XB” Hu, profesor asociat de inginerie civilă și de mediu.

Inspirația din spatele proiectului

Hu spune că este un avantaj faptul că stâlpii de iluminat stradal sunt deja alimentați cu energie electrică. De obicei, ei sunt deținuți de autoritățile municipale, ceea ce îi face relativ ușor de adaptat.

„Amplasarea lor – adesea lângă parcările publice sau în zone cu trafic intens – îi face ideali pentru a deservi atât rezidenții locali, cât și vizitatorii”, a adăugat Hu.

Echipa de cercetare a adaptat stâlpii existenți astfel încât să poată funcționa ca stații de încărcare pentru EV-uri. În demersul lor au fost sprijiniți de administrația din Kansas City, organizația non-profit Metro Energy Center, furnizorii locali de energie și de National Renewable Energy Lab.

Oamenii de știință au elaborat și un cadru de dezvoltare în trei etape, bazat pe cerere, fezabilitate și beneficii. Acesta poate fi adoptat și de alte comunități pentru a-și construi propriile rețele de încărcare prin intermediul iluminatului stradal.

Importanța extinderii și a cererii

Autorii studiului au subliniat importanța scalabilității proiectului, un element esențial care conferă valoare acestui cadru. Potrivit cercetătorilor, era crucial să se creeze un sistem care să nu funcționeze doar într-un oraș, ci să poată fi implementat cu ușurință în cât mai multe comunități. Asta, pentru a stimula adoptarea vehiculelor electrice la nivel național.

Modelul de inteligență artificială utilizat a fost antrenat pe baza datelor privind utilizarea terenului, densitatea stațiilor, punctele de interes din apropiere și volumul de trafic.

„Am luat în considerare și echitatea, ceea ce în acest context înseamnă implicarea activă a comunității pentru a asigura o distribuție corectă și incluzivă a beneficiilor oferite de stațiile de încărcare integrate în stâlpii de iluminat”, a explicat Yang „Chris” Song.

Aceste stații au fost mai ieftine la instalare, deoarece s-a folosit infrastructura existentă. În plus, stațiile montate pe stâlpii de iluminat au oferit timpi mai rapizi de încărcare, deoarece erau alimentate direct din rețeaua electrică municipală. Cum unitățile de încărcare utilizau linii de curent dedicate. Practic, nu au împărțit energia cu alte vehicule, așa cum se întâmplă la stațiile comerciale clasice.

Pe lângă beneficiile economice, aceste puncte de încărcare contribuie și la protejarea mediului. Cum? Prin reducerea consumului de benzină și a emisiilor de gaze cu efect de seră. Și asta, mai ales că au fost instalate în locuri unde mașinile sunt deja parcate. Cercetătorii intenționează să utilizeze date socio-economice și informații meteorologice pentru a îmbunătăți cadrul și modelele lor în etapele următoare ale proiectului.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Mii de companii și-au suspendat activitatea în primele 8 luni din 2025. Capitala și Clujul conduc topul ONRC
Mii de companii și-au suspendat activitatea în primele 8 luni din 2025. Capitala și Clujul conduc topul ONRC
Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea în primele opt luni din 2025 a urcat la 13.251, potrivit datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Creșterea este de 7,31% față de aceeași perioadă a anului trecut. Acest lucru arată că mediul de afaceri traversează o etapă de ajustări și precauție. Firmele care și-au suspendat […]
Țările unde oamenii merg cel mai des la dentist. România, la coada clasamentului
Analize
Țările unde oamenii merg cel mai des la dentist. România, la coada clasamentului
România se află pe penultimul loc în topul țărilor în funcție de frecvența cu care oamenii merg la dentist. Datele OECD pentru anul 2023, actualizate în 2024, arată un contrast foarte mare între români și alte națiuni în ceea ce privește frecvența vizitelor stomatologice. Țările unde oamenii merg cel mai des la dentist Olanda conduce […]
ANALIZĂ
Titlurile FIDELIS 2025: Statul oferă dobânzi record la a noua ediție, ce se va derula între 10 și 17 octombrie
Analize
Titlurile FIDELIS 2025: Statul oferă dobânzi record la a noua ediție, ce se va derula între 10 și 17 octombrie
Titlurile FIDELIS din cadrul celei de-a noua ediții, care se va desfășura între 10 și 17 octombrie, oferă dobânzi remarcabile celor care vor să economisească în siguranță. Ministerul Finanțelor a comunicat că dobânzile pot ajunge până la 8,20% pentru emisiunile în lei și până la 6,50% pentru cele denominate în euro. Aceste condiții fac din […]
Europa își lansează noua strategie pentru inteligența artificială
Europa își lansează noua strategie pentru inteligența artificială
Uniunea Europeană își lansează, marți, noua strategie pentru inteligența artificială, vizând reducerea dependenței tehnologice de SUA și China. Creșterea competitivității industriale și securizarea infrastructurilor critice Bruxelles consideră esențială promovarea platformelor europene de inteligență artificială, pentru a limita dependența de furnizori străini și pentru a spori reziliența economică. Potrivit unui document preliminar, consultat de Financial Times, […]
Jocuri video de 55 de miliarde de dolari în Arabia Saudită
Jocuri video de 55 de miliarde de dolari în Arabia Saudită
Achiziția record a companiei Electronic Arts de către un consorțiu condus de Arabia Saudită marchează cel mai mare leveraged buy-out din istorie și deschide noi întrebări despre influența geopolitică în industria globală a jocurilor video. Prințul moștenitor al Arabiei Saudite, promovează sportul și gamingul Arabia Saudită își continuă strategia de diversificare economică și de repoziționare […]
Edinburgh introduce prima taxă de vizitare din Scoția. Cât vor plăti turiștii din 2026
Edinburgh introduce prima taxă de vizitare din Scoția. Cât vor plăti turiștii din 2026
Edinburgh devine prima destinație din țară care introduce oficial o taxă de vizitare. Începând cu iulie 2026, toți turiștii care se cazează în capiala Scoţiei vor plăti o suprataxă de 5% la nota de plată, indiferent de tipul de cazare ales. Cum va funcționa noua taxă de vizitare a orașului Edinburgh Autoritățile din Edinburgh au […]