Eliminarea subvențiilor fiscale pentru vehiculele electrice (EV) a generat neliniște în rândul producătorilor și dealerilor din SUA.
Fără sprijinul de 7.500 de dolari oferit până acum cumpărătorilor, experții avertizează că piața EV-urilor ar putea suferi un declin abrupt în perioada următoare.
Foto: Shutterstock
Directorii marilor companii auto din SUA se pregătesc pentru o prăbușire a vânzărilor de vehicule electrice, după ce stimulentul fiscal de 7.500 de dolari a fost eliminat la finalul lunii septembrie. Jim Farley, CEO-ul Ford, a descris situația drept o „schimbare radicală”. La rândul său, Christian Meunier, președintele Nissan Americas, a avertizat că piața EV-urilor riscă să se prăbușească complet, transmite Reuters.
Șeful Ford a estimat că, în următoarea lună, vânzările de vehicule complet electrice ar putea coborî la doar 5% din totalul pieței auto americane. Asta ar însemna aproape jumătate față de nivelul atins în august. Cifrele reflectă o situație paradoxală. Pe de-o parte, luna trecută a fost marcată de un record al livrărilor, în condițiile în care cumpărătorii s-au grăbit să profite de ultima lună cu credit fiscal. Pe de altă parte, expirarea acestui avantaj lasă piața fără un stimulent cheie.
Între timp, Nissan continuă să mizeze pe modelul Leaf EV reproiectat. Totuși, reprezentanții companiei recunosc că se așteaptă la o concurență tot mai dură.
„Piața vehiculelor electrice se va prăbuși în octombrie. Concurența va fi extrem de brutală, având în vedere că producătorii au stocuri masive de EV-uri nevândute”, a subliniat Meunier.
Expirarea creditului fiscal a fost stabilită printr-un proiect de lege privind reducerea impozitelor și cheltuielilor. Documentul, care a fost semnat de președintele Donald Trump în iulie, a fixat termenul limită pentru 30 septembrie.
În plus, administrația de la Casa Albă a adoptat măsuri suplimentare ce pot descuraja trecerea la mobilitatea electrică. Acestea includ suspendarea amenzilor aplicate constructorilor auto pentru depășirea normelor de eficiență a consumului de combustibil.
Statele Unite erau deja în urma altor piețe auto majore în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice. În China, care este lider mondial la acest capitol, vânzările de EV-uri și hibride plug-in au depășit 40% din totalul pieței auto în ultimele luni. Pe piața din SUA, chiar și cu sprijin fiscal, creșterea vânzărilor a încetinit semnificativ în ultimii doi ani.
Unii dealeri se tem că vor rămâne cu stocuri întregi de vehicule electrice nevândute. Scott Kunes, director operațional al unui grup de dealeri , a declarat că firma sa va comanda mai puține mașini electrice în viitor. Asta, până când va deveni clar dacă cererea consumatorilor se va menține fără sprijin fiscal. Giganții General Motors și Ford încearcă să reducă impactul acestei schimbări prin diverse oferte de leasing. Acestea includ temporar valoarea creditului fiscal, oferind astfel cumpărătorilor posibilitatea de a beneficia indirect de reducere.
Creditul fiscal de 7.500 de dolari a fost introdus în 2008 cu scopul de a sprijini tranziția către mobilitatea electrică. Legea privind reducerea inflației, care a fost adoptată în 2022, l-a extins, însă a introdus criterii stricte. Astfel, erau eligibile doar vehiculele electrice asamblate în SUA și cu un anumit procent de baterii și de materiale provenite din surse interne.
Cu toate acestea, odată cu expirarea creditului fiscal, analiștii avertizează că piața americană a EV-urilor riscă să intre într-o perioadă de stagnare. În același timp, concurența dintre producători va deveni și mai intensă, pe fondul unor stocuri mari și al unui apetit de cumpărare redus.