Mogulii media au remodelat peisajul mass-media din România în ultimele decenii. Acești actori influenți au construit imperii media cu o puternică prezență în industrie. Deși mulți dintre ei sunt foarte discreți, impactul lor se reflectă în întreaga țară.
În perioada comunistă, canalele oficiale de informare erau limitate la televiziunea și radioul național. După 1989, odată cu schimbările sociale, pe piață au apărut multe posturi de televiziune și radio. De-a lungul anilor, mulți antreprenori din industrie au reușit să crească companii influente în media românească.
Printre cei mai cunoscuți moguli media, Adrian Sârbu ocupă poziția a patra. El a fost fondatorul trustului Media Pro, care a operat canale ca Pro TV, Acasă TV, MTV și Sport.ro. A deținut și ziare precum Gândul și Ziarul Financiar. În urma unor scandaluri, mai ales cele fiscale, Adrian Sârbu a pierdut controlul asupra acestor branduri. Averea sa se ridică acum la sub cinci milioane de euro.
Frații Micula sunt pe locul trei, cu o avere estimată la 80 de milioane de euro. Ei sunt proprietarii unor branduri cunoscute ca Izvorul Minunilor, Frutti Fresh și Adria. Prin grupul European Drinks, ei dețin și trustul Centrul Național Media. Hierarhia lor include canale precum Național TV, Favorit TV, M24, Național FM și ziarul Realitatea Românească, conform unei analize.
Familia Voiculescu locuiește pe locul doi în clasamentul celor mai influenți moguli media. Antena TV Group este partea lor, cu posturi importante ca Antena1, Antena Stars, Happy Channel și ZuTV. Ei dețin, de asemenea, platforma online Antena Play și Radio Zu. Acest imperiu este condus în prezent de fiicele lui Dan Voiculescu. Averea lor este estimată la aproximativ 150 de milioane de euro.
Primul loc în topul celor mai bogați moguli media este ocupat de Zoltan Teszari. Acesta conduce Digi RCS & RDS, lider în servicii de televiziune, internet fix și telefonie. Grupul său deține numeroase canale media, inclusiv Digi24, Digi Sport, Digi Life, UTV, Hit Music Channel și Digi 4K. Mai sunt incluse Digi FM, ProFM, Dance FM și Digi24 FM. Averea lui Teszari este estimată la 380 de milioane de euro.
Deși este extrem de discret, Zoltan Teszari este cel mai influent mogul media din România. Controlul companiei sale în domeniul telecomunicațiilor și al mass-media este clar decisiv. Acest contrast între discreție și putere evidențiază particularitățile leadershipului în sectorul media românesc.
Mogulii media au avut un impact major asupra industriei de profil. Construcția imperiilor media a contribuit la diversificarea ofertei și la dinamizarea fluxului informațional. Acești lideri au modelat peisajul mass-media și continuă să influențeze semnificativ domeniul în România.