În plin sezon de vacanțe, pasagerii care vor să evite haosul de pe aeroporturi au acum un ghid esențial. Un nou clasament internațional dezvăluie topul celor eficiente și prietenoase aeroporturi din Europa, pe baza punctualității, satisfacției pasagerilor și calității serviciilor.
Potrivit unui raport publicat de AirHelp, Norvegia se clasează în fruntea topului european privind calitatea aeroporturilor. Aeroportul Bergen Flesland este liderul incontestabil din Europa, ocupând locul 9 la nivel global într-o analiză ce a evaluat 250 de aeroporturi din 68 de țări. Printre criteriile analizate au fost punctualitatea zborurilor, satisfacția generală a pasagerilor și calitatea serviciilor precum restaurantele și magazinele.
Alături de Bergen, și alte aeroporturi nordice s-au remarcat: Bodø (locul 23), Oslo Gardermoen (28) și Reykjavik Keflavík din Islanda (30). Aceste aeroporturi regionale din Scandinavia oferă o experiență de călătorie mult mai liniștită decât marile noduri de transport din Europa de Vest, cu timpi de așteptare mai mici și o atenție mai mare pentru confortul pasagerilor.
Clasamentul, calculat pe baza a peste 13.500 de recenzii și date colectate din perioada 1 iunie 2024 – 31 mai 2025, subliniază că aeroporturile mici, dar bine organizate, pot oferi servicii mult peste așteptări. În cazul Norvegiei, investițiile în tehnologie, infrastructură și formarea personalului se reflectă direct în satisfacția călătorilor.
De partea opusă a clasamentului se află aeroporturile din Franța și Regatul Unit, care au obținut scoruri mult sub media europeană. Paris Charles de Gaulle, unul dintre cele mai importante hub-uri aeriene din Europa, a fost penalizat sever pentru frecvența întârzierilor și lipsa de satisfacție a pasagerilor, ocupând abia locul 181 din 250.
Londra Gatwick a fost chiar mai jos în clasament – locul 235 – primind note mici la toate categoriile. Potrivit AirHelp, grevele repetate ale controlorilor de trafic aerian, infrastructura învechită și lipsa comunicării eficiente cu pasagerii au afectat semnificativ performanța acestor aeroporturi.
Singurul aeroport francez care a ieșit onorabil din analiză a fost Toulouse-Blagnac, aflat pe locul 101 la nivel mondial. Acesta a fost totuși lider național pentru al doilea an consecutiv, cu scoruri bune la punctualitate și satisfacție, dar cu punctaje slabe pentru restaurante și opțiuni de cumpărături.
Cel mai slab aeroport european din clasament este Rodos Diagoras, din Grecia, care a obținut un scor general de doar 6,05. Cu o punctualitate de doar 58% și un feedback negativ pe linie, aeroportul s-a plasat pe penultimul loc la nivel global – chiar înaintea aeroportului Tunis Carthage, ultimul clasat.
Deși sezonul turistic atrage milioane de călători în destinații ca Grecia, lipsa investițiilor în infrastructură și capacitatea redusă de a gestiona volume mari de pasageri compromit grav calitatea serviciilor. Aceste aeroporturi riscă să afecteze nu doar imaginea țării, ci și experiența generală a turiștilor.
În mod surprinzător, unele aeroporturi cu scoruri mediocre în clasamentul general au obținut note foarte bune la anumite categorii. Aeroportul din Luxemburg, de exemplu, a primit 9,0 puncte la capitolul satisfacția clienților, iar Amsterdam Schiphol a fost lider european la mâncare și băuturi, cu un scor de 8,3.