În dimineața zilei de 24 februarie 2022, scrie BBC, într-un moment în care bombele explodau pe străzile Kievului, o altă echipă își purta propria bătălie, pe un front la fel de important: cel digital. Oleksandr Bornyakov, ministru adjunct al Transformării Digitale din Ucraina, își amintește că a traversat Capitala sub gloanțe pentru a continua, dintr-un loc sigur, lucrul la una dintre cele mai ambițioase inițiative de e-guvernare din lume: aplicația Diia. Devine Ucraina „un stat digital, ghidat de inteligență artificială”?
Lansată în 2019, Diia („acțiune” – în ucraineană) a devenit rapid coloana vertebrală digitală a administrației ucrainene. Platfoma le permite cetățenilor să aibă acces la documente esențiale, precum permise auto, certificate de căsătorie, acte de proprietate, asigurări sau chiar licențe port-armă – totul de pe telefonul mobil. Astăzi, aplicația oferă 40 de servicii publice și 30 de documente digitale, în timp ce un portal online asociat adaugă alte 130 de servicii, disponibile pentru cetățeni și companii. Cu peste 22,7 milioane de utilizatori, Diia este un exemplu de transformare digitală accelerată, într-un context imposibil, scrie BBC.
Cum a reușit Ucraina să implementeze un astfel de sistem, în ciuda crizelor majore succesive, respectiv criza sanitară și, mai apoi, invazia rusă? Răspunsul stă, parțial, în ecosistemul IT matur dezvoltat în ultimele două decenii. Cu aproximativ 300.000 de programatori activi, Ucraina a devenit un hub regional pentru outsourcing de software, iar costurile reduse față de piețele occidentale au permis dezvoltarea aplicației Diia cu un buget estimat între 5 și 10 milioane de dolari – de zece ori mai mic decât ar fi necesitat un proiect similar în Marea Britanie, potrivit estimărilor lui Bornyakov.
Infrastructura umană, precizează sursa citată, a fost completată de o infrastructură digitală inteligentă. Ucraina a creat un sistem de exchange de date interinstituțional, inspirat de cel estonian, care permite fluxuri rapide de informații între registrele statului. Acest lucru reduce birocrația pentru cetățeni și elimină redundanțele din sistem.
Foto: Shutterstock
Transformarea digitală nu doar că a supraviețuit războiului, ci a fost și adaptată nevoilor acestuia. Ucrainenii pot folosi Diia pentru a raporta mișcările trupelor ruse, pentru a depune cereri de despăgubire în cazul distrugerii proprietăților, dar și pentru a vota reprezentantul național la Eurovision.
„Am introdus circa 15 servicii noi, legate de război”, spune Bornyakov.
Urgența generată de invazie i-a permis guvernului să depășească barierele birocratice tradiționale și să adopte un model de guvernare agil, axat pe livrarea rapidă a serviciilor.
Următorul pas în evoluția Diia este integrarea AI. Ministerul Transformării Digitale lucrează la dezvoltarea unor asistenți virtuali care urmează să ghideze utilizatorii prin labirintul administrativ, reducând și mai mult interacțiunea umană și timpii de procesare.
Totuși, experții avertizează că AI-ul nu este o soluție miraculoasă.
„Este ca un Ferrari – poate face lucruri uimitoare, dar ai nevoie de un drum bun. Nu poți merge cu un Ferrari pe un drum de pământ”, avertizează profesorul David Eaves de la University College London, specialist în guvernare digitală.
În timp ce multe state europene se luptă cu digitalizarea lentă a serviciilor publice, Ucraina se afirmă ca un lider global în e-guvernare, într-un context în care războiul a devenit catalizatorul schimbării. Modelul Diia ar putea deveni, pe termen lung, nu doar un simbol al rezilienței, ci și un etalon pentru transformarea administrației publice în era AI, mai scrie sursa citată.