În plin val de tensiuni geopolitice și creștere accelerată a bugetelor de apărare în Europa, un startup slovac vine cu o inovație care ar putea redefini eficiența dronelor militare. InoBat, cunoscut anterior pentru bateriile destinate vehiculelor electrice, lansează oficial E10, o baterie ultraperformantă pentru drone militare și care promite autonomie cu 60% mai mare și încărcare rapidă în doar 15 minute.
Startup-ul slovac InoBat a anunțat luni că își va extinde activitatea în industria de apărare și lansează prima sa baterie dedicată dronelor și sistemelor aeriene fără pilot. Noua baterie, numită E10, va intra în producție începând din septembrie și este deja în centrul unor colaborări timpurii cu producători europeni de drone, potrivit CEO-ului Marian Bocek, citat de Reuters.
„Ne adresăm companiilor care au nevoie de o soluție europeană de baterii, cu specificații tehnice superioare”,a spus Bocek. Această schimbare de direcție vine pe fondul apelurilor repetate ale președintelui american Donald Trump, care a cerut Europei să își asume responsabilitatea pentru propria apărare. În acest context, continentul a accelerat producția de radare, tancuri și sisteme militare, iar unele fabrici auto se transformă acum în uzine de echipamente de război.
E10 nu este o baterie obișnuită. Conform specificațiilor furnizate de InoBat, celula poate fi încărcată în mai puțin de 15 minute, oferă cu 40% mai multă capacitate de transport și asigură cu 60% mai mult timp de zbor față de bateriile standard existente în prezent pe piață. Aceste caracteristici o fac ideală pentru utilizarea în aplicații tactice și misiuni critice, unde autonomia, viteza și fiabilitatea fac diferența între succes și eșec.
Bocek susține că această mișcare este o „evoluție naturală” a companiei, impulsionată de cererea tot mai mare pentru baterii produse în Europa, în special în domeniul apărării și al dronelor industriale. InoBat își propune astfel să devină un actor strategic în lanțul de aprovizionare militară al UE, într-un moment în care dependența de tehnologiile extra-europene devine din ce în ce mai problematică.
Până în prezent, InoBat a atras peste 400 de milioane de euro în finanțare, inclusiv 100 de milioane anunțate în decembrie 2024. Un detaliu remarcat este compania chineză Gotion, unul dintre giganții bateriilor EV, care deține un pachet de 10% din InoBat. Totuși, conducerea startup-ului slovac a ținut să precizeze că proiectul pentru drone nu are nicio legătură cu această colaborare și respectă în totalitate cerințele NATO privind lanțul de aprovizionare.
InoBat și Gotion lucrează împreună într-un joint venture separat, programat să înceapă producția de baterii pentru vehicule electrice Volkswagen în 2027. Dar pentru segmentul de apărare, compania slovacă merge pe cont propriu și cu multă ambiție.