Conducerea Porsche trece printr-o transformare majoră, după plecarea lui Oliver Blume. Constructorul de mașini sport a decis să aducă un manager extern, o mișcare rară în istoria sa recentă. Michael Leiters, fostul director al McLaren Automotive, este cel care va prelua frâiele mărcii de lux. El va încerca să o scoată dintr-o perioadă extrem de dificilă, scrie Spiegel.
Oliver Blume a apărut pentru ultima dată în postura de lider al Porsche, în hala aflată în construcție la uzina din Leipzig. Pe perete se afla proiectat un uriaș vortex, simbolizând ceea ce Blume a numit „furtuna perfectă” în care se află compania. Porsche i-a adunat acolo pe cei mai mari dealeri ai săi din lume pentru a explica situația complicată. Vânzările scad vertiginos în China, taxele impuse de Donald Trump afectează exporturile, iar trecerea la mașinile electrice provoacă pierderi de miliarde în bugetele grupului din Stuttgart-Zuffenhausen.
Blume nu va mai fi cel care conduce compania din acest „furtuni”. Începând de anul viitor, posibil chiar din ianuarie, Michael Leiters va deveni noul șef al constructorului german. În acest timp, Blume se va concentra exclusiv asupra poziției sale de director general al grupului Volkswagen, care deține majoritatea acțiunilor Porsche. Din septembrie 2022, Blume deținea ambele funcții simultan.
Michael Leiters a condus anterior McLaren Automotive, divizia de autoturisme a companiei de Formula 1. În aprilie, el a părăsit grupul britanic după preluarea de către fondul suveran al Abu Dhabi, CYVN. Numirea unui director care vine din afara conglomeratului Volkswagen nu s-a mai întâmplat la Porsche din 1990. Leiters este considerat un expert în automobile sport, cu o legătură veche cu marca din Zuffenhausen. El a părăsit Porsche la sfârșitul anului 2013. Anterior, a lucrat ca asistent al legendarului președinte al consiliului de administrație, Wendelin Wiedeking.
Cei doi, Oliver Blume și Michael Leiters, s-au intersectat doar un an în cadrul Porsche. Blume a venit în 2013 ca director de producție, iar Leiters era atunci responsabil de gama SUV-ului Cayenne. În 2014, Leiters a devenit director tehnic la Ferrari. Un an mai târziu, Blume a fost numit CEO al Porsche. Potrivit unor surse, Blume îl apreciază pe Leiters din punct de vedere profesional. Când Audi a analizat posibilitatea de a intra în Formula 1 prin achiziția McLaren, cei doi au reluat legătura.
Numirea lui Leiters este rezultatul unei negocieri delicate între dorințele lui Blume și cerințele puternicei familii Porsche, acționarul majoritar. Blume își dorea un succesor tânăr, capabil să conducă marca pentru cel puțin un deceniu și loial structurii Volkswagen. Familia condusă de patriarhul Wolfgang Porsche insista însă pentru o alegere externă. Se căuta o figură capabilă să redea companiei stabilitatea de odinioară. Modelul invocat a fost Wendelin Wiedeking, care a transformat Porsche, în anii ’90, dintr-un constructor aproape falimentar într-o mașinărie de profit. Wiedeking este și astăzi un consilier apropiat al lui Wolfgang Porsche.
Spre deosebire de Blume, Michael Leiters nu va face parte din consiliul de administrație al grupului Volkswagen, conform informațiilor publicate de Spiegel. În timp ce Blume, ca șef al Porsche și apoi al întregului grup, reprezenta mărcile sport și de lux în cadrul consiliului, această responsabilitate va reveni de acum întregii conduceri a Volkswagen.
Preluarea funcției de către Michael Leiters marchează începutul unei noi ere pentru forța de conducere din cadrul Porsche. Misiunea sa va fi dificilă: relansarea mărcii într-un moment în care industria auto se transformă radical, iar competiția globală se intensifică. Totodată, Leiters trebuie să găsească un echilibru între a răspunde cerințelor acționarilor și a readuce compania pe traiectoria creșterii, într-un climat economic tensionat.