Gigantul auto german, Mercedes-Benz, a lansat unul dintre cele mai generoase programe de plecări voluntare din istoria industriei. Zeci de mii de angajați au primit oferta, iar mii au acceptat deja. Programul a debutat în aprilie 2024 și va rămâne valabil până la sfârșitul lui martie 2026.
Mercedes-Benz a declanșat un program de restructurare. Acest program este menit să reducă costurile și să pregătească trecerea către o industrie auto dominată de mașini electrice. Producătorul german oferă pachete de plecări voluntare de până la 500.000 de euro pentru angajații dispuși să își înceteze contractele de muncă.
Potrivit publicației Handelsblatt, compania a trimis deja oferte către 40.000 de angajați. 4.000 dintre aceștia au acceptat în primele luni. Chiar dacă numărul oamenilor au acceptat deja oferta care reprezintă atractivitatea programului, presiunea uriașă cu care se confruntă grupul auto este în creștere.
Decizia vine în contextul în care Mercedes-Benz vrea să reducă cu 5 miliarde de euro costurile până în 2027. Asta fără a recurge la concedieri forțate. În Germania, angajații beneficiază de protecție împotriva concedierilor colective până la finalul anului 2034. De aceea, singura cale de reducere a numărului de posturi este prin stimulente financiare excepțional de mari.
Programul denumit „Next Level Performance” se adresează în special angajaților din departamentele administrative, IT și din așa-numitele „zone intermediare”. Aceștia nu participă direct la procesul de producție, dar reprezintă o parte importantă a structurii organizaționale.
Pachetele compensatorii sunt stabilite individual, în funcție de vârstă, experiență, funcție și salariu. Spre exemplu, un manager de echipă în vârstă de 55 de ani, cu 30 de ani vechime și un salariu de 9.000 de euro lunar, poate primi peste 500.000 de euro. În schimb. un angajat de 45 de ani, cu 20 de ani de experiență și un salariu lunar de 7.500 de euro, ar putea încasa în jur de 300.000 de euro.
Programul a început în aprilie 2024 și va rămâne valabil până la sfârșitul lui martie 2026. Acest lucru oferă un timp suficient pentru ca mii de oameni să își evalueze opțiunile.
Mercedes-Benz se confruntă cu presiuni majore legate de electrificarea gamei de modele, dar și cu scăderea cererii pe piețele globale și creșterea prețurilor materiilor prime. Grupul condus de Ola Källenius încearcă să reducă cheltuielile și să își reorganizeze resursele pentru a face față tranziției.
Källenius a explicat recent că, deși viitorul industriei este clar orientat spre zero emisii, producătorii nu ar trebui penalizați pentru întârzierile legate de obiectivele de mediu. Pentru el, soluția ar fi o tranziție graduală, sprijinită de stimulente economice.
În paralel, Mercedes continuă să investească în tehnologii electrice și să restructureze departamentele care nu mai sunt esențiale pentru noua direcție strategică.
Experții avertizează că un program de plecări voluntare nu este lipsit nici de pericole. Printre angajații care acceptă sumele mari de compensație se pot afla specialiști cu experiență unică, greu de înlocuit.
Deși compania are dreptul să aprobe sau să respingă cererile, există riscul ca know-how-ul acumulat timp de decenii să se piardă.
Totuși, pentru mii de angajați, perspectiva de a încasa sume cu șase cifre este mult prea tentantă pentru a fi refuzată. Cei care se apropie de vârsta pensionării văd în acest program o ocazie unică de a obține o independență financiară mai rapidă.