Prețurile mașinilor diferă semnificativ între țările din Europa. Află care sunt statele cu cele mai scumpe și cele mai accesibile vehicule.
Analiza comparativă arată care sunt statele cu cele mai scumpe și cele mai accesibile vehicule, precum și poziția României în acest clasament.
Foto: Shutterstock
Compararea prețurilor la automobile în diferite țări europene reprezintă o adevărată provocare. O metodă aparent simplă, care presupune analizarea unuia sau a câtorva modele specifice, poate fi însă înșelătoare. Euronews a realizat o analiză a prețurilor pentru soluțiile de transport personal, de la biciclete economice, la automobile de lux. Scopul este acela de a identifica țările cu cele mai scumpe și, respectiv, cu cele mai accesibile mijloace de deplasare pentru cumpărători.
Astfel de comparații nu surprind întreaga realitate a pieței locale. Asta, pentru că producătorii auto aplică strategii diferite de stabilire a prețurilor și de marketing. În plus, prețurile mașinilor second-hand variază semnificativ de la o țară la alta, iar asta complică și mai mult compararea directă.
Un instrument util pentru analiza diferențelor de costuri îl reprezintă indicele nivelului prețurilor pentru „echipamente de transport personal”, publicat de Eurostat. Acesta include autoturisme, motociclete și biciclete, dar nu ia în calcul costurile de întreținere, de reparații, prețurile pieselor de schimb sau ale combustibililor. Datele acoperă atât vehiculele noi, cât și cele rulate. De asemenea, acest indice folosește valoarea de 100 de euro drept medie a Uniunii Europene. Aceasta arată cât de mult diferă prețurile în fiecare țară față de acest reper.
Foto: Euronews / Eurostat
Analiza realizată la nivelul a 36 de state europene indică faptul că Turcia este cea mai scumpă țară pentru vehicule personale. Prețurile sunt aici cu 36,4% peste media UE. Asta înseamnă că un vehicul care costă 100 de euro în medie europeană ar ajunge să coste 136,4 euro în Turcia. Totuși, valoarea indicelui a scăzut ușor față de 2021, când era de 147,10 euro.
În interiorul Uniunii Europene, Danemarca deține cel mai ridicat nivel al prețurilor, cu 19,1% peste media UE. Acesta este influențat de impozitarea directă ridicată asupra automobilelor, și anume TVA, taxe și comisioane specifice achiziției. Alte țări unde prețurile pentru autoturisme și vehicule personale sunt cu cel puțin 10% peste media UE sunt Islanda (18,1%), Țările de Jos (14,3%), Irlanda (10,3%) și Elveția (10,2%).
România se află în a doua jumătate a clasamentului, cu o medie a prețurilor de 94%. În schimb, cele mai accesibile țări pentru echipamente de transport personal sunt Macedonia de Nord și Slovacia. Acestea au prețuri cu 12,3%, respectiv cu 11,4% sub media UE. Alte state relativ avantajoase sunt Slovenia (8,7%), Cipru (8,6%), Cehia (8,4%), Norvegia (8,3%), Letonia (7,5%), precum și Muntenegru și Polonia (7,2% sub medie).
Dintre marile economii europene, Spania este cea mai ieftină, având prețuri cu 3,8% sub media europeană. Germania depășește această medie cu 0,4%, iar Franța și Italia se situează aproape de nivelul mediu, cu variații de doar 0,2-0,3% sub medie.
Georg Strasser, cercetător la Banca Centrală Europeană (BCE), subliniază că diferențele de preț reflectă și preferințele consumatorilor. Acestea se referă la anumite mărci, niveluri de echipare sau venituri, ceea ce determină producătorii să ajusteze tarifele pentru fiecare piață. Strategia funcționează eficient doar dacă revânzarea transfrontalieră de automobile este limitată.
Studiile arată că producătorii stabilesc prețuri distincte chiar și între țările UE. În fapt, fiecare piață este tratată ca o regiune de marketing separată.
„Diferențele minore de echipare a modelelor între țări mențin variațiile de preț în interiorul Uniunii Europene”, explică Strasser, citat de Euronews.
Acest mod de ajustare permite luarea în considerare a preferințelor pentru marcă, nivelului veniturilor și a altor factori locali. În plus, efectul taxării asupra prețurilor variază, fiind mai vizibil în unele țări și mai subtil în altele. Acesta depinde de caracteristicile fiecărui vehicul și de sistemele de impozitare aplicate.
Strasser mai spune că anumite modele de mașini sunt mai scumpe sau mai ieftine comparativ cu media UE. Acest aspect influențează deciziile consumatorilor.
De exemplu, în cazul taxării mașinilor electrice, o țară care aplică taxe mari la mașinile convenționale, dar le scutește pe cele electrice, poate părea „scumpă” în medie. Asta, deoarece indicele reflectă cheltuielile totale raportate tuturor statelor participante.
Datele prezentate se referă la anul 2022. Cu toate acestea, informațiile OCDE privind prețurile mașinilor înainte și după aplicarea taxelor rămân utile pentru a înțelege impactul fiscalității. Totuși, cota TVA-ului în sine nu explică de ce prețurile variază atât de mult între țările europene înainte și după impozitare. În realitate, contribuie și alte taxe, comisioane și sisteme precum bonus-malus la aceste variații.