Pentru prima dată în ultimii cinci ani, gigantul chinez BYD înregistrează o scădere a vânzărilor trimestriale.
Această evoluție ridică anumite semne de întrebare privind dinamica pieței de automobile pur electrice și presiunea tot mai mare exercitată de concurența globală.
Foto: BYD
Pentru prima dată în mai bine de cinci ani, vânzările gigantului chinez au înregistrat o scădere la nivel trimestrial. Acesta este un semnal important pentru sectorul electric global. Conform cifrelor publicate de constructor, în cel de-al treilea trimestru din 2025, vânzările BYD au scăzut cu 2,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, relatează Reuters.
Acest recul marchează un moment de cotitură pentru producătorul considerat liderul pieței chineze de automobile electrice și hibride, care până acum a avut o creștere constantă și rapidă.
Datele oficiale arată că BYD a vândut 1,106 milioane de mașini în intervalul iulie-septembrie. Este prima scădere trimestrială de după al doilea trimestru din 2020, atunci când activitatea companiei a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. De atunci, compania s-a bucurat de o expansiune continuă. Aceasta a fost susținută de stimulentele oferite de guvernul chinez pentru vehiculele electrice și de o cerere în creștere pe piața internă.
Tendința negativă s-a reflectat și la nivel lunar. În septembrie, BYD a înregistrat o scădere de 5,88% a vânzărilor față de aceeași lună din 2024. Acesta este primul declin lunar după februarie 2024. În plus, compania și-a redus producția cu 8,47% în aceeași perioadă. Aceste date denotă că ajustările din fabricile sale de mari dimensiuni devin tot mai vizibile. Diminuarea producției pentru a doua lună la rând confirmă presiunea tot mai mare la care este supus gigantul auto asiatic.
Încetinirea ritmului de creștere vine în completarea semnalelor că era expansiunii accelerate pentru BYD ar putea să se încheie. Compania a dominat piața locală în ultimii ani și a reușit să depășească în unele perioade chiar și Tesla la nivel global. Totuși, intensificarea războiului prețurilor pe cea mai mare piață auto din lume pune în dificultate menținerea competitivității. În China, numeroși producători concurează agresiv prin numeroase reduceri și oferte. Asta diminuează marjele de profit și obligă marii jucători să își ajusteze strategiile.
Pe lângă presiunea concurențială, BYD trebuie să facă față și unei maturizări a pieței interne. Ritmul de creștere al cererii pentru vehicule electrice începe să încetinească după ani de expansiune susținută. Acest context explică decizia producătorului de a-și revizui în scădere ținta de vânzări pentru 2025.
BYD și-a redus estimările de vânzări pentru acest an cu până la 16%. Asta înseamnă că vizează acum o țintă de 4,6 milioane de vehicule, care a fost confirmată și de Li Yunfei, directorul general al companiei pentru branding și relații publice, într-un articol apărut în South China Morning Post.
Ajustarea este semnificativă și arată că managementul BYD se pregătește pentru o perioadă mai dificilă, marcată de presiuni externe și de o cerere mai temperată. Chiar dacă rămâne lider detașat pe piața chineză a vehiculelor electrice și hibride, această scădere trimestrială din ultimii cinci ani reprezintă un semnal de alarmă pentru companie și pentru întreaga industrie.