Prima pagină » Industria auto chineză, amenințată de excedentul de producție

Industria auto chineză, amenințată de excedentul de producție

Industria auto chineză, amenințată de excedentul de producție
Foto: Pixabay

Industria auto chineză se confruntă cu riscuri tot mai mari, pe fondul unei supraproducții care ar putea dezechilibra piața internă și globală.

Această situație amenință profitabilitatea producătorilor și stabilitatea lanțurilor de aprovizionare, expunând sectorul la turbulențe economice semnificative.

Supraproducția, o problemă tot mai mare pentru industria auto chineză

Industria auto chineză, amenințată de excedentul de producție

Foto: BYD

Un showroom auto de la periferia metropolei chineze Chengdu oferă discounturi incredibile la circa 5.000 de mașini noi. Modelele locale AUDI (n.n. – brand înființat de Audi împreună cu grupul SAIC, scris cu majuscule) au o reducere de 50%. Un SUV cu șapte locuri de la producătorul chinez FAW costă aproximativ 22.300 de dolari. Prețul este cu peste 60% mai mic decât prețul de listă, transmite Reuters.

Acestea sunt puse la dispoziție de o companie denumită Zcar, care susține că achiziționează automobile în cantități mari direct de la producători și dealeri. Aparent, aceste oferte reprezintă o victorie pentru consumatori, însă, în realitate, sunt posibile doar pentru că în China există prea multe mașini. În acest context, producătorii și dealerii încearcă să elimine stocurile care pur și simplu sufocă industria auto chineză.

Suprasaturarea pieței provine în mare parte din politicile comerciale practicate la Beijing. Acestea au favorizat extinderea capacității de producție fără să se țină cont de cerere. Obiectivele naționale au fost prioritare în fața profitabilității, ceea ce a făcut ca, în 2024, China să producă de două ori mai multe mașini decât a vândut efectiv.

Pentru a face față surplusului, dealerii reduc prețurile și folosesc diverse metode pentru a înregistra vehicule nevândute. Ne referim aici la vânzarea pe piețe gri sau la rebranduirea ca mașini second-hand cu kilometraj zero, unele mașini ajungând să fie abandonate în cimitire auto. Această spirală periculoasă, cu o creștere a producției, acumulare de stocuri, reduceri masive și pierderi financiare, amintește de crizele din sectoare precum imobiliarele sau energia solară.

Cum alimentează guvernele locale supraproducția

„Când există o directivă de la Beijing care declară această industrie strategică, fiecare guvernator provincial își dorește propria fabrică auto. Vor să fie în relații bune cu partidul. În final, acest lucru face ca sectorul auto existent să continue să investească masiv”, explică Rupert Mitchell, comentator macroeconomic australian cu experiență în startup-uri chinezești de vehicule electrice

Analiza Reuters este bazată pe mii de anunțuri de vânzare a mașinilor, sute de documente guvernamentale, rapoarte din mass-media de stat și declarații ale consumatorilor. Ea arată cum supraproducția slăbește piața auto chineză, în ciuda statutului său de putere mondială. Brandurile chinezești depășesc acum competitorii străini în lansarea de modele noi. Dar, aceleași politici guvernamentale care au stimulat creșterea rapidă au provocat tranzacții dezavantajoase pentru întreaga rețea de vânzări internă.

Industria auto și serviciile conexe reprezintă aproximativ o zecime din PIB-ul Chinei. Consultanța Gasgoo Automotive Research Institute estimează că producătorii chinezi au capacitatea de a produce de două ori mai multe mașini decât cele 27,5 milioane fabricate anul trecut.

Problema este mai acută pentru mașinile pe benzină. Cererea pentru vehiculele termice a scăzut, în timp ce fabricile de EV-uri s-au înmulțit. Principala cauză o reprezintă stimulentele și sprijinul financiar de stat pe care îl acordă autoritățile locale. Consultanța AlixPartners estimează că doar 15 dintre cele 129 de branduri de vehicule electrice și hibride vor fi viabile financiar până în 2030.

Cursa pentru atragerea fabricilor de EV

Politicile naționale pentru promovarea vehiculelor electrice au început încă din 2009. În 2017 a fost adoptat planul „Medium-and Long-Term Development Plan for the Automotive Industry”. Acesta prevedea producerea a 35 de milioane de vehicule pe an până în 2025.

Obiectivele ambițioase ale guvernului de la Beijing au dus la o competiție acerbă între autoritățile locale pentru a atrage producători de EV-uri prin terenuri ieftine și subvenții. Spre exemplu, gigantul BYD a beneficiat de un teren la prețuri cu 40% mai mici decât al altor cumpărători. De asemenea, Xiaomi a achiziționat un teren în Beijing pentru o fabrică EV, urmând reguli stricte de venit anual minim.

Această situație a creat un cerc vicios. Producătorii auto cresc producția pentru a atinge obiectivele impuse de guvern. Acest lucru generează stocuri excesive, forțează reduceri masive de preț și duce la pierderi. Dealerii sunt nevoiți să vândă la prețuri reduse sau să redirecționeze vehiculele nevândute către piețe gri, chiar ca mașini „second-hand” cu kilometraj zero, așa cum am precizat anterior. Numai 30% dintre dealeri sunt profitabili, conform unui sondaj CADA din august.

Deși giganți ca BYD și Geely par mai rezistenți, și aceștia resimt presiunea. Profitul BYD a scăzut trimestrial pentru prima dată în ultimii mai bine de trei ani. În schimb, brandurile mai mici au intrat deja în faliment sau în proces de restructurare. Experții estimează că, până în 2030, doar câteva mărci vor supraviețui, iar consolidarea industriei auto chineze este inevitabilă.

În lipsa unor măsuri curajoase, sectorul riscă să rămână prins între ambiția politică și realitatea pieței.

Alte articole importante
Atacurile cibernetice au provocat pierderi record în Germania
Atacurile cibernetice au provocat pierderi record în Germania
Aflați cum atacurile cibernetice Germania au dus la pierderi de sute de miliarde de euro pentru economia europeană. Fenomenul arată cât de vulnerabile pot fi chiar și economiile dezvoltate în fața amenințărilor digitale tot mai sofisticate și coordonate la nivel internațional. Atacurile cibernetice au costat Germania aproape 300 miliarde € într-un an Economia Germaniei a […]
Raportul Artmark 2024-2025: Piața românească de artă stabilește recorduri istorice
Raportul Artmark 2024-2025: Piața românească de artă stabilește recorduri istorice
Piața românească de artă a atins un record istoric în 2024-2025, cu vânzări de peste 15 milioane €, arată cel mai recent raport anual publicat de Artmark.  Arta ca refugiu economic în vremuri fragile Nicolae Grigorescu a dominat piața cu „Țărăncuță, odihnindu-se”, adjudecată la 365.000 de euro, cea mai mare sumă plătită vreodată pentru o […]
Un atac cibernetic a afectat aeroporturile europene. Zboruri întârziate și check-in manual
Un atac cibernetic a afectat aeroporturile europene. Zboruri întârziate și check-in manual
Un atac cibernetic a cauzat probleme la principalele aeroporturi din Europa, inclusiv la Bruxelles, Londra Heathrow și Berlin Brandenburg. Acesta a afectat check-in-ul și îmbarcarea. Din cauza incidentului, doar procedurile manuale au putut fi folosite. Atacul a vizat furnizorul de servicii pentru sistemele de check-in și îmbarcare. Companiile aeriene și aeroporturile în sine nu au […]
Spion rus, descoperit la OMV. Legăturile companiei cu Kremlinul explică și întârzierea Neptun Deep în România
Analize
Spion rus, descoperit la OMV. Legăturile companiei cu Kremlinul explică și întârzierea Neptun Deep în România
Un spion rus a fost identificat recent în OMV, cel mai important operator energetic din Austria. Angajatul, cu vechime considerabilă, a colaborat cu un diplomat rus și este vizat pentru expulzare imediată. Cazul a fost monitorizat de Direcția pentru Protecția Statului și Servicii de Informații (DSN) și confirmă capacitatea Rusiei de a folosi spioni pentru […]
Hidroelectrica anunță încetarea mandatelor CEO și CFO de comun acord
Hidroelectrica anunță încetarea mandatelor CEO și CFO de comun acord
Hidroelectrica anunță încetarea de comun acord a mandatelor CEO și CFO, începând cu 19 septembrie 2025, a transmis producătorul de energie electrică. Hidroelectrica anunță, de asemenea, măsuri pentru asigurarea unei tranziții eficiente. Karoly Borbely, președintele Directoratului/CEO, și Marian Fetița, membru al Directoratului/CFO, au convenit împreună cu Consiliul de Supraveghere încetarea contractelor de mandat. Decizia survine […]
Miniștrii de finanțe din UE accelerează planurile privind euro digital
Miniștrii de finanțe din UE accelerează planurile privind euro digital
Miniștrii de finanțe din UE discută despre euro digital pentru a oferi o alternativă la sistemele actuale de plăți electronice. Prin acest proiect, Miniștrii de Finanțe din UE urmăresc reducerea dependenței de giganții americani Visa și Mastercard. În același timp, se dorește consolidarea suveranității financiare a blocului comunitar. Euro digital, prioritate pentru miniștri de finanțe […]