Vehiculele electrice vor necesita permise de export pentru a proteja imaginea brandurilor auto chinezești pe piețele internaționale.
Decizia reflectă preocuparea autorităților din China de a controla calitatea și percepția brandurilor locale în contextul concurenței globale.
Foto: NIO
China va introduce din 2026 obligativitatea obținerii de permise de export pentru vehiculele electrice (EV), a anunțat Ministerul Comerțului. Măsura este menită să limiteze practicile comercianților neautorizați și să protejeze reputația mărcilor auto chineze pe piețele internaționale, transmite Reuters.
„Licențele de export, necesare de la 1 ianuarie, sunt destinate să promoveze dezvoltarea sănătoasă a comerțului cu vehicule pe bază de energie nouă”, a precizat ministerul într-un comunicat.
Potrivit noilor reguli, doar constructorii auto și companiile autorizate vor putea solicita permise de export. Aceasta este deja o procedură aplicată pentru vehiculele pe benzină și hibride. Autoritățile chineze au invocat probleme generate de exportatorii neautorizați, care trimit mașini electrice în țări fără rețele de service post-vânzare. Aceasta afectează experiența utilizatorilor și imaginea brandurilor.
Wu Songquan, director în cadrul Centrului de Cercetare pentru Politici al China Automotive Technology, a atras atenția că aceste practici generează războaie de prețuri pe piețele externe și profituri reduse.
„Așa cum marile branduri internaționale și-au câștigat încrederea globală prin calitate, și producătorii chinezi trebuie să stabilească procese standardizate și exporturi de înaltă calitate”, a subliniat Wu.
Controalele vin în contextul în care Beijingul încearcă să controleze sectorul EV-urilore pe cea mai mare piață auto din lume.
Din 2019, mii de comercianți locali au fost sprijiniți de guvernele regionale. Ei au profitat de un sistem prin care vehiculele noi erau exportate pe post de mașini „second-hand”. În acest fel, au contribuit la absorbția supraproducției interne și la umflarea artificială a PIB-ului local.
Președintele producătorului auto de stat Changan, Zhu Huarong, a cerut în această vară măsuri mai stricte împotriva acestor exporturi mascate. El a avertizat că practica ar putea „dăuna enorm” reputației mărcilor chineze la nivel internațional.
Exporturile de mașini cu emisii zero ale Chinei au atins anul trecut 1,65 milioane de unități, aproape dublu față de 2022, evidențiind creșterea rapidă a industriei și nevoia de reglementări mai stricte pentru menținerea standardelor globale. China este cel mai mare exportator de mașini. Concret, în 2024, au fost comercializate aproximativ 5,5 milioane de vehicule în afara granițelor țării. Dintre acestea, aproape 40% (cca. 2,2 milioane) au fost automobile pur electrice, relatează Techxplore.
Statele Unite și statele membre ale Uniunii Europene se numără printre țările care au impus tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China. Argumentul principal a fost faptul că subvențiile guvernamentale le-au oferit un avantaj nedrept.