Ministerul Comerțului din China a anunțat că va organiza o întâlnire importantă cu reprezentanți ai industriei auto, inclusiv cu producători de renume precum BYD și Dongfeng Motor (0489.HK), pentru a aborda o problemă tot mai vizibilă pe piața auto chineză: vânzarea mașinilor uzate care, de fapt, nu au fost niciodată conduse. Această informație a fost dezvăluită de o sursă direct implicată în subiect, care a dorit să-și păstreze anonimatul, dat fiind caracterul confidențial al discuțiilor.
Întâlnirea are ca scop principal dezbaterea fenomenului „mașinilor second-hand cu kilometraj zero”, o practică ce a luat amploare în urma războiului prețurilor din industria auto, și care se desfășoară de mai mulți ani în China, scrie Reuters.
Președintele Great Wall Motor, Wei Jianjun, a atras atenția asupra acestui fenomen într-un interviu acordat recent publicației Sina Finance. El a explicat că pe piața chineză au apărut vehicule care au fost înregistrate oficial și au primit plăcuțe de înmatriculare – semn că au fost vândute – însă aceste mașini nu au fost niciodată conduse. Ulterior, ele sunt comercializate pe piața second-hand ca și cum ar fi fost folosite, dar cu kilometraj zero.
Wei a estimat că între 3.000 și 4.000 de vânzători de pe platformele online de mașini second-hand din China utilizează această practică, care ridică semne serioase de întrebare privind transparența și corectitudinea pieței.
Sursele apropiate industriei auto susțin că această tactică este folosită ca o metodă prin care producătorii și dealerii încearcă să susțină vânzările de mașini noi, în condițiile în care țintele de vânzări sunt tot mai agresive și presiunea pe performanță este ridicată. Prin înregistrarea mașinilor ca vândute și apoi revânzarea lor ca „second-hand” cu kilometraj zero, companiile pot crea impresia unor volume mai mari de vânzări și pot influența statisticile oficiale.
Această practică poate induce în eroare consumatorii, care cred că achiziționează un vehicul folosit, în timp ce, în realitate, mașina este practic nouă, dar a fost „înregistrată” în mod artificial pentru a crea un avantaj comercial.
Pe lângă BYD și Dongfeng Motor, la discuții vor participa și reprezentanți ai Asociației Producătorilor de Automobile din China (CAAM), Asociației Dealerilor Auto din China (CADA), precum și ai unor platforme online de vânzare a mașinilor second-hand.
Până în prezent, Ministerul Comerțului, BYD, Dongfeng Motor și CADA nu au oferit comentarii oficiale pe marginea acestui subiect. De asemenea, Great Wall Motor și CAAM au refuzat să comenteze.
În urma raportării acestei întâlniri de către agenția Reuters, acțiunile producătorilor auto chinezi au înregistrat scăderi semnificative pe piețele financiare. Astfel, titlurile BYD și Leapmotor au coborât cu 3,1%, iar indicele auto Hang Seng din Hong Kong a scăzut cu peste 2%.
Această situație scoate în evidență o problemă importantă care afectează încrederea consumatorilor în piața auto second-hand din China. Vânzarea de mașini „second-hand” care nu au fost niciodată utilizate poate crea confuzie și poate submina transparența pieței, afectând atât cumpărătorii, cât și reputația producătorilor și dealerilor.
În plus, această practică ridică întrebări legate de reglementările existente și de modul în care autoritățile pot interveni pentru a asigura corectitudinea și legalitatea tranzacțiilor auto.